Loading...
nl

"Zwaar" gedicht

Pisces
Pisces jan 29 '09
De dag is leeg, mijn gedachten vullen mijn wereld. Woorden en letters draaien in het rond, rijgen zinnen die de lust tot leven vermoorden
Het zijn niet mijn eigen gedachten, ze zijn opgevangen uit de omringende atmosfeer
De adem om me heen dringt zich in me door
en vullen mijn organen met het verdrietige feit
dat zovelen zichzelf niet kennen en mijn liefde en openheid krimpt met de dag
Ik ben een gevaar, een eye-opener die frustraties en agressie naar boven laat wellen
Als jongeling was het leven geweldig, maar angst en oordeel hebben deze tot een hel gemaakt
Is het dan toch zo dat het leven wordt wat je verwacht dat het wordt
In deze veronderstelling wenste ik ooit rijkdom in het leven, liefde en mooie mensen
Maar bliksem en donder ..neergesmeten in de aarde zie ik stof en voel ik aarde en grond
Gezichten vervormd tot portretten van angst en blind zien
Panisch zoekende naar het verlorene dat niet meer herkenbaar is als de levenskracht
maar krampachtig vasthoudende aan zekerheden die overeenkomen
met het maatschappelijke aanpasbare en herkenbare
dat kuddedieren maakt van elk uniek mens die het heldendom
alleen nog herkent uit het zien van films die met mensenhanden zijn gemaakt
zonder tussenkomst van de eigen unieke kwaliteiten die je met je kop
boven het maaiveld laten uitsteken en je maken die je uiteindelijk wordt
Delen:
Maryssa
Maryssa jan 29 '09
Hallo Pisces,

Ik heb jouw gedicht een paar keer gelezen. Het gevoel dat je beschrijft is zoals je titel al zegt; zwaar. Is het een recent geschreven gedicht?
Pisces
Pisces jan 30 '09
Ja, het is een recent geschreven gedicht... wat gedachten en gevoelens gemengd met drama en beelden die het extra aanzetten.
Misschien niet spiritueel of "feelgood" maar gewoon rauwe woorden..
Helma
Helma jan 31 '09
Pisces, ik vind het een erg mooi gedicht! Je ziet het heel scherp. Goed hoor.
Muin
Muin feb 1 '09
Een zwaar gedicht inderdaad. Het is zwaar omdat teleurstelling en wanhoop zware energie bevatten.
Een feelgood gedicht kan je alleen maar schrijven als jij je op het moment zelf goed voelt.
Jouw gedicht weerkaatst jouw gemoedstoestand. En gemoedstoestand is altijd een momentopname, mijns inziens. Ik ben benieuwd naar jouw feelgood gedichten, Pisces. grin
Helma
Helma feb 1 '09
Ik krijg een beetje de indruk dat een 'zwaar gedicht' niet mag. Wat is er mis mee? Waarom gelijk een luchtiger iets verlangen?
Muin
Muin feb 1 '09
Een zwaar gedicht mag, alles mag. Dat maakt het leven juist zo interessant.
Ik vind juist dat hij een prachtig gedicht heeft geschreven.
Maar één gedicht is voor mij niet voldoende, ik wil meer van zijn gedichten lezen.
En het liefst vanuit verschillende aspecten.
Ik eis niet ik vraag het alleen maar grin

Koffie is lekker maar met een appelgebak met slagroom daarbij maakt het nog lekkerder.Toch?
Het hoeft niet maar het is wel lekker.
En wat is goed en wat is slecht? Kan het licht nog zoveel betekenis hebben als er geen sprake is van duisternis? Alles heeft zijn eigen charme.
Pisces
Pisces feb 1 '09
Bedankt voor de reacties ... inderdaad "zware" gevoelens .. maar die horen net zo goed bij het leven: ik heb nog een ander soort gedicht:

Starend in de leegte
volg ik de lijnen
die karakteristiek zijn
voor dit aangezicht,
diepe sporen
verraden de betreden wegen
die zijn uitgehold
door de invloeden
van de levenswandeling,
getekend in
je gezicht

of:

in het donkere aangezicht van de nacht
zie ik het ochtendgloren ontstaan
hoop doet zich in me rijzen
En doet de ware wonderen
in mezelf verwachten
mijn ogen openen zich verder
en ik zie
de kleine invloed
die ik heb in het geheel
Het maakte me nederig
voor de kracht die ik
met mijn eigen ogen zie van
waaruit de wereld bestaat

een laatste nog:

Weemoed, verlangen en melancholie doven het vuur in mijn ziel dat langzaam vergaat als mijn hoop verder vervaagt. Tastend in het duister zoek ik naar een sprankje licht dat mijn weg begaanbaar maakt. Hopend op een lichte glans van een mooie ziel in deze illustere wereld dat donkere dagen doet vergeten. Het openbreken van mijn hart doet mijn weg verlichten. Ik besef me dat het niet alleen voor mezelf is, maar ook voor de ander....
Herinneringen die eeuwen terug gaan in de tijd worden vervormd tot een heimelijk verlangen dat vraagt om een herleving van vervlogen gevoelens. Herrezen beelden verschijnen in mijn aangezicht en laten me een mens zien, vroom en vrij, dat leeft in de huidige tijd..een ridder, van toen en van nu. Strijdend voor erkenning en klaar voor de overwinning. Fier en trots..maar afhankelijk van de liefde van zijn geliefde..maak me vrij..


Ik schrijf meer de gevoelens van me af .. en vaak zijn dat er met zwaardere gevoelens .. de betere sla je op in je hoofd en die komen minder mooi op papier dan dat ze ervaren worden ..

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki