Loading...
nl

Muin

Wendy's
Wendy's jan 17 '09
hahahaaa sabine.. eigenlijk is het 'popo' ipv 'popon' bijna goed! wink

@ Muin.. ik heb turks vriendje, maar moest in het begin ook ff wennen aan de cultuur.. ook hij aan de mijne (omdat hij nog nooit buiten turkije is geweest). Vooral over het woordje 'tijd', optijd komen kennen ze hier niet.. het is hier normaal om minimaal 2 tot 16 uur te laat te komen. Maar het gaat super goed.. Ook merk ik dat turken meer dichterbij hun familie staan.
Maarja iedereen is anders..,
admin
admin jan 17 '09
Hos geldin, Muin,
Iyi günler.
Muin
Muin jan 17 '09
Dank je wel Hans5508. Het is heel fijn om hier te zijn. grin

Wendy, kook je ook Turks? Ik vind Turks eten heel erg goed.
Wendy's
Wendy's jan 18 '09
laughja doe ik ook, hebk hier geleerd.. maar dan geen vleesgerechten. alleen maar vegatarisch.
Muin
Muin jan 18 '09
Ik vind Turks eten heel erg goed vanwege de smaak (combinatie van kruiden) en de samenstelling van het gerecht (altijd gecombineerd met o.a. verse salade, fetakaas, verse kruiden, olijven en yoghurt). Tegenwoordig kunnen wij lekker en gezond eten zonder vlees. Ik bereid mijn gerechten met verse ingrediënten. En vlees..is niet vers.

Eet je nog eieren en vissen, Wendy?
Ik was een keertje toevallig bij een Satsang (toevallig omdat ik me in de datum vergiste. Op die dag wilde ik naar een lezing over meditatie en cultuur. Deze lezing werd 2 weken later daar gegeven). Er was een soort goeroe daar. Hij zei “door vis te eten krijg je onreine gedachten”. En betreft eieren, denk aan een menstruatiecyclus. Een ei is niet een kuikentje geworden. Wij zien een kip niet menstrueren omdat het bloed in het ei zit. Vanaf die dag loop ik met die gedachten rond. Ik vind het verschrikkelijk. Elke keer wanneer ik een ei wil eten moet ik daaraan denken..en dit geldt ook voor vissen. Ik wil me niet laten beïnvloeden door de gedachten van andere mensen en toch besef ik dat ik daar niet altijd onderuit kan komen. Hoe sterk sta ik in mijn eigen schoenen? blush
Wendy's
Wendy's jan 18 '09
Ow ja eieren eet ik vaak.. maar vis lust ik niet.
eigenlijk vind mijn vriendje datk wel vis moet eten, omdat daar protiene in zit.. laatst was ik bij het ziekenhuis, en had een testje daar gedaan kon ik precies zien welke vitamine enzo ik binnen had.. maar ik had helemaal geen protiene.

Ook veel (hete) peper eten ze hier..

Maar ook neem ik weer wat eetgewoontes over.. zoals:
- vaak zout gebruiken bij het eten.
- veel suiker in de thee..
- en de thee net niet helemaal opdrinken.. een beetje overlaten.
- zonder mes eten.. hmmmm soms wel ff onhandig.
- brood bij het avond eten.
- niet je eigen bord hebben.. maar alles op een appart bord, en daarvan pakken.
- warm eten altijd standaard met brood en salade.

en i love pide..!

hier doen ze ook altijd beeste slachten en dan opeten.. als ze nieuw belangrijk (familie)-bezoek krijgen.
de eerste keer dat ik zijn moeder en zusje ging opzoeken (hier 12 uur vandaan met de bus), had zijn moeder in de ochtend een kip uit haar eigen kippenhok geslacht, en die gingen we toen smiddags op eten (vond het alleen niet zo lekker). frown
Muin
Muin jan 18 '09
Proteïne (eiwitten) vind je ook in peulvruchten (gekookte linzen, (gele)erwten, (soja)bonen), noten (cashewnoten, amandelen, hazelnoten, walnoten, pinda's), zaden (lijnzaad, sesamzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten), kaas en volkerencornflakes. Ik doe zelf heel veel pompoenpitten en zonnebloempitten in mijn salades.

Turks brood is heerlijk (voor mij is het een combi van het Italiaanse en Franse deeg).

Wendy, wat is de reden dat ze daar hun thee niet helemaal opdrinken maar een beetje overlaten?

Thee wordt niet alleen in Turkije maar in het hele Midden Oosten zo zoet gedronken. Alles is zo zoet lijkt het. Zoete dadels, zoete thee, zoete nagerechten zoals baklava met banaan en pistachevulling, dilber dudagi, gevulde pannenkoekjes met honing, kwark, rozijnen, gehakte walnoten en hazelnoten, geraspte appels hmmm, Turkse amandelcake, Mamelika (de geur van de kaneel en kokos alleen al…yammie..) tongue

Ik lees graag Perzische gedichten (Turkije hoorde vroeger ook bij het oude Perzië) en ik vind ze vrij zoet (liefde en nog eens liefde..en wat kan dan nog zoeter zijn dan liefde?). Mensen worden zoet van hart omdat ze veel van die zoete dingen eten, denk ik. En jij..zit nu in dat zoete gebied hahaha.

