Juist daarom heb ik onlangs de term Advaita hier laten vallen. Precious heeft hierover een apart topic geopend. Advaita zegt bij alles: wie is het IK?
Volgens Advaita is alles voorbestemd. Dat betekent dat je een leven leeft met een levensles, maar dat vooraf al in bepaald wat de uitslag is, en dat elke handeling gebeurt zonder dat je dat ZELF doet. Tot op zekere hoogte is dat heel moeilijk te accepteren. Accepteer je het wel, dan vraag je je af waar je je nog druk om maakt, en welke verantwoordelijkheid je hebt. Als God/creater ben je vrij, als mens met handen-en-voeten gebonden. Ik handel niet, er wordt gehandeld. Ik adem niet, er wordt in mij geademd. Ik denk niet, er wordt in mij gedacht. Wie is het ik? Dat is de kernvraag van de Advaita. En je komt tot de ontdekking dat je alleen verwijzingen hebt naar dat ik.
Eigenlijk heel grappig. Ik was nog jong, een jaar of zes, toen ik tot het besef kwam: "als ik denk, dan weet ik dat ik denk, en ook dat weet ik weer." Ik besefte al dat er een bewustzijn is, die hoger staat dan het denken. En dat dat stukje in wezen ongrijpbaar/onbenoembaar is. Typisch Advaita.