Lieve allemaal.
Hieronder heb ik een samenvatting gemaakt uit het blad Happinez nummer 8, artikel 'Mee met de stroom' pagina 117- 121.
Inhakend op het onderwerp dat Phoenix eerder aansneed in 'Vallen voor liefde' vind ik het een mooie aanvulling. Ik ben benieuwd naar de reacties en hoop dat er een mooie uitwisseling van gedachten naar voren komt.
Liefs Paulette
"Ons probleem: we willen sturen en controleren. Ga mee met de stroom van de gebeurtenis en ervaar wat er gebeurt"Overgave- dat is 'ja' zeggen tegen de situatie waarin je je bevindt, hoe zwaar of lastig die ook is. Je weerstand opgeven tegen de realiteit. Het wil niet zeggen dat je passief wordt, of lui. Het wil alleen maar zeggen dat je meegeeft met de werkelijkheid, dat je het idee dat je de controleur van je eigen leven bent, laat gaan. Vaak moeten mensen door een diep dal om dat te kunnen.....
Bang zijn wanneer je meegeeft met de werkelijkheid komt natuurlijk ook voor. Maar je komt er altijd weer door heen. Wees helemaal in het hier en nu, en accepteer de situatie.
Denk bij overgave aan het leven niet aan slapheid of passiviteit. Acceptatie betekent niet dat je over je heen laat lopen. Het betekent eerder dat je natuurlijk intelligentie beschikbaar is in het moment en dat je dus zelfs eerder kunt roepen 'Stop, ho!' als er iets gebeurt dat echt niet klopt. Je geeft je dan ook over aan die impuls van binnenuit. Achter je gedachten is een helderheid van waaruit je weet wanneer en hoe je moet reageren. Overgave is mentaal geknok opgeven, stoppen met drama's creeëren in je hoofd.
'Het leven is veel milder dan je denken je wil laten geloven'
Weerstand bieden is vaak prettig. Als je ergens tegenaan botst, voel je je eigen grenzen, ervaar je jezelf als individu, als indentiteit. Knokken voor een of andere goede zaak kan een opwindende ervaring zijn, een belevenis die je vleugels geeft. Verzet maakt dat je voelt dat je leeft. Maar als je chronisch in verzet leeft tegen de realiteit van je eigen leven, raak je uitgeput. Vaak moeten mensen het heel moeilijk krijgen voordat ze dat zelf inzien.
'Leven in overgave is een soort sterfproces. Jij verdwijnt als druktemakertje. Je ik smult van problemen omdat die je identiteit verschaffen. Daarom is het ook doodeng om dat allemaal op te geven.'
Er is onderscheid tussen 'persoonlijkheid' en 'karakter'. Het woord persoonlijkheid komt van het Latijnse woord 'persona' dat 'masker' betekent. Je persoonlijkheid is dan ook een masker, bestaande uit verzet en weerstand. Psychologisch gezien bestaat je persoonlijkheid uit de overlevingsmechanismen die je in de loop van je leven hebt gecreëerd. De methoden waarmee je je lot te lijf gaat - arrogantie, slachtofferschap of onzekerheid; 'cool' machogedrag of gespeelde hartelijkheid, kortom al die maniertjes die je van anderen vaak zo goed doorziet en van jezelf vaak zo slecht. Daarachter gaat je werkelijke karakter schuil. Jouw eigen vingerafdruk op de schepping, op de liefde van God waaruit alles bestaat. Geef je je persoonlijkheid op, je verzet, dan kan je karakter opbloeien.