Loading...
nl

Een vraag over een foto in huis

Maris1976
Maris1976 jan 15 '09
Ik ben bezig om een leuk hoekje te maken in huis met zwart/wit foto's van dierbaren in van die gouden lijstjes.
Nu heb ik al hele mooie foto's van mijn oma en opa toen ze jong waren en van mijn overgrootoma en overgrootopa van mijn vaders kant. Er staat een kaarsje bij te branden en het straalt ook rust uit, ik praat ook met ze, het geeft een enorm fijn gevoel, zo'n gevoel van " had ik dit maar eerder gedaan". Het klopt gewoon helemaal bij wat ik voel.

Maar nu komt het, ik schaam me er een beetje voor, maar ik heb dus nog een foto van een set overgrootoma en overgrootopa van mijn vaders kant, zeg maar van mijn opa's kant.
Ik heb enkele foto's gezien, maar ik ben zo bang van haar, mijn overgrootoma, ze kijkt zo boos, zo naar, zo negatief, zo zwart uit haar ogen dat ik die foto niet eens uitprint, maar toch wil ik ze een plek geven, ze horen er immers toch ook bij?

Maar ze is zo.... eng....ja ik heb er geen ander woord voor, ik krijg er een negatief gevoel bij, alsof ik bekeken wordt door har als ik die foto plaats in huis. Maar mijn overgrootopa daarentegen krijg ik wel een normaal gevoel bij.

Wat zouden jullie doen?

Liefs Maris
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 15 '09
Ik zou gewoon niet plaatsen. Het gaat toch om jouw gevoel? Niet iedereen is "goed" omdat ze uit dezelfde familie komen, dus waarom wel plaatsen?
admin
admin jan 15 '09
Zelf heb ik wat aarzeling bij het plaatsen van foto's van overledenen, behalve bij personen die je zelf goed gekend hebt en die je dierbaar zijn. Als het gaat over andere personen die je niet gekend hebt, dan zou ik die niet plaatsen. En zeker niet als je een sterk negatief gevoel erbij krijgt. Dat soort foto's zou ik ergens opbergen in een lade, ofzo.
Maar dat is mijn idee hierover.
Maris1976
Maris1976 jan 15 '09
Dank u heren voor de reacties smile

Beide zeggen niet plaatsen, zoiets had ik ook en nee, ik ken mijn overgrootouders niet vanwege het leeftijdsverschil, zelfs aan mijn opa en oma's heb ik weinig tot geen herinneringen aan.

Maar ben wel erg trots op ze, omdat zij degenen zijn die mijn ouders hebben gemaakt en hebben opgevoed en omdat ik gewoon heel erg van zulke foto's houdt, het idee erachter vind ik voor mezelf heel prive,misschien romantiseer ik het een beetje, maar het geeft een goed gevoel,nieuwe energie zelfs. Alleen bij die ene vrouw dus niet. Misschien is het een idee om aan mijn vader te vragen wat voor soort vrouw zijn oma was en of hij een fijne band met haar had, misschien scheelt dat een hoop, want foto's zeggen veel, maar niet alles natuurlijk.

Ik heb die foto zelfs niet in een lade, hij staat veilig opgeslagen bij mijn afbeeldingen...hahaha

Oja er staan niet alleen overleden dierbaren bij, maar bv ook van de communie van mijn Peettante en oude schoolfoto van mijn moeder enzo.

Liefs Maris
Anne
Anne jan 15 '09
Hej Maris,

Je hoeft je er niet voor te schamen hoor, het zijn je eigen gevoelens. Niet iedereen in je familie moet je aardig vinden. Met de ene kan je beter opschieten als met de ander wink

Als jij zo naar gevoel hebt bij die foto, dan zou ik luisteren naar je gevoel. Het is niet fijn om elke keer als je naar die fotos kijkt een naar gevoel te hebben. Het is een plekje wat mooi moet aanvoelen smile
Je gevoelens zeggen de waarheid, luister ernaar je weet zelf wat je wel en niet wilt wink

Liefs aNNe
Maryssa
Maryssa jan 15 '09
Hallo Maris,

Ik ben het er mee eens dat als het niet goed voelt je de foto niet neer moet zetten. Aan foto's zit energie van de persoon en dat breng je op die manier in je huis. Ik heb ooit eens op een rommelmarkt een prachtig ouderwets fotolijstje gekocht met een al net zo oude foto er in van een echtpaar. Ik vermoed dat het een verlovingsfoto is geweest van ze. Ik had het lijstje in mn slaapkamer gehangen met de gedachte er nog een betere plaats in huis voor te vinden. Heb de hele nacht geen oog dichtgedaan vanwege de energie die er vanaf kwam en die negatief was. Had ook het gevoel bekeken te worden en dat is niet prettig. Hij ligt nu ergens onder in een kast maar ik hang hem niet meer op brrrr.
Maris1976
Maris1976 jan 15 '09
Hey Maryssa,
Dat is idd een nare ervaring, ik zou dat lijstje zelfs gewoon helemaal wegdoen. Voor de zekerheid....

Maar de energie die mijn nandere opaatjes en omaatjes overbrengen is wel zo positief voor mij, dat ik er gewoon blij van wordt, rust...alsof ik dit veel eerder moest doen, maar dat andere omaatje laat ik dan maar voor wat het is...haha...lekker op de pc in mijn afbeeldingen.

smile
Maryssa
Maryssa jan 15 '09
Ik vind het heel mooi om foto's neer te zetten. Het getuigt van respect vind ik en naar het feit dat ze er mogen zijn en je met warmte aan ze denkt. Ik heb het zelf ook hier in huis en brandt altijd kaarsjes bij ze. Als het hun overlijdensdatum is of hun verjaardag zet ik ze op de voorgrond met een extra kaarsje. Ik kan me heel goed voorstellen dat het je rust geeft Maris en ik denk dat ze heel erg trots zijn dat ze zo'n mooie plek innemen in je huis en in je hart.
liesanne
liesanne jan 16 '09
Origineel bericht van: Maris1976
Ik heb enkele foto's gezien, maar ik ben zo bang van haar, mijn overgrootoma, ze kijkt zo boos, zo naar, zo negatief, zo zwart uit haar ogen dat ik die foto niet eens uitprint, maar toch wil ik ze een plek geven, ze horen er immers toch ook bij?


Wat een mooi idee Maris, de foto's met de kaarsen erbij.... Zelf heb ik ook een groep familiefoto's aan de wand hangen, maar dan van de laatste drie generaties en niet van onze grootouders. Ik moet je zeggen dat ik bij bepaalde foto’s wel een zelfde soort twijfel voel als jij.

Toch...nu jij dit zo beschrijft, zie ik er eigenlijk ook een goede en mooie kant aan om die foto's juist wél een plek te geven... zoals jij zegt- ze horen er immers toch ook bij.... Onze voorouders (hoe ver we ook teruggaan) hebben toch indirect ook een invloed op ons leven (gehad). Niet afgeronde gebeurtenissen in het verleden - soms generaties terug - kunnen invloed blijven uitoefenen op ons huidige leven.
Misschien is het daarom juist ook goed de 'negativiteit' van onze vorige generatie niet 'weg te stoppen', maar een plek in ons leven te geven en als het ware 'in het licht' te zetten....

Ik wil hiermee niet zeggen dat we die foto's dan perse moeten ophangen....toch, het feit dat dit je zo bezighoudt kan misschien een ‘boodschap’ voor je bevatten....

En tijdje geleden heb ik me wat verdiept in familiekarma en voorouders en ik vond een (vind ik) bijzonder artikel hierover:
http://www.trance-art.nl/hypnotherapie/artikelen/voorouders/
Maris1976
Maris1976 jan 16 '09
Hoi Liesanne, wat een bijzondere boodschap zet jij hier even neer, echt een visie van de andere kant bekeken, heel erg bedankt hiervoor.
Ik ga het artikel straks als de kinderen op bed liggen rustig doornemen.

Liefs Maris

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki