Origineel bericht van: Precious1
Dank je Phoenix.
Gast, ik begrijp het fenomeen dingen door je eigen bril zien door geconditioneerd zijn etc etc.
Maar, in een relatie met geweld gaat dat niet op.
Als iemand je krenkt door je uit te schelden met de vreselijkste schuttingwoorden (ik ga ze hier niet herhalen want het was té erg) zie ik dat niet door een gekleurde bril. Dan is dat de realiteit en ligt dat niet aan mijn gekleurde gedachten of visie.
Al mijn voorgansters in relatie met hem, mijn therapeut, mijn vriendinnen, mijn ouders, al zijn excollega's en zijn eigen dochtertje van 5 zagen hem dus allemaal door een gekleurde bril?
Gast, ik begrijp het fenomeen dingen door je eigen bril zien door geconditioneerd zijn etc etc.
Maar, in een relatie met geweld gaat dat niet op.
Als iemand je krenkt door je uit te schelden met de vreselijkste schuttingwoorden (ik ga ze hier niet herhalen want het was té erg) zie ik dat niet door een gekleurde bril. Dan is dat de realiteit en ligt dat niet aan mijn gekleurde gedachten of visie.
Al mijn voorgansters in relatie met hem, mijn therapeut, mijn vriendinnen, mijn ouders, al zijn excollega's en zijn eigen dochtertje van 5 zagen hem dus allemaal door een gekleurde bril?
Precious,ik heb wat hierna komt nog niet gelezen dus is dit misschien een herhaling of juist niet (het is maar hoe je het bekijkt )
Dat je ex mensen de huid vol scheld is een feit. Hier kun je niet je oren voor sluiten en dat is ook niet de bedoeling. Maar daar gaat het mi niet om. Het gaat erom hoe je dit schelden ervaart, dat wordt gekleurd door de filters.
We hebben allemaal geleerd dat dit niet hoort, we voelen ons er ook niet prettig bij omdat het angst opwekt. Wat er ook bij komt kijken is dat die scheldpartijen nu niet echt een "uiting van liefde" zijn en ons het gevoel geven dat we minderwaardig zijn, want iemand die je waard is scheld je niet de huid vol. Dit zijn filters! Het zijn de conclusies/oordelen/interpretaties van het gevoel dat je uit eerdere situaties hebt.
Als je dit voor het eerst meemaakt, echt voor het eerst dus zonder oordeel/conclusie/interpretatie/verhaal van anderen, dan zul je er heel anders tegenaan kijken omdat je nog geen filters hebt. Als iemand je dan zou vertellen dat dit een uiting van zijn liefde voor jou is (extreem voorbeeld hè) dan zou je dus heel anders naar deze scheldpartijen kijken en ze dus ook anders ervaren. En de keren daarop idem omdat het een filter heeft gevorm die op iedere "zelfde" situatie gelegt wordt.
Als er nu niet iemand anders verteld had dat dit een uiting van liefde is, dan had je sec je eigen gevoel erbij gehad en meer niet. Dan had je op de situatie (de feiten) gereageerd zoals die zich voordeed zonder filters want die waren er nog niet. En die situatie is niet alleen het schelden het is het totaal plaatje van wat er op dat moment gebeurd.
Dus ja in feiten keken al die mensen die jij noemt door een filter, dat is bijna niet te voorkomen, maar dat weerlegt het feit niet dat hij scheld. Als iedereen zijn filters neer zou leggen scheld hij nog steeds maar ervaren de mensen om hem heen het op een andere manier. Snap je wat ik bedoel?