Een zwaar proces geweest, Precious1. Hoe kan je ervoor zorgen dat je bij de volgende relatie niet met dezelfde situaties geconfronteerd wordt? Misschien ben ik niet de persoon die advies kan geven omdat ik net een relatiebreuk achter de rug heb (mijn ex-vriend is naar New -Zeeland geëmigreerd maar ik wil niet mee omdat ik in Nederland wil blijven. Hij is teleurgesteld en denkt nog steeds dat ik niet om hem geef ).
Er zijn vijf regels die ik (nu) hanteer voordat ik een relatie met een man aan wil gaan :
- ik voel me op mijn gemak bij elkaar en het is niet moeilijk om vertrouwelijkheid te creëren.
- ik voel me veilig in mijn relatie met hem (veiligheid betekent ook geborgenheid).
- het is leuk om samen te zijn.
- wij voelen echte genegenheid en passie voor elkaar.
- ik voel dat er echt wederzijds respect is.
Misschien zijn ze ook voor jou van toepassing maar misschien ook niet. Ik wil ze alleen met jou delen.
Veel sterkte in deze moeilijke tijd.
Een warme groet,
Muin
Hoi Muin,
Wat vervelend voor je meid. Toch vind ik het wel heel krachtig dat je bij jezelf bent gebleven. Je laat je ook niet overrulen door zijn opmerkingen dat je dan niet van hem zou houden. Dat staat daar gewoon los van. Je zal wel om hem geven, maar kiest niet voor een leven in New-zeeland.
2 hele verschillende dingen.
Ik ben inderdaad heel veel met relaties en mezelf en het hoe en wat bezig geweest.
Heb vele boeken gelezen, geschreven door therapeuten en het is tijdens de therapie destijds ook wel even aan de orde geweest.
Het op je gemak voelen bij elkaar is zeker een goed punt. Je moet compleet jezelf kunnen zijn, de ander moet jou niet willen veranderen en andersom. Wanneer je iemand wil veranderen is er geen sprake van liefde.
Het veilig voelen. Tuurlijk moet je je veilig en geborgen voelen, maar daar moet je niet naar op zoek gaan. Veiligheid en geborgenheid moet je jezelf kunnen geven.Dit heeft allemaal te maken met het innerlijk kind. Het innerlijk kind wil zich veilig en geborgen voelen, en daar ben jij zelf verantwoordelijk voor. Een man is daar niet verantwoordelijk voor. Zoek je dat wel bij een man, loop je groot risico de verkeerde, zo niet een foute man tegen te komen.
Je krijgt dan ook scheve verhoudingen. De man wordt een soort opvoedende "beschermende" ouder en jij wordt dan het ondergeschikte afhankelijke kind.
De andere 3 punten zijn heel normaal in een relatie, althans in een goede relatie. Als die er niet zijn dan is het geen oke relatie.
De boeken die ik gelezen heb over relaties zijn:
- De prins op het witte paard van Mira Kirschebaum (echt mijn nummer 1)
- Nu alleen de liefde nog van Caroliene Roodvoets
- Monsterverbond van Caroliene Roodvoets
- Liefde is een werkwoord
- Leven in liefde van Deepak Chopra
En dan nog een aantal boeken die destructieve relaties uitdiepen.
Momenteel ben ik bezig in een boekje van Paul Ferrini, Stappen naar een goede relatie. Niet dat ik die nu wil, absoluut niet, maar was benieuwd naar zijn benadering en het had goede recenties.