Proost op de liefde Wendy grin

Muin
Wendy's
Wendy's jan 18 '09
hahaha dankjee.!

ik vroeg pas geleden nog aan mijn vriend waarom ze nooit helemaal leegdrinken. hij zei dat het netter is, anders kan het onbeschoft overkomen (dat de rest nog aan het drinken is, en jij het al op hebt). ik snapte het niet helemaal.. want als je ergens op visite bent en iets opdrinkt of eet, dan betekend het meestal dat je het lekker vind (maarja das dan onze cultuur denk ik).

khad eergister nog cornflakes gekocht.. en toen zag ik dat inderdaad op de verpakking staan. smile

en ook de nagerechten zijn hier super zoet, geen idee hoeveel kg suiker ze derin gooien. baklava is lekker, maar ook duur frown.

hmmmmm van die liefde voel ik hier niet zo veel van, bij andere. (WEL BiJ MiJ!! laugh:D).
komt denk ik omdat ik op een toeristenplaats zit en niet in een (familie)-dorpje.
hier gaan mennekes van jaar of 20 met buitelandse vrouwen van in de 50 of ouder dingese.. en als de vrouwen terug gaan naar het eigen land, dan gaan de mennekes liegen dat ze de huur niet kunnen betalen of hun mobieltje kapot is, en dan gaan die vrouwen geld sturen. Stel je voor dat je 4 of 5 van zulke vrouwen hebt, dan word je snel rijk! Heb vaak genoeg gezien dat ze het ook doen voor een paspoort, om naar het buitenland te kunnen.. dan trouwen ze, en als ze dan een huis hebben en auto op hun naam, dan scheiden ze weer.

maar ik sta er echt versteld van dat dit hier gebeurd.. als toerist zijnde heb je dat niet in de gaten.. maar als je hier woont zie je alles! alles draait hier om geld.

Daarom willen wij als hij het leger heeft gehad, niet hier wonen maar ergens anders in turkije of in nederland.. en dat zal ook beter zijn als we later kinderen krijgen.
Muin
Muin jan 18 '09
Dat is heel erg jammer Wendy. Niet alleen daar maar ook hier maken mensen misbruik van elkaar ongeacht de leefomstandigheden. En toch geloof ik dat er altijd ruimte is voor liefde. Een jongen van 20 kan geld van oudere dames aftroggelen zodat hij zijn familie kan onderhouden. In zijn barbaar gedeelte bevat ook liefde (niet voor die dames maar voor zijn dierbaren). En die vrouwen offeren zichzelf op voor hun behoeftes of liefde (wat het ook mag zijn). Die manneken van jaar of 20 houden die oudere dames van jaar of 50 voor de gek en die oudere dames houden zichzelf voor de gek. Eigenlijk passen ze toch wel bij elkaar. grin
Wendy's
Wendy's jan 18 '09
Ja.. als je het zo bekijkt. wink

Jammer dat de meeste vrouwen dat niet in de gaten hebben..
want het is toch oneerlijk vind ik.. die vrouwen denken liefde, maar de man denkt aan geld.

Heb meegemaakt ja dat ze het geld gebruiken voor de familie van hun, maar ook dat ze er iets anders van kopen zoals drugs of scooter confused..,
Wendy's
Wendy's jan 19 '09
De rest wat hier stond is verplaatst naar levensvragen
Muin
Muin jan 19 '09
Huh?

Okay, ik heb de zaak misschien te licht opgevat. Zoveel leed en onrechtvaardigheid in deze wereld maar er zijn ook zoveel mooie dingen die het leven ons aanreikt. Ik wil mijn hoofd niet in het zand steken maar ik wil ook niet zover graven tot de bodem van het kwaad. Ik heb ook niet de neiging om alles te willen begrijpen. Ik zal nooit bij de waarheid kunnen komen omdat de waarheid voor mij betrekkelijk is. Een mensenleven is kort maar stel je voor dat wij hier elke keer terug moeten keren. Dan zijn wij voor altijd hier. Misschien af en toe in andere sferen. Maar hier op aarde..voor altijd? Is de wereld van nu anders dan de wereld van toen? Blijven mensen die vandaag aardig zijn morgen nog aardig? Ben ik morgen nog dezelfde persoon die ik nu ben? Wat is mijn kern? Wat is mijn basis?

In mijn kinderjaren at ik veel druiven, soms 4 á 5 kilo’s druiven in een middag. Ik ga één keer per jaar naar Frankrijk voor een lang weekend alleen om die wijn druiven te proeven (ze zijn heerlijk zoet). Ik ben gek op druiven. Soms zeggen vrienden tegen mij “je bent ook een druif hé “. En ja, ik heb iets met druiven. De naam Muin past bij mij. Ik ben een druif af en toe.
admin
admin jan 30 '09
Welkom Muin,

Lieve groet
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki