Hoi Allemaal,
Na een tijdje afwezig te zijn geweest, heb ik mij een poosje ingelezen in de verschillende topics op dit forum, deze deed een deurtje bij mij open.
Denkelijk omdat ik de rijkdom heb 2 kinderen te hebben gekregen.
In tegenstelling tot anderen vind ik het voorbeeld van de kachel een "goed" voorbeeld.
Kijk ik ben het eens met de mensen die zeggen je wilt je kind behoeden voor pijn en kwetsuren, akkoord.
Een kind hoeft van mij ook niet naar Beverwijk (brandwondencentrum) om iets te leren, maar ervaring is toch in mijn optiek de beste leerschool.
Ik had de mazzel dat mijn oudste zoon van nature een zeer behoudend persoon is.
Mijn jongste daar in tegen een totale tegenpool, het kan hem niet gek genoeg zijn en als hij even de kans krijgt, loopt hij voorop.
Maar goed dat even terzijde.
Mijn oudste had op een gegeven moment een natuurlijke belangstelling voor de radiator en wat doe je dan?
311 Keer zeggen nee niet doen die kachel is heet dat doet auw.
Stel je even voor je bent 2 1/2 jaar, wat zeggen jou de woorden, heet en auw?????????
Uigaande van het kind had je net zo goed in het Grieks kunnen zeggen kalispera(goedenavond).
En wat nog een grotere faktor is naar mijn mening, dat ding (lees radiator) krijgt en welhaast onweerstaanbare aantrekkingskracht, omdat het een reaktie van mama teweeg brengt, kennelijk is het een speciaal ding.
En wat doe je nu?
Hoe los je het op?
Ervaring, bij de eerste poging heb ik zelf mijn vingers gebrand, ik deed hem voor wat ik bedoelde.
Ik legde heel even mijn hand op de kachel en schreeuwde heel hard auw.
Weet zo kind veel, een leuk spelletje?
Mama, maakt kabaal en trekt een gek gezicht!
Dan kwam bij mij de ingeving, blijf erbij en laat hem zelf ervaren wat dat geheimzinnige ding in zich heeft.
Hij legde zijn handje op de kachel en in een split second was het gehele ding duidelijk geworden.
Een heel naar ding, een ding dat je een vervelend gevoel gaf.
Hij heeft er nooit meer aangezeten.
Er bij blijven, opletten, maar ontneem ze geen ervaringen.
Okay je kan met ze praten, uit eigen ervaring of uit die van andere, maar een standvastig persoon, zal toch zijn eigen weg kiezen.
En spijt hebben ach, groot worden gaat met vallen en opstaan.
En hopelijk heb je als je voor de laatste keer valt een hoop geleerd!
Even voor de goede orde, als ze willen bungy-jumpen zonder elastiek, HOUD ZE VOORAL TEGEN!
Ik bedoel maar, er zijn grenzen en de mensen die mij kennen weten dat ik een bezorgd en zorgelijk type ben.
En maken wij soms tegen beter weten in niet ook fouten waarvoor wij gewaarschuwd zijn?
Gedeeltelijk is een mens het produkt van zijn opvoeding, maar ik vergeet nooit dat ieder wezen zijn eigen specifieke eigenschappen heeft en daar vallen ook de persoonlijke trekjes onder.
Behoeden is goed, verhoeden niet altijd.
Liefs en groetjes, Selma.