Loading...
nl

Als je partner niet spiritueel is

JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 27 '08
Op Merudi zijn er aardig wat spirituele mensen te vinden waarvan er een aantal ook nog een partner hebben. Nu kan ik me goed voorstellen dat niet iedereen's partner er op dezelfde manier mee bezig is, zoals jij dat wel bent. Dit geld in ieder geval ook voor mij (en vandaar dit topic onder mijn verhaal).

Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het er voor de verschillende leden is, wanneer je een niet spirituele partner hebt.

Bij mij is het in ieder geval dat wij elkaar eigenlijk helemaal erin vrij laten. Mijn partner begrijpt er eigenlijk helemaal niets van en gelooft er ook helemaal niet in. Ze denkt over dat soort dingen niet na, maar vind het niet erg dat ik er wel mee bezig ben.

In het begin had ze nog het idee dat ze vooral bezig moest zijn om mij op aarde te houden omdat ze bang was mij erin te verliezen. Dat is nu allang niet meer zo, en heeft ze wel door dat ik er eigenlijk vrij nuchter en normaal onder ben.

Als ik iemand probeer uit te leggen hoe wij in onze relatie omgaan met spiritualiteit vergelijk ik het altijd met voetbal.
Bij voetbal is het vaak zo, dat je er van houdt, of niet. En als je er niet van houdt dan ga je ook geen wedstrijden kijken, of het volgen op TV. Dat wil alleen niet zeggen dat je een ander tegenhoudt om wel naar voetbal te kijken.
Anders gezegd houdt mijn partner niet van voetbal (spirtualiteit) en ben ik een echte fan.

Ik denk dat voor mij het belangrijkste motto ook is: "Er is meer in het leven dan spiritualiteit."

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen laugh.
Delen:
Helma
Helma dec 28 '08
Het lijkt me heel lastig als je je gedachten hierover niet kan delen met de ander. De herkenning, de gesprekken die je samen zou kunnen voeren, zou je kunnen missen als de ander er niet in mee kan of wil gaan.

Ik ben ook benieuwd hoe degenen met partner dit ervaren.
Sephora
Sephora dec 28 '08
Leuk topic smile
M'n man houd er niet van, maar we accepteren 't van elkaar en doen ieder ons ding smileJa Nims tis inderdaad net zoals voetbal, je moet ervan houden, haha.

Ik had vroeger altijd de neiging om dingen zoveel mogelijk uit te leggen in de hoop dat m'n man dan ook geinteresseerd zou raken, maar besef nu dat ieder z'n eigen interesses heeft. Ik heb nog steeds heeeel af en toe momenten dat ik 't jammer vind, omdat ik denk dat hij dan zoveel misloopt aan mooie inzichten, etc. Het kan je leven zoveel rijker maken dan 't al is. Ik heb altijd de neiging om hem te helpen inzien dat 't veel voor je kan doen maar besef me ook steeds meer dat je 't niet eens onder woorden hoeft te brengen, als je je geloof (spiritualiteit) gewoon uitdraagt en uitoefent, gewoon 'doen' en gewoon 'zijn' dan doe je al veel meer dan als je erover probeert te praten. Het valt toch niet onder woorden te brengen.
Sephora
Sephora dec 28 '08
Origineel bericht van: Phoenix
Het lijkt me heel lastig als je je gedachten hierover niet kan delen met de ander. De herkenning, de gesprekken die je samen zou kunnen voeren, zou je kunnen missen als de ander er niet in mee kan of wil gaan.

Ik ben ook benieuwd hoe degenen met partner dit ervaren.


Het hoeft niet lastig te zijn hoor.
Het kan zelfs een belangrijke les zijn voor je, zo zie ik 't bij mij & m'n man dan. Leren accepteren van elkaar dat de persoon is zoals hij/zij is. Een hele mooie les (missch niet makkelijk maar wel heel mooi smile)
Helma
Helma dec 28 '08
Ach ja... ik denk, dat als het goed zit met de relatie, als je je vrijheid behouden kan binnen de verbinding, dat dan veel mogelijk is. Als je alles bespreken kunt, dan is het fijn, maar als je elkaar accepteert, dan is de ruimte er. Zelfs als er dan niet over te communiceren valt, is het goed.

