Loading...
nl

God en geloof

Thomas A
Thomas A jul 18 '07
In plaats van bewerker van een rechtvaardige wereld, is het christendom door onbegrip juist de belemmering naar wat in hun eigen woorden het koninkrijk der hemelen heet.
Je bent pas verlost als je niet meer, zoals dat heet, 'zondigt'. 'Zondig' is alles waarmee je je eigen vrijheid en geluk in de weg staat, dus ook de vrijheid van anderen. Het uitoefenen en ondergaan van macht, beïnvloeden en beïnvloed worden, plannen maken, verwachtingen, wensen, bedoelingen of behoeften hebben, leven naar tradities, normen en regels, die anderen voor je bepaald hebben, willen en bezitten, dat alles houdt de mens vast en staat dus zijn vrijheid in de weg.
Als de mens echt vrij wil zijn, moet hij alles wat hij geleerd heeft, doorzien als ballast, nutteloos, onzinnig en als bedenksels, waarmee je weliswaar een rol kunt spelen in deze maatschappij, maar niet kunt leven. Pas als je de laatste stuiver hebt ingelost komt het denken tot stilstand, dat grote malende wiel, en blijft er een puur ervaren, een eeuwig heden over. Dan voel je je een met alles en allen en zie je, zoals mystici dat noemen, "God", de grote alomvattende samenhang.
Eerst moet je durven inzien dat ons hele kennen en weten een groot luchtkasteel is, slechts belangen dienend in een steeds meer uitdijende spiraal, waar het eind van zoek is.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 22 '07
Ik ben dat niet met je eens. Als de mens vrij wil zijn, moet hij zichzelf loslaten. Behandel jezelf niet als een individu, maar zie jezelf als onderdeel van een groter geheel. Voel je niet één met God. Wees God.
Thomas A
Thomas A jul 28 '07
Dan hebben we het toch over hetzelfde als je "alles wat hij geleerd heeft" als ego be-grijpt en te kunnen zien. Ziel is immers het ware zelf en ziet vanuit het grote ge-heel.

Thomaske
admin
admin jul 29 '07
@ Sheva, hel kan op aarde zijn, maar wel door mensen gecreerd.
Sheva
Sheva jul 29 '07
ja idd feileacan dat ben ik zeker met je eens....
Ik denk ook dat juist die mensen nog veel moeten leren..
Thomas A
Thomas A jul 29 '07
Hel en hemel zijn beiden op aarde te ervaren. Dit hebben we helemaal zelf in de hand..........
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 29 '07
 Origineel bericht van: Thomas A
Ziel is immers het ware zelf en ziet vanuit het grote ge-heel.
Ja, maar niet vanuit het grootste geheel. Ik denk dat de ziel een stuk kleiner is dan dat je je op dit moment voorsteld. In mijn ogen bestaat de ziel uit maximaal 7 geesten (zoals jij en ik een geest hebben). Alle zielen bij elkaar is de bron.
Thomas A
Thomas A jul 30 '07
Als ik mijn post - waarvanuit jij NiMS de quote hebt gehaald hebt - even terug lees, dan ben ik niet al te duidelijk geweest in wat ik bedoelde.
De ziel (middels geest) als verbondenheid met de bron, het ego als onwerkelijke zelf; opgebouwd uit condities met alles wat daar bij hoort..........

zoiets

Thomas
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 30 '07
Ah, bedankt voor de verduidelijking. Zo kwam het idd niet op mij over. Volgens mij moet je deze plaatjes gewoon eens goed bestuderen ;)

En het ego in het paars
Pagina's: Vorige 1 2 3

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske