Loading...
nl

Elektronisch patiëntendossier

Helma
Helma jan 16 '09
Wat vinden jullie van het elektronisch patiëntendossier? Vorig jaar kreeg iedereen een brief in de bus, en als je daar niet op reageerde, zou je medisch dossier inzichtelijk worden voor iedere arts. Ik heb eigenlijk verzuimd deze brief in te sturen.

Mensen met een psychisch medisch verleden zouden hierdoor moeilijker bij een zorgverzekering terecht kunnen. Dit zijn zo wat geluiden.

Wat vinden jullie ervan?
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 16 '09
Ik ben er niet op tegen. Er worden al zoveel verschillende systemen over je bijgehouden dat ik wel voor een systeem ben dat in ieder geval is opgezet met de intentie goed voor je te zijn, dan alleen maar geld aan je te kunnen verdienen.

Het is erg handig bijvoorbeeld, als je bewusteloos in het ziekenhuis ligt, dat ze van je weten dat je allergisch voor bepaalde middelen bent, voordat ze je gaan behandelen.

Ik vraag me trouwens af of verzekeraars dit dossier wel mogen inzien.
Maris1976
Maris1976 jan 16 '09
Ik wist niet dat verzekeraars het mochten inzien en die brief heb ik eigenlijk afgedaan als reclame. Dus als ik het goed begrijp liggen nu mijn gegevens door heel Nederland heen?
Sephora
Sephora jan 16 '09
Het dossier is volgens mij bedoeld enkel bedoeld voor artsen, ziekenhuizen & apotheken. Niet voor verzekeraars.

Maarja...hoe weten wij nu zeker wat er met onze gegevens word gedaan?
Helma
Helma jan 16 '09
ik zal er nog eens extra op googelen....
admin
admin jan 16 '09
Het gevaar zit ook in de verpleging zelf. Want een nieuwgierig persoon kan van iedereen in de straat, school, familie, etc even kijken wat er vermeld staat in een dossier. Terwijl een huisarts dus een gelofte van eed doet over vertrouwelijkheid ligt alle informatie min of meeer op strata met een electronisch dossier.
Er zijn heel veel mensen werkzaam in de zorg, honderdduizenden.
Staat er in de roddelpers: die en die is ziek, dan kijkt half nederland wat die persoon mankeert. Gezellig frown
admin
admin jan 16 '09
Aanvullend: een dossier kan inderdaad ook mensenlevens redden.

Het is een lastige keuze, tussen privacy en levensbelang.

Zelf ben ik er nog niet uit.
Precious1
Precious1 jan 16 '09
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Volgens mij heb ik ook niet gereageerd, als ik me goed herinner.

Als burger worden veel dingen je mooier voorgeschoteld dan ze in feite zijn. Er zit altijd wel een addertje onder het gras waar wij geen weet van hebben.

Weet niet of iemand ooit het boek WWW Worden wij Wakker van Marcel Messing heeft gelezen?
Vind dit namelijk erg rieken naar dingen die hij in zijn boek vermeld.
Prada
Prada jan 16 '09
Ik denk dat het niet egt noodzakelijk is, het is natuurlijk makkelijk alsje plots in het ziekenhuis beland en je bent ergens allergisch voor zoals nims zei.

Maar alsje ergens allergisch voor bent wat ze zeker in dat soort gevallen in het ziekenhuis moeten weten, lijkt me dat je daarvan een kaartje of iets bij je draagt!?!

Ik had dat vroeger ook, moest ander soort bloed (gezuiverd)hebben met een bloedtransfusie (mocht dat ooit gebeuren) had altijd een kaartje daarvan aan mn tas hangen, ook op school en waar ik sporten hadden ze dit voor als er iets mocht gebeuren!!

dus elektronisch patientendossier lijkt me overbodig...Wel hebben ze bij onze dokterspost alle dokters dezelfde gegevens van mij (is dat altijd zo?) ga vaak naar een andere hebben er 3 en ga om en om naar 2 daarvan en kunnen alles teruglezen van mij tot aan mijn geboorte
admin
admin jan 16 '09
Ja, ik het WWW van Messing gelezen. Het dossier past in die trend. Juist daarom ben ik huiverig, ondanks de levens die ook gered kunnen worden.
Muin
Muin jan 16 '09
Hans,

Ik heb een bezwaar aangetekend tegen electronisch patiëntendossier vanwege privacy redenen. Er liggen nu al te pas en te onpas patiëntendossiers op straat. Tot op heden heb ik alleen een ontvangstbevestiging gekregen.
Lena
Lena jan 16 '09
zou het nog te controleren zijn dat je er niet inzit?
JulienMoorrees
Origineel bericht van: Sephora

Maarja...hoe weten wij nu zeker wat er met onze gegevens word gedaan?

Die zekerheid heb je nergens. Weet jij wat ze doen met je bankgegevens, belastinggegevens, airmiles, c1000 zegeltjes, bonuskaart, klantenpas, tankpas, ......

Kortom, er is zoveel informatie over je bekend dat je echt geen idee hebt wat ze allemaal van je weten.

Wat ik altijd doe winkis als ik formuliertjes of websites invul, gewoon verkeerde informatie invullen. Mijn interesses, voorletters of achternaam is altijd weer anders. Als iemand mij dan onderzoekt, weet ie echt niet meer wat waar / niet waar is wink.
Aleana
Aleana jan 16 '09
Ons hele leven wordt zo langzamerhand gecontroleerd. Ik heb geweigerd om opgenomen te worden in dat dossier. Dan nog al die chips: op je betaalpasje, op je rijbewijs. Zo kunnen "ze" alles nagaan van jou. Al je movements....vergeet vooral je navigatie in je auto niet!
JulienMoorrees
Vergeet ook hyves niet wink. Ik weet wie je vrienden zijn, waar je op vakantie bent geweest, hoeveel kinderen je hebt, en in welke plaats je woont.

Je staat verbaasd hoeveel mensen soms over zichzelf vertellen.

Mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit dat ze het allemaal van me weten, want je kan er toch niet zoveel aan doen. En ik vind het best makkelijk als ik iets over iemand wil weten wink.

Zeg nou zelf, wie van jullie heeft nog nooit op iemands naam gegoogled wink.
gast
gast jan 17 '09
Deze kreeg ik op mijn hyves:

FW: Electronisch patientendossier

Deze kreeg ik toegestuurd en wou hem je niet onthouden. :clap: .
Groetjes

Electronisch patientendossier

Telefoniste : 'Pizza Hut, goede morgen.'

Klant: 'Goede morgen, ik wil een paar pizza's bestellen.':pizza:

Telefoniste: 'Mag ik uw Burgerservicenummer, meneer?' :huh:

Klant: 'Dat is 222 0033653 52.'

Telefoniste : 'Dank U, meneer Jan Vandenbroecke. Uw adres is
Haagstraat 256 en uw vaste telefoonnummer is 288 54 22. Uw telefoon op
uw werk bij Dexia is 678 89 65 en uw GSM 0475-65 25 32. Vanuit welke
locatie belt U ons?'

Klant : 'Euh.... ik ben thuis. :mouth:Vanwaar haalt u al deze info over mij?'

Telefoniste: 'Wij zijn op Het Systeem aangesloten, meneer.'

Klant: (zucht diep) |s'Goed dan! Mag ik twee pizza's met ham, mozzarella en...'

Telefoniste: 'Ik denk niet dat dit een goed idee is, meneer.'

Klant: 'Hoezo?'

Telefoniste: 'U lijdt volgens uw medisch dossier aan hoge bloeddruk en
u hebt ook een te hoog cholesterolgehalte; uw ziekteverzekering
weigert de gevolgen van schadelijk eetgedrag te vergoeden in geval van
problemen. Bovendien krijgen wij ook een boete voor het leveren
ervan.'

Klant: 'Oei! Wat raadt u mij dan aan?' :chinrub:

Telefoniste: 'Probeert u onze Pizza met yoghurt en sojabrokjes eens. U
zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden.'

Klant: ' Waarom denkt u dat ik dat zal lusten?' :-?

Telefoniste: 'Uw vrouw heeft onlangs het boek 'Lekkere recepten met
soja ' in de lokale bibliotheek geleend'.

