Even een heel rationeel verhaaltje van mij: vorig jaar startte ik een rechtszaak richting mijn exman, omdat hij erg weinig alimentatie betaalde. Ik zag namelijk de bui hangen voor mijn oudste, die bezig is met een opleiding, en zometeen 16 wordt. Ik krijg dan geen kinderbijslag meer voor haar. Bovendien is de studiebijdrage door de ouders vrijwillig, dus mijn exman hoeft dan niet perse bij te dragen. De IB-groep adviseerde mij dus om hem onder druk te zetten wat alimentatie betreft.
Ik heb de rechtszaak min of meer 'gewonnen', want hij moet voor allebei mijn dochters nu vier keer het bedrag betalen wat hij voorheen betaalde. Toch stond er in de uitspraak dat hij vanaf het moment dat de oudste 18 wordt op 'nihil' gesteld word voor wat betreft de alimentatie. Ik ben er dus niks mee opgeschoten! Alimentatie is namelijk wel verplicht tot hun 21e, maar ja, als de rechter zo'n uitspraak doet...
Nu heeft hij een achterstand opgelopen vanaf juli 2008, van zo'n 750 euro. De deurwaarder zal aan zijn deur komen te staan om dit laatste bedrag ook nog te innen. Mocht hij hiermee over de brug komen, dan pot ik dit op, zodat ze straks, in mei, ook haar ziekenfonds, buskaart en studie kan betalen. Nu ben ik een half jaar geleden al begonnen met een ouwe sok op zolder, dus ik kan het heus wel opvangen. Liever had ik alles anders gezien. Niet die afhankelijkheid van een studie; want ze kan een lening afsluiten, en later afbetalen. Pffff, welke ouder wil zijn kind het leven laten beginnen met een schuld? Ik vind dit zo krom!
De oudste is erg nerveus vanwege het feit dat ze 18 wordt, want hoe moet het allemaal tegen die tijd? De brieven stromen binnen voor haar, voor verzekering, belasting, ziekenfonds, enz. Ze moest een Digid aanvragen, anders draait ze niet mee in het systeem: ze moest daarbij haar mobiele nummer opgeven, zodat ze haar kunnen waarschuwen als er iets verandert voor haar. Als ze geen mobiel had gehad, had ze geen digid voor haar studiekosten aan kunnen vragen!!!
Dit zijn zo een paar van die rariteiten waarmee ze nu te maken krijgt. Ik ben zowat dagelijks bezig om haar gerust te stellen, en ik vertel haar dat ik haar financieel zal ondersteunen om alles rond te krijgen. Dan nog, ze blijft er erg onrustig door.
Hoe zet ik mijn kinderen vol vertrouwen in de maatschappij, als ze op 17-jarige leeftijd al worden geconfronteerd met allerlei absurde regels en wetten? Hoe kan ik ze dan met een gerust hart loslaten? Moet ik haar zeggen dat ze dan maar een studieschuld moet beginnen? Of is het advies: ga maar werken, en laat die opleiding maar zitten? Haar vader zal straks absoluut niet vrijwillig geld toeschuiven aan haar om naar school te kunnen!
Wat ik maar wil zeggen is: ik heb me altijd heel erg goed gered, en rijdt zelfs een eenvoudig autootje. Maar ik heb het volste recht om na te denken over de toekomst, en een onzichtbaar potje te hebben voor zwaardere tijden. Het maakt me geen gierig mens, maar een realistisch mens. Want ik wil dat mijn kinderen gelukkig zijn, en als ik mijn kop in het zand steek, en niet zorg voor een veilige oversteek als ze 18 worden, dan vind ik mezelf geen goede moeder. Op vakantie gaan we niet, en ook uit eten gaan is er niet bij. Toch zijn we gelukkig, en blijf ik elke maand uit de rode cijfers.
Is het arrogant om te zeggen dat ik trots ben op mezelf? Ik vind van niet, ook al gaat het alleen maar over geld en geldbeheer. Want je verstand gebruiken is wel oke in deze materialistische wereld. Ik kan hout verzamelen, een pijl en boos aanschaffen, een bootje kopen voor de veiligheid, en zorgen voor veel warme kleding: maar voorlopig is het nog niet zover. Als ik ooit groente moet gaan verbouwen, dan merk ik dat snel genoeg, en boeken met info staan al in de kast!