Origineel bericht van: Precious1
Wat er ook bij komt kijken is dat die scheldpartijen nu niet echt een "uiting van liefde" zijn en ons het gevoel geven dat we minderwaardig zijn, want iemand die je waard is scheld je niet de huid vol. Dit zijn filters! Het zijn de conclusies/oordelen/interpretaties van het gevoel dat je uit eerdere situaties hebt.
Ik vind dit geen filters.
Een kind wat nog vrij puur is zal dit ook niet fijn vinden en pijn ervaren.
Een kind wat op school gepest wordt, wordt ontzettend gekwetst en dat is niet omdat het kind dingen door een filter ziet.
Ik vind dit geen filters.
Een kind wat nog vrij puur is zal dit ook niet fijn vinden en pijn ervaren.
Een kind wat op school gepest wordt, wordt ontzettend gekwetst en dat is niet omdat het kind dingen door een filter ziet.
Ik vroeg me daarom ook af, is het onderscheid tussen goed en kwaad aangeleerd, of weten wij dit van nature al?
Ik denk namelijk dat dit onderscheid er van nature al is, maar door aangeleerd gedrag kan wijzigen. Iemand die veel geslagen wordt, zal dit volgens mij, de eerste keer, altijd als kwaad ervaren. Hij kan zichzelf best aanleren, het niet meer als kwaad te zien, en er zelfs van gaan houden en zelfs opzoeken. Toch is er die eerste keer geweest, waarin het onomstotelijk kwaad is geweest.