Loading...
nl

what to do??

Precious1
Precious1 jan 9 '09
Origineel bericht van: hans5508

"Negatievelingen" zijn mensen die overal tegenaan schoppen, alles wantrouwen, mensen en situaties misbruiken, nog erg in de materie zitten en verder alles ontkennen wat niet tastbaar is.



M.a.w. onwetendheid.
gast
gast jan 9 '09
Kan in jullie visie aangeleerd/geindoctrineerd gedrag oorzaak zijn van een lagere zielstadium? Heeft inteligentie er iets mee te maken? En de genen die je mee gekregen hebt bij je geboorte?
Precious1
Precious1 jan 9 '09
Aangeleerd gedrag is in dit leven aangeleerd, dus dan zal dat een wens van de ziel zijn om te ervaren. Levenslessen dus.

Maar het zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn.

Het ligt ook aan of je bewust genoeg bent. Een ziel in het hogere stadium kan zich ook indoctrinerend gedragen wanneer deze niet bewust leeft. Hitler was een vergevorderde ziel, maar was dus absoluut niet bewust. Er wordt zelfs gezegd dat hij bezeten was.
Moeder Teresa was een lagere ziel maar leefde wel volgens haar ziel en dus bewust.
admin
admin jan 9 '09
Inderdaad: onwetenheid. Daarom is het ontwikkelen van aandacht en bewustzijn zo belangrijk.

En de vraag van gast: moeilijk te beantwoorden. Mijn kennis van Advaita komt slechts van enkele video's, de artikelen van Amigo (te vinden op http://www.ods.nl/amigo/) en de boeken, met name Ultieme waarheid van Balsekar. Met de basis van Zen, Eckhart Tolle en ECIW is dat een sterk geheel. Om vandaar uit jouw (terechte) vragen te beantwoorden, daarvoor ben ik nog een groentje. Dat vraagt verdere rijping. Misschien zijn er andere forumbezoekers die hier iets kunnen bijdragen. Misschien Kim wel. smile
gast
gast jan 9 '09
Vragen hoeven niet altijd beantwoord te worden. Het jezelf iets afvragen zal altijd een antwoord geven maar niet altijd in de vorm die je denkt.
Ik weet mijn antwoorden op de vragen die ik gesteld heb, maar die kunnen altijd nog veranderen als ik tot andere inzichten komt.
Wat ik wel weet is dat wijsheid (hogere zielstadium) niets met intelligentie te maken heeft zoals wij intelligentie over het algemeen zien (geleerd/geindoctrineerd hebben/zijn).
Precious1
Precious1 jan 9 '09
Klopt, intelligentie zoals wij het geleerd hebben is het exacte dus het geleerde uit boeken, scholen etc. Je kunt het beter vertalen naar "geleerdheid".
Echte intelligentie is wijsheid. Als je een wijs persoon bent ben je ook intelligent maar hoef je nog niet een uitblinker te zijn op scholen in talen, wiskunde etc.

Wat zijn eigenlijk jouw antwoorden op je vragen?
admin
admin jan 9 '09
Ik beschouw elke theorie, richting, religie en beschouwing als een wegwijzer. Wat me aanspreekt koester ik; de rest is nice-to-know.
Ik ben het helemaal met je eens dat intelligentie (meestal bedoeld als: slim rationeel denken) iets heel anders is dan spiritueel, of zelfs, mens-zijn.
Uiteindelijk is dat het doel: bewust mens-zijn.
Prada
Prada jan 9 '09
Gaat t nu niet al bijna 2of 3 pagina's over iets anders, dan waarom dit topic is aangemaakt?!
gast
gast jan 9 '09
Origineel bericht van: Precious1
Klopt, intelligentie zoals wij het geleerd hebben is het exacte dus het geleerde uit boeken, scholen etc. Je kunt het beter vertalen naar "geleerdheid".
Echte intelligentie is wijsheid. Als je een wijs persoon bent ben je ook intelligent maar hoef je nog niet een uitblinker te zijn op scholen in talen, wiskunde etc.

Wat zijn eigenlijk jouw antwoorden op je vragen?


Het gaat niet om de antwoorden van anderen, het gaat om vragen stellen en blijven stellen. De meeste antwoorden roepen weer meer vragen op, ook kan het zijn dat de antwoorden van anderen niet doorklinken in iemand anders, ze worden niet begrepen omdat ieder mens uniek is in zijn perceptie. Betekend niet dat je nooit iemand anders kunt begrijpen, want hoe meer je zelf ervaren hebt en hoe groter je bewustzijn is hoe meer je de ander herkent.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat je, als je de vragen in jezelf steld, je een beter antwoord krijgt dan die van mij.
Precious1
Precious1 jan 9 '09
Prada je hebt gelijk. Ik zal even een ander topic starten.
Lena
Lena jan 9 '09
Origineel bericht van: hans5508
Ja, heel bekend voor mij. Mensen uit niveau 1/1 en 1/2. Zeker niet uit 3/1 of hoger. Toppers zijn 3/7-ens, he.

Die negatievelingen uit 1/1 enzo moeten nog de meeste van de 1360 levens doorstaan. Op zich niks mis me, hebben we ook allemaal gehad. Het is als een school, kinderen van de basisschool zijn nog laag opgeleid, we hebben allemaal moeten leren lezen en schrijven.

Heel interessant boek, van Gijsen. Ik probeer vaak mensen in te schatten volgens dat model.


vind het ook wel denigrerend klinken en zou niet zo willen worden ingeschat
een topper en wat dan?.......
admin
admin jan 9 '09
Als je in de vierde klas zit, en je ziet de kinderen zwoegen in de derde klas...
Nee, ik voel me niet beter, want ik heb ook gezoegd in de derde klas. Ooit was rekenen en lezen ook een zeer inspannende opgave. Nu gaat dat onbewust.
En vergeet niet, ook de toppers hebben nog een lange weg te gaan. Weer de metafoor van school: na het afstuderen en/of diploma begint het pas echt. Cum laude slagen is dan niet altijd een garantie op een goed vervolg.
Of anders gezegd, andere beeldspraak: een volwassene is niet beter of belangrijker dan een kind.
Lena
Lena jan 9 '09
maar waarom zou je mensen zo willen inschatten volgens dat model?
admin
admin jan 9 '09
Het model is slechts een model. Het aardige is dat je jezelf goed kunt plaatsen, je ziel kunt herkennen, hoe je in het leven staat, welke uitdagingen je ondervindt en voora; wat je levensles is van dit leven. Gewoon een steuntje in je rug.

Het inschatten van de positie in het model van andere mensen is ondergeschikt. Je kunt immers aleen aan jezelf werken. je kunt wel herkennen waar anderen mee bezig zijn, wat advies geven, of een helpende hand bieden.

Het is een heel aardige theorie. Ik heb het boek jaren geleden gelezen, mezelf proberen te plaatsen. En vervolgens heb ik dit alweer achter me gelaten. Omdat het boek op dit forum genoemd werd kwam het weer eens bovendrijven in mijn gedachten.

Zelf hou ik er niet zo van om alles in een model te stoppen. Want niemand is te zo te plaatsen. het kan ook beperkend zijn, ook voor jezelf. daarom heb ik ook geen analyse laten maken van mezelf door Gijsen.
Het is net zo als bij horoscopen. heb ik ook jarenlang gedaan. Maar ook dat is te rigide om echt zuiver mee om te gaan. De beschrijvingen zijn soms raak, maar ook vaak tegenstrijdig.
Precious1
Precious1 jan 10 '09
Mensen, ik heb hierover een nieuw topic geopend onder Kennis. Genaamd de DNA-code van de ziel. Kunnen we daar verder discussieren wink
Wendy's
Wendy's jan 12 '09
thank you! laughik wilde zelf ook al een aantal berichten hier verplaatsen, alleen internet deed het de laatste twee dagen niet frown

trouwends heb tot nu toe nog nergens last van gehad.. nadat ik dit topic geopend heb.
Pagina's: Vorige 1 2 3

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki