Loading...
nl

Bezit/geld voor sommige belangrijker dan liefde?

gast
gast feb 2 '09
Maar dan vind jij een mooi t-shirt voor je dochter net zoveel waard als 10 cd. Want waarom niet maar 1 cd?
Natuurlijk staat het voor iedereen vrij om dat terug te geven aan de winkel wat ie niet meer nodig heeft en dat mee te nemen wat ie wel nodig heeft. Dus als je vind dat je die 10 cd niet meer nodig hebt (od 9 of 8 etc) mag je die natuurlijk ruilen voor dat t-shirt, maar 1 cd zou al genoeg zijn, snap je.
Het gaat hier ook om de instelling van de mensen, dat je bijvoorbeeld geen kapotte dingen brengt want daar heeft niemand iets aan. Je moet dus ook rekening houden met de anderen en niet alleen aan jezelf denken.
Het is ook wel makkelijker als niemand meer iets in bezit heeft maar het slechts heeft op dat moment omdat het hem dan dient. Dus dat je niet spullen gaat houden (sparen) omdat je het later misschien nog eens nodig hebt of omdat je vind dat jij er het meeste recht op hebt (omdat jij er zo hard voor hebt moeten werken) Het gaat dus om onvoorwaardelijk delen met wie dan ook.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 2 '09
Origineel bericht van: gast
Het gaat er om dat je dat kunt "krijgen" wat je op dat moment nodig hebt. Daar zit um de waarde in Nims.
Dus als jij iets moet schrijven en geen pen hebt dan is die pen van waarde en niet een boor of een gum want daar kun je niet mee schrijven.

Dat begrijp ik niet helemaal hoe dat ruilhandel systeem dat oplost. Wat je wilt krijgen, moet dan toch wel iemand hebben en te ruil aanbieden? Als ik nu wil schrijven, maar niemand wil met mij een pen ruilen, en ik heb dan eindelijk wel een pen, maar kan van niemand papier krijgen, omdat diegene die papier wil, eerst een paar sloffen wil, die ik niet heb.

Hoe kan ik dan krijgen wat ik wil?

Quote:


Jij denkt nu ook nog steeds in het oude systeem wink

Ik probeer te ontdekken wat er nu precies mis zou zijn met het oude systeem, want ik heb niet het idee dat ruilhandel de oplossing hiervoor zou zijn.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 2 '09
Origineel bericht van: gast

Het is ook wel makkelijker als niemand meer iets in bezit heeft maar het slechts heeft op dat moment omdat het hem dan dient. Dus dat je niet spullen gaat houden (sparen) omdat je het later misschien nog eens nodig hebt of omdat je vind dat jij er het meeste recht op hebt (omdat jij er zo hard voor hebt moeten werken) Het gaat dus om onvoorwaardelijk delen met wie dan ook.

Dat klinkt erg als het communistische bestel. Maar ik vind dat ook niet echt een voordeel.
Precious1
Precious1 feb 2 '09
Hahaha Nims! Niet van die moeilijke vragen stellen! wink
gast
gast feb 2 '09
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: gast
Het gaat er om dat je dat kunt "krijgen" wat je op dat moment nodig hebt. Daar zit um de waarde in Nims.
Dus als jij iets moet schrijven en geen pen hebt dan is die pen van waarde en niet een boor of een gum want daar kun je niet mee schrijven.

Dat begrijp ik niet helemaal hoe dat ruilhandel systeem dat oplost. Wat je wilt krijgen, moet dan toch wel iemand hebben en te ruil aanbieden? Als ik nu wil schrijven, maar niemand wil met mij een pen ruilen, en ik heb dan eindelijk wel een pen, maar kan van niemand papier krijgen, omdat diegene die papier wil, eerst een paar sloffen wil, die ik niet heb.

Hoe kan ik dan krijgen wat ik wil?


De "winkel" is een plaats waar goederen komen te liggen waarvoor geruild kan worden. Het is meer een verzamelplaats. Het is ook niet de bedoeling dat je ruilt met een persoon maar dat je iets toevoegt aan de winkel en er gelijk ook iets afhaalt wat je nodig hebt. Is het er niet, dan heb je pech op dat moment, of je hebt het ws niet zo hard nodig als dat je denkt wink

Quote:


Jij denkt nu ook nog steeds in het oude systeem wink


Quote:

Ik probeer te ontdekken wat er nu precies mis zou zijn met het oude systeem, want ik heb niet het idee dat ruilhandel de oplossing hiervoor zou zijn.


Het is geen echte ruilhandel. Meer wissel waren.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 2 '09
Ik vind het nog een beetje een fragiel systeem op het moment dat je echt iets dringend nodig zou hebben. Bijvoorbeeld eten of drinken. Wat als je niets te ruilen hebt? Mag je dan niets eten, of hoe ga je hiermee om? En wat is wat waard? Een appel voor een ei? Of werkt het niet zo?
gast
gast feb 3 '09
Wat betreft die "winkel" gaat dit niet om voedsel ed.
Maar als je het wilt weten: ook voedsel komt je toe als je dat nodig hebt. Op welke manier dan ook. Je hoeft niet af te wachten maar het leven laten komen zo het is en dan komt alles wat je nodig hebt. Maar zoals ik al zei; dat is nog niet mogelijk in deze wereld omdat we nog in het oude systeem zitten.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 4 '09
Origineel bericht van: gast
Wat betreft die "winkel" gaat dit niet om voedsel ed.

Dus als ik het goed begrijp dan draait deze winkel dus alleen maar om materiële dingen en het hebben / krijgen hiervan. Volgens mij is dat precies wat er mis is met het huidig systeem. Iedereen wil maar steeds meer spulletjes verzamelen.

Volgens mij bereik je veel meer effect als je mensen bewust maakt hoe ze omgaan met materiële zaken en zich beseffen dat ze helemaal geen spulletjes nodig hebben. Toch zie ik dat in een ruilwinkel niet gebeuren omdat er dan juist alleen maar onderhandeld gaat worden door de hebberigheid die bij de mens van nature is ingebakken.
Pagina's: Vorige 1 2 3

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki