Loading...
nl

rollercoaster m.b.t. gevoelens en emoties

Helma
Helma jan 12 '09
Kennen jullie dat? Soms zijn er dingen gebeurd in je leven, of misschien wel helemaal niet, maar dat je wordt achtervolgd door je eigen gevoel, en emoties? Doodmoe word ik er van.
Ik merk het ook hier. Het ene moment schrijf ik negatief, dan weer positief. Dan weer kan ik genieten en blij zijn, en nog geen uur later zit ik weer te huilen. Ik wilde maar dat ik daar wat stabieler in was. Het voelt als een rollercoaster en ik heb er soms geen grip op. Door het denken dan zijn werk te laten doen, kan ik weer wat gelijkmatiger, wat rustiger reageren, zonder pieken en dalen.

Er zitten ook wel rustige dagen tussen hoor: soms heb ik de indruk dat ik zo eens per maand van die onlogische pieken heb, dus het kan natuurlijk ook hormonaal zijn, maar ik kan er geen structuur in ontdekken. Jullie dan? grin

En nee, ik wil geen prozac. wink
Delen:
Anne
Anne jan 12 '09
Hej phoenix,

Ik herken het ''rollercoaster effect'' hoe jij het noemt tongueuit mijn verleden.
Toen ik nog niet duidelijk mijn gevoelens kon verwoorden en begrijpen en toch zoveel voelde omdat ik eenmal gevoellig ben, gingen mijn gevoelens op en neer. En het ergste vond ik nog dat ik huilde, maar niet wist waarom ik huilde. Het voelde niet als mijn gevoelens aan.
Ben je ook een gevoelig persoon, hsp?
Je kan meer grip op je eigen gevoelens krijgen als je ze leert kennen. Je kan beginnen om elke dag een stukje te schrijven over de dag en dan met name over je gevoelens. Zo leer je ze te verwoorden.
Je kan je overdag meerdere malen afvragen als je iets aan het doen bent of hebt gedaan, wat voel ik? Hoe voel ik me? Hoe wil ik me voelen? Hierdoor krijg je inzichten in je eigen gevoelens.
Je leert veel over jezelf, en in het begin zal het moeilijk zijn om je eigen gevoelens te verwoorden maar dat geeft niet smilehet is een goede oefening.

Liefs aNNe
Anne
Anne jan 12 '09
Let ook op hoe je tegen jezelf praat is het positief of negatief? Zodra het negatief is verander het in postief, uit jezelf niet op negatieve wijze dat verlaagt je energie, waardoor je nog meer rollercoaster effect krijgt wink
Sephora
Sephora jan 12 '09
Ik herken 't ook wink
Wat Anne zegt klopt ook (volgens mijn ervaring), het is belangrijk positief te blijven denken, als je down bent en een nare bui hebt kan je 't omzetten door positief te blijven denken en vooral vertrouwen te hebben dat alles goed komt.
Het heeft bij mij een tijd geduurd voordat ik dat doorhad, ik merk nu dat ik een 'negatief' gevoel sneller kan omzetten in iets positiefs...wat me vroeger dagen, misschien zelfs weken had gekost.
Helma
Helma jan 12 '09
Of, in mijn geval, zelfs maanden, hihihi.

Ja, ik kan het beste maar ze leren herkennen en -erkennen, en opschrijven is een goeie!
Ik dacht dat ik het altijd zo mooi op de rit had, maar inderdaad, ik lijk wel hsp, want ben o zo gevoelig. En snel in een hoek gel*ld.
Sephora
Sephora jan 12 '09
Haha, ja maanden kan je ook aan mijn lijstje toevoegen hoor tongue
Ik denk dat 't ook te maken heeft met de dag niet goed afsluiten. Als je bepaalde conflicten of andere nare dingetjes niet kan afsluiten voordat je gaat slapen en 'meesleept' naar de volgende dag, dan word 't op den duur wel zwaar. Ik schrijf momenteel alles van me af en ik merk ook zodra ik dingen op papier neerzet dat de gehele situatie me duidelijk word. Ik krijg er meer inzicht in en dat geeft rust.
Lena
Lena jan 12 '09
gedachtenkracht en
yin en yang smile
Prada
Prada jan 12 '09
Wat Anne zegt over dat huilen heb ik ook zo vaak.. Soms moet ik opeens huilen en vraagt mn vriend wat er is, en heb dan soms echt geen idee waarom ik huil
liesanne
liesanne jan 13 '09
Ja, ook herkenbaar voor mij.... grin
Ik merkt dat het me vooral ook helpt emoties gewoon te úiten....

"De 'natuurlijke weg' van een emotie is diep doorvoelen en er expressie aan geven. Wij hebben veelal afgeleerd er op deze manier mee om te gaan en ons andere reacties (op stress) aangeleerd: onderdrukken, afknijpen, tegenhouden ....
Misschien is het daarom dat onze emoties ons vaak overspoelen, en we ons met al onze opgepotte emoties geen raad weten.

Emoties zijn een vorm van energie die wanneer ze vrijkomen losgelaten kunnen worden....." (uit: Rebirting-Satyam)

Misschien kan je ze niet altijd plaatsen. Een kind dat huilt om een gebroken koekje, huilt misschien helemaal niet omdat het koekje gebroken is maar om ander verdriet wat er nog uit moest.

Helma
Helma jan 13 '09
Mooi gezegd hoor, van jullie allemaal...

Ja, gedachtenkracht, daar ben ik erg mee bezig. Je kunt altijd kiezen!
Prada
Prada jan 13 '09
Klopt inderdaad, als iets niet goed gaat bijvoorbeeld probeer ik er altijd positief over denken (mijn ouders en vriend, vinde me altijd positief haha)

maar dit lukt me niet altijd, vorig jaar op school liep echt alles k*t (kregen weinig les en uitleg, leraren ziek, vervanger die sterk liet merken wie die mocht en wie niet/ en vooral wie niet, opdrachten werden constant afgekeurd)

elke dag als ik van school thuis kwam moest ik wel huilen ook eens op school.. Het werd met telkens te veel had het ene nog niet afgesloten of het volgende kwam alweer kijken en dit stapelde zich allemaal op!

Wat was ik blij toen ik was geslaagd, dacht echt dat ik zou zakken terwijl de rest van het schooljaar super ging.. Zat toen echt in een negatieve spiraal ofzo

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki