Loading...
nl

Advaita

Precious1
Precious1 jan 10 '09
Haha, ja die kou zou dan ook een ilussie zijn. Nou doei! Ik vind het geen ilussie hoor! Mega echt! haha! smile

Gisteren had ik het er ook even met mijn moeder over. Die zei ook wel iets treffends. In 1 van de filmpjes wordt verteld dat dingen pas materie zijn als je er naar kijkt. Dat geloofde ze niet. Ze zei: de eethoek staat er nog steeds als ik de kamer uitloop.

Anyway, je moet de krenten uit de pap pikken. Wat ik eruit pik en wat mij aanspreekt is dat alles is zoals het is. En dat alles goed is zoals het is. Wat je ook doet, welke keuze je ook maakt.
Daar voel ik me goed bij.
Helma
Helma jan 10 '09
Precious, bedoelde je een tekst van Gast op pagina 1, of de lap tekst waarvan ik de link plaatste?
admin
admin jan 10 '09
Kim,, wat je moeder zegt over de eettafel, dat is de mening van iedereen. Dat de eettafel alleen bestaat bij waarneming is echter niet alleen een statement uit de Advaita. ook de quantummechanica maakt duidelijk hoe sterk de interactie is tussen object en de waarnemer. Ook hier wordt gesteld dat iets niets bestaat, totdat een waarnemer aanwezig is. Maar moet de waarnemer een mens zijn? Want Advaita zegt dat alles bewsutzijn is. Dus in dat opzicht zal de eetkamerstoel de eettafel waarnemen, en omgekeerd. Op dat moment moeten beide bestaan. Dus de eethoek kan bestaan zonder dat een mens aanwezig is. smile
Precious1
Precious1 jan 10 '09
Phoenix, sorry, was voor jouw bedoeld inderdaad. Was te snel met reageren zonder te kijken wink

Hans, oh ja dat is kwantumfysica! Kweet het weer. Mooie leer, interessant. Toch leg ik dat naast me neer omdat we toch moeten dealen met deze "wereld en realiteit". De Kwantumfysica legt uit hoe dat ontstaat. Leuk en mooi om te weten. Maar kan er verder niets mee eigenlijk. Hoop in ieder geval dat de eethoek het gezellig heeft mijn stoeltjes! smilehaha!
Takhihiii
Takhihiii jan 11 '09



Om purnam adaha purnam idam
purnath purnam udachate
purnasya purnam adaya
purnam eva vashishate

Om shanti shanti shanti

*

Volledigheid
is volledig
van Dat als
volledig van Dit


Uit Volledigheid
komt Volledigheid
volledig voort


Volledigheid volledig uit
Volledigheid ontnomen,


zelfs dan blijft
Volledigheid
volledig bestaan
voor altijd.


Vrede

gast
gast jan 11 '09
Origineel bericht van: hans5508
@gast: Advaita is dermate 'kaal', dat er geen echte therapie aan gekoppeld kan worden, behalve in de vorm van gesprekken. Ik kan me geen behandeling met handen, geuren, eten, of wat dan ook voorstellen die rechtstreeks met Advaita te maken heeft.

Wel omgekeerd. Nadat je kenns gemaakt hebt met Advaita kan je weer andere dingen oppakken waar je mee bezig was, alle soorten spiritualiteit, of zelfs je geloof, om dat vanuit een ander standpunt te beschouwen. Dat kan dan wel een heel nieuw inzicht geven.


In die "kaalheid" zit ook direct de "volheid" besloten. En juist omdat het zo vol-ledig is is het, als je er eenmaal bewust van bent, bijna onmogelijk om daar een afgescheiden stukje uit te halen.
Alles wat nu gebeurd op aarde is zoals het had moeten zijn. Het enige dat we zouden kunnen veranderen is de manier van hoe we het ervaren/opvatten. Maar misschien is dat nu juist de opzet van alle narigheid ed die er nu is in de wereld, om een omkering te bewerkstelligen in het "denken" van de mens.
Takhihiii
Takhihiii jan 11 '09
In de 'volheid' is er zeker sprake van opzet, in de 'ledigheid' kan dat onmogelijk zo zijn. En in volledigheid bestaan die twee laughlaughlaugh

als het geluid van één klappende hand
gast
gast jan 12 '09
gast
gast jan 12 '09
Uitleg door Wayne Liquorman
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki