Gast, ook al is het wat overdreven, ik vond je stukje van hyves geweldig! Ik lach me krom. en natuurlijk Nims, het ligt er dik bovenop; maar er is toch niks mis mee om zaken als deze eens uit te vergroten, en onder de loep te nemen op deze manier? Het maakt ons misschien iets bewuster.
Ik geloof trouwens niet dat artsen zo snel aan de bel trekken als ze iets van je lezen; weet je hoeveel tijd het ze kost om een heel dossier door te spitten als je plotseling opgenomen wordt na een ernstig verkeersongeval?
En wat te denken van aandoeningen in je familie? bij mij komt suikerziekte, manisch depressiviteit en borstkanker voor: ik geloof niet dat ze me daarvoor ergens zouden weigeren, want heeft niet iedereen een medisch verleden? Ze zouden wel gek zijn om iedereen te weigeren, want dan hebben ze geen cliënten meer.
Ja, Marcel Messing: vorig jaar was ik naar een lezing van hem in Harderwijk, het boek heb ik alleen een stukje van gelezen. Hij heeft wel een punt, in alles wat hij zegt, maar ook hierin ben ik kritisch. Want heeft hij ergens bewijzen voor?
Als je niks te verbergen hebt, is er volgens mij weinig aan de hand. Toen ik tot voor kort een bijstandsuitkering had moest ik zeven jaar lang iedere maand alle bankafschriften, loonstroken e.d. inleveren: geen punt voor mij. Ik was allang blij dat ik in Nederland woonde, zodat ik niet onder een brug hoefde te slapen!
Ik zit als belangenbehartiger voor uitkeringsgerechtigden in de WMO Adviesraad voor de gemeente Nunspeet: er is veel schaamte onder de mensen, en ook zelfstandig ondernemers, die soms rond bijstandsniveau leven, durven niet aan te kloppen bij de Sociale Dienst, terwijl er een budget is voor mensen om ondersteuning te krijgen. Er blijft bij de gemeenten veel geld op de plank liggen, uit schaamte of onwetendheid. Waarschijnlijk ga ik binnenkort een interview geven voor de plaatselijk krant, met naam en toenaam: misschien komen hierdoor mensen over de brug. Want als belangenbehartiger vertegenwoordig ik een achterban: maar helaas is mijn achterban onzichtbaar, want niemand wenst hiermee geassocieerd te worden.
Dus ik denk dat een elektronisch (patiënten)dossier twee kanten heeft. Het zal zowel positief als negatief gebruikt kunnen worden. de tijd zal het leren.