Klant: 'Oké... stuurt u daar dan twee van. Voor mij en mijn vrouw.' wink

Telefoniste: 'Goed. Dat kost samen dertig euro.'

Klant: 'Prima. Ik geef u het nummer van mijn creditkaart. Dat is....'

Telefoniste: 'Sorry, meneer, maar u hebt uw toegestane bedrag al
overschreden. U zult cash moeten betalen.'

Klant: ' Okay! Ik haal het bedrag wel uit de muur voordat uw bezorger
arriveert.' frown

Telefoniste: 'Dat zal niet lukken, meneer, er staat niets meer op uw
bankrekening.'

Klant (boos)(6): ' Dat is uw zaak niet! Stuur die pizza's en ik zorg wel
dat ik het geld heb. Hoelang duurt het'?

Telefoniste: 'U krijgt de pizza's over een uur bij u thuis. Hebt u
haast, dan kunt u ze hier afhalen en contant betalen. Maar pizza's
per motor vervoeren is niet aan te raden, meneer.'

Klant (getergd)mad: 'Hoe weet u dat ik een motor heb??'

Telefoniste: 'Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet meer
hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen in beslag is genomen. Maar uw
motor is betaald, dus ik veronderstel dat u die gebruikt.'

Klant: '@#%/$@&?#!' :shock:

Telefoniste: 'Mag ik U verzoeken om beleefd te blijven, meneer? U bent
al eens veroordeeld geweest wegens belediging van een wetsdienaar. Een
tweede aanklacht zou niet best zijn.'

Klant: (Sprakeloos) :angel:

Telefoniste: 'Nog iets anders, meneer?'

Klant: 'Neen... Of ja, toch wel: vergeet niet om ook de gratis twee
liter Cola te leveren zoals in uw folder staat.'

Telefoniste: 'Sorry, meneer, een uitsluitingclausule in onze
vergunning verbiedt ons om gratis dranken, die suiker bevatten, aan
diabetici te geven.... wat dacht u van suikervrije Rivella, meneer?
Die moet u natuurlijk wel betalen, maar...'

Klant: hangt op. :goodbye:

Wil jij in het electronisch patientendossier staan....?
Muin
Muin jan 17 '09
Op mijn werk kan ik de inkomsten van iedereen inzien. Ik heb alleen het burgerservicenummer (bsn) nodig. Heb ik het bsn niet dan kan ik dat via een ander systeem achterhalen. Wat is nou persoonlijk in deze tijd? Alles is zowat geopenbaard. Maar leven zonder geheim is ook prettig aan de andere kant.. Gewoon zijn wie ik ben en mezelf accepteren zoals ik ben. Iedereen mag alles van me weten. En toch is dit een proces. Op dit moment ben ik nog niet zover.

Stel je voor: jouw buurvrouw werkt in het ziekenhuis en komt via het elektronisch patiëntendossier te weten dat je 2 miskramen of abortus hebt gehad of dat je eerder een slachtoffer was van een verkrachting of dat je aan een geslachtsziekte lijdt. Noem maar wat. eek
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 17 '09
Origineel bericht van: gast
Deze kreeg ik op mijn hyves:

FW: Electronisch patientendossier

Wil jij in het electronisch patientendossier staan....?

Deze is al oud en ging toen over het burger service nummer. Erg overdreven en eerder stemmingmakerij wink.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 17 '09
Origineel bericht van: Muin

Stel je voor: jouw buurvrouw werkt in het ziekenhuis en komt via het elektronisch patiëntendossier te weten dat je 2 miskramen of abortus hebt gehad of dat je eerder een slachtoffer was van een verkrachting of dat je aan een geslachtsziekte lijdt. Noem maar wat. eek

Dat is natuurlijk niet prettig, maar zegt meer iets over je buurvrouw dan over jou, als ik eerlijk ben.
proost
proost jan 17 '09
Het elektronisch patiëntendossier leidt op zo'n manier tot het pleisters plakken en splinters verwijderen thuis, daarom een registratie van je burgerservicenummer bij de drogist, het weg vallen van elke vorm van privacy of het overschakelen op spirituele genezing op afstand met dagvaardingen van sjamanen en God zelf.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420