Ik realiseer me wel dat ik met de mannen die er in mijn leven waren, nooit ten volle kon communiceren, dus was het van meet af aan niet goed. Of je dan van voetbal houdt, of van spiritualiteit, als de ruimte er niet is, hou maar op, want het heeft geen groeimogelijkheden.

smile
Sephora
Sephora dec 28 '08
Ja uiteindelijk draait 't allemaal om acceptatie, dan kan je elkaar de ruimte geven smile
Ik ben nu 8 jaar samen met m'n man (1 jaar getrouwd) en het heeft bij ons ook moeten groeien, wij zijn pas de laatste paar jaar echt naar elkaar toegegroeid omdat we nu allebei wat eerlijker naar elkaar zijn. Communiceren is heel belangrijk maar kan lastig zijn als je zelf (of als je partner) al moeite heeft met eerlijk zijn naar zichzelf toe.
Helma
Helma dec 28 '08
Daar heb je inderdaad gelijk in Sephora. Dat geldt voor alles. Als je niet met je zelf kunt communiceren, als je niet eerlijk bent naar jezelf, als je niet houdt van jezelf, hoe wil je het dan toe kunnen passen naar anderen?

Moeilijke materie, en voor mij erg actueel. Frappant, om te zien, dat veel topics en onderwerpen uiteindelijk weer bij je Zelf uit komen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 29 '08
Origineel bericht van: Sephora
Ja uiteindelijk draait 't allemaal om acceptatie, dan kan je elkaar de ruimte geven smile
Ik ben nu 8 jaar samen met m'n man (1 jaar getrouwd) en het heeft bij ons ook moeten groeien, wij zijn pas de laatste paar jaar echt naar elkaar toegegroeid omdat we nu allebei wat eerlijker naar elkaar zijn. Communiceren is heel belangrijk maar kan lastig zijn als je zelf (of als je partner) al moeite heeft met eerlijk zijn naar zichzelf toe.

Ja dat ben ik helemaal met je eens. Communicatie is het belangrijkste en ook er eerlijk over zijn. Als mijn partner dingen vraagt, antwoord ik altijd, maar als ze niets vraagt ga ik ook geen antwoorden voorkauwen. Dat heeft gewoon geen zin en heeft te maken met elkaar de ruimte geven en vooral ook gunnen.
Lena
Lena dec 30 '08
wat leuk om te lezen en heel herkenbaar
mijn man staat hier ook mijlen ver.... vandaan
maar kan zien dat het mijn ding is smile
Prada
Prada dec 30 '08
Ik heb deze site enzo pas ontdekt ook wat hsp is en dat ik dat ben. Ben er een keer over begonnen tegen mijn vriend maar die vond t meteen allemaal onzin enzo (had toen het boek nog niet gelezen en wist zelf ook niet helemaal wat t inhield) nu heb ik het uit en kan ik t ook wat beter uitleggen (heb dit nog niet gedaan)

Mijn vraag aan jullie is hoe jullie dat hebben gedaan in het begin? vind het toch wat moeilijk omdat ik weet dat hij het totale onzin vind, maar wil het wel graag nog een keer goed uitleggen zodat hij t wat beter begrijpt
Helma
Helma dec 30 '08
Prada, ik zou, als ik jou was, er eerst eens met iemand anders over praten. Heb je niet een goeie vriendin, die open staat voor jouw verhaal? Of een familielid? Ik krijg het gevoel dat je vriend je uberhaupt niet serieus neemt...

correct me if I'm wrong!
Sephora
Sephora dec 30 '08
Origineel bericht van: Prada
Ik heb deze site enzo pas ontdekt ook wat hsp is en dat ik dat ben. Ben er een keer over begonnen tegen mijn vriend maar die vond t meteen allemaal onzin enzo (had toen het boek nog niet gelezen en wist zelf ook niet helemaal wat t inhield) nu heb ik het uit en kan ik t ook wat beter uitleggen (heb dit nog niet gedaan)

Mijn vraag aan jullie is hoe jullie dat hebben gedaan in het begin? vind het toch wat moeilijk omdat ik weet dat hij het totale onzin vind, maar wil het wel graag nog een keer goed uitleggen zodat hij t wat beter begrijpt


Hmm, mijn man vond 't ook maar onzin hoor in 't begin.
Wilde er totaal niks mee te maken hebben, vond 't maar onzin. Nu staat-ie er wat meer voor open omdat-ie ziet hoe ik ermee bezig ben en dat 't helemaal niet 'raar' is ofzo. Vaak speelt er ook een bepaalde angst (en zoiezo onwetendheid) hierin mee.
Je moet de juiste momenten ervoor uitkiezen, aanvoelen wanneer je openingen kunt vinden. Heb zelf ontdekt dat mijn man zelf soms ook dingen aanvoelt en dat heb ik als 'opening' gebruikt bij hem smile

Zolang hij je de ruimte geeft om je met spiritualiteit bezig te houden, kun je 't beste afwachten en de juiste momenten uitzoeken om dingen te bespreken. Probeer in ieder geval niet te forceren.
Prada
Prada dec 30 '08
Origineel bericht van: Phoenix
Prada, ik zou, als ik jou was, er eerst eens met iemand anders over praten. Heb je niet een goeie vriendin, die open staat voor jouw verhaal? Of een familielid? Ik krijg het gevoel dat je vriend je uberhaupt niet serieus neemt...

correct me if I'm wrong!


Mn vriend neemt wel serieus, maar toen ik het vertelde snapte hij dr nie veel van, zei dat hij zoiets ook wel kon aanvoelen hoe iemand zich voelde of de sfeer die ergens hangt enz..

Ben bijvoorbeeld heel snel verdrietig ergens over, of juist heel blij en positief (wat voor hem niet nodig is) en dan steunt hij me ook gewoon.. maar om duidelijk te maken dat dat bij HSP hoort snapt hij niet.. Hij vind me (zoals hij het noemt) gewoon heel erg emotioneel en vind dat ik me alles heel erg aantrek maar dat vind hij dan ook wel weer leuk aan mij gewoon zoals ik ben



ook btje moeilijk uitleggen aan jullie, maar hoop dat het beetje te begrijpen is ;-)
Sephora
Sephora dec 30 '08
Misschien ligt 't ook aan de naamgeving HSP smile
En HSP is ook moeilijk te begrijpen voor iemand die dat zelf niet heeft of ervaart.
Prada
Prada dec 30 '08
Jah precies... Hij vind me hartstikke leuk zoals ik ben, maar nu heeft het een naam waardoor ik ben zoals ik ben zeg maar..
Helma
Helma dec 30 '08
Sorry Prada, voor mijn mis-interpretatie!

Fijn, dat hij wel open is naar jou toe. Goed hoor, om in gesprek te zijn met hem.
liesanne
liesanne dec 30 '08
Origineel bericht van: niMs
Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het er voor de verschillende leden is, wanneer je een niet spirituele partner hebt.


Zijn we niet allen spirituele wezens.... grin

Dat wat je in je partner aantrekt is waarschijnlijk ook een kant van jou en andersom geldt dat dan ook...

daarin kan je elkaar dan ook heel wat te bieden hebben toch?
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar dec 31 '08
Ik heb geleerd dat het weinig zin heeft iets aan iemand uit te leggen die zich er niets bij kan voorstellen. Hoe graag ik dat soms ook wil om iets uit te leggen....
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar dec 31 '08
Origineel bericht van: NiMS

Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het er voor de verschillende leden is, wanneer je een niet spirituele partner hebt.


Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen laugh.


Toen ik mijn partner leerde kennen had hij niets op met natuurgeneeskunde of spiritualiteit in welke vorm dan ook. Ik vond het geen probleem dat hij er niets mee had, maar vond het wel vervelend dat hij flauw deed als ik bij een homeopaat ofzo was geweest. Ik heb hem toen gevraagd mij in mijn waarde te laten. Het heeft even geduurd, maar dat doet hij nu.
gast
gast dec 31 '08
We accepteren elkaar en laten elkaar vrij in de invulling van ons leven. Hij heeft zijn dingen en ik de mijne. Soms begrijp ik hem niet en soms hij mij niet maar ondertussen, zonder dat daar woorden aan te pas komen, zitten we op de zelfde golflengte. We ervaren het alleen allebei op onze eigen manier.

Alles wat we anderen proberen uit te leggen wordt toch weer op die ander zijn/haar manier opgevat en geinterpreteerd.
We kunnen over eten praten maar we moeten het zelf proeven. Hoe het smaakt kunnen we alleen maar zelf ervaren.
Pagina's: 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki