Loading...
nl

kerstmis, dat ben jij

liesanne
liesanne dec 17 '08
"Kerstmis, dat ben jij"
18/12/02
Neale Donald Walsch

Ik kon vannacht niet slapen.

Ik was wakker van 2 tot 6, terwijl ik nog een van mijn Gesprekken met God voerde.

"Vertel me over Kerstmis," zei ik. "Waar gaat het werkelijk om?"

En ik hoorde, "Wat bedoel je, waar gaat het werkelijk om? Ik heb je honderden keren verteld waar het werkelijk over gaat."

Dus ik zei, "Vertel me het nog eens. Ik denk dat het misschien langs me heen is gegaan."

En opeens vulde mijn hoofd zich met een kerstliedje - een van de vrolijkste en meest triomfantelijke van alle kerstmelodieën.

"Joy to the world," begon het lied, "the Lord has come."

Maar lied greep me niet, ik kwam er niet in. Ik bleef me afvragen, wat is er vrolijk aan het komen van iemand die een Heer over ons zal zijn?

God! zei ik...ik begrijp dit niet!

En God antwoordde, "Je hebt gelijk. Dat doe je niet."

Toen zei God, "Maar tenminste stel je een vraag. En dat is goed. Het is erg moeilijk om iets te begrijpen als je denkt dat er geen vragen meer te stellen zijn. Je kunt geen antwoord krijgen als je al het enige antwoord hebt dat er is."

"Maar, ik heb het antwoord niet," gaf ik toe. "Dus wat is het antwoord?"

En God zei, "Het antwoord is dat de Heer...die gekomen is...geen Heer over jou is, maar in jou."

Deze woorden kwamen tot me om 2:57 's ochtends, en ik woog ze in mijn hart.

"Dan," waagde ik me, "is het kerstseizoen niet alleen het herinneren van de geboorte van een Kind. We zullen over dat Kind zingen vanavond, en zijn komst eren, omdat hij een nieuw VERHAAL van grote waarheid bracht aan de wereld - en die waarheid LEEFDE. En dit waren werkelijk berichten van geruststelling, en vreugde.

Maar dit is ook een viering van de Gekerstende in ons allen."

En God antwoordde zacht, "ja."

En toen vroeg ik me af wat alle liederen, en alle boodschappen, en alle gevoelens van Kerstmis zouden betekenen als ik deze waarheid accepteerde. Als ik echt begreep dat de boodschap van dit jaargetijde er niet een is van een gezegend wezen, maar van alle wezens die gezegend worden.

Niet over iemand ANDERS, maar over ONS.

Over MIJ.

Maar grote goedheid, klonk dat slecht. Ik bedoel, het leek wel godslastering. Hoe kon Kerstmis met mij zijn?

Van alle zelfvoldane, ego-maniacale gedachten!

Dit gaat over de komst van de Heer! Dit gaat over het Geschenk van de Magie!

Maar, drong mijn hart aan, wat als ik het geschenk was? En wat als de Heer in mij IS gekomen, niet over mij?

Ik weet dat ik een plaats voor hem kan vinden OVER mij, maar kan ik een plaats voor hem vinden binnenIN mij?

En wat zou het voor mij betekenen om dat te doen? Wat zou het voor mij betekenen om niet alleen een persoon te zijn die GEZEGEND is, maar een persoon die een zegen is? En voor mij om hetzelfde over JOU te denken? Wat als ik JOU zag als een zegen? Zou ik je anders tegemoet treden?

Ik zou graag denken van wel. Ik zou graag denken dat ik vriendelijker voor je zou zijn. Zachter met mijn woorden, zorgzamer met mijn handelen, meer meelevend in mijn gedachten, eerlijker in mijn omgang, geduldiger en vrijgevig en...en meer bewust van het wonder van jou.

EN ALS IK DACHT DAT IK EEN ZEGEN WAS, zou ik mezelf anders tegemoet treden?

Ik denk dat ik dat ZOU DOEN. Ik denk dat ik meer meelevend zou zijn met mezelf, geduldiger en vrijgevig en...en meer bewust van het wonder van MIJ.

Maar is het MOGELIJK dat we ALLEN een zegen zijn? Dit vroeg ik in het midden van de nacht, en het antwoord kwam terug, verbluffend, simpelweg: "Ja."

DUUUS, mijmerde ik... dit is de bedoeling van Kerstmis. Dat...dat wat gekerstend is, is geboren in ons allen. Leeft in ons allen. Is ons allen. We herinneren het ons gewoon niet. En dus, werd Kerstmis geschapen om ons te herinneren.

Kerstmis, zo blijkt, gaat niet over een bepaalde religie, maar over alle religies. Het gaat niet over een bepaald persoon, maar over alle personen. Het maakt vanavond niet uit of je een Christen of Moslim, Hindoe of Jood, Baptist of Boeddhist bent.

Of geen van dit alles.

Als je de heer in jezelf geboren laat worden, geef je LEVEN aan een wonder, een majesteit, een wijsheid en een liefde die vanuit jou de wereld in kan stromen, en de wereld voor altijd kan veranderen.

Is dit niet het Kerstverhaal?

En wanneer we dit verhaal LEVEN als ONS verhaal, zijn onze levens dan niet vernieuwd, onze gescheiden zelf heel gemaakt?

Inderdaad.

Onze zielen zijn geroerd, onze harten gevuld. En dan zijn WIJ het die...de wereld vreugde brengen.

Het geschenk van Kerstmis zijn WIJ, volkomen uitgedrukt en ten volste gerealiseerd. Het zijn WIJ -- ten volste welwillend en er helemaal klaar voor -- om te leven zonder voorwaarden, te geven en te delen zonder beperking, te scheppen zonder angst, onszelf te vieren zonder schaamte of gêne.

WIJ zijn het, er voor kiezend om te vergeven zonder aarzeling, te helpen zonder daarom gevraagd te zijn, ons te storten op waar de engelen zelfs niet durven te komen. Inderdaad, om de engelen voor te gaan.

Ah, om de engelen voor te gaan. Dat is waarom wij er zijn. Dat is waarom we naar de Aarde zijn gekomen. Om een heraut [bode, red.] te zijn!

Luister! De heraut, engelen zingen. Ere zij de nieuw geboren koning.

Op dit moment kunnen we geboorte geven aan het koninklijke in ons...de koning die we ZIJN in Gods ogen.

Weet je, iemand zei ooit...als JIJ JEZELF zag zoals GOD jou ziet, zou je veel glimlachen.

Welnu, dit jaargetijde is een nacht voor ons allen om te lachen. Voor nu, als we het echt proberen, kunnen we onszelf bijna zien zoals God ons ziet. We kunnen het voelen.

Dat gevoel heet liefde. Jouw liefde voor het leven, en al diegenen die je liefhebt in dit leven. En Gods liefde voor jou.

Nu, de Magie van Kerstmis is dat het ons toestemming geeft om dat gevoel te nemen, die liefde te nemen, en het te delen met al diegenen wiens levens we raken.

Met vrienden, en met vreemden.

Met hen die het met ons eens zijn, en met hen die het niet met ons eens zijn.

Met hen die kijken en handelen als wij, en met hen die dat niet doen.

We worden in deze tijd uitgenodigd om deze liefde te voelen, en om het een permanente plaats in ons hart te geven. Om de bron van vrede op Aard te zijn, en welwillend tegenover mannen en vrouwen van overal.

We worden uitgenodigd om op Aarde rond te lopen niet alleen als een wie GEZEGEND is, maar als een wie een zegen is. Niet slechts als de Heer des huizen, maar in het huis van de Heer.
Want dat is wat we zijn. We zijn de heer van ons innerlijke koninkrijk, en dus, ook van de buitenwereld. En wanneer we dat begrijpen, verandert alles. We beginnen de wereld te ervaren, en de wereld te beïnvloeden, op een nieuwe manier.

Dat is de Kerstuitnodiging. En accepteren we die uitnodiging, dan kunnen we de wereld vreugde brengen. En de hemel, en de natuur, zullen zingen.

http://www.youtube.com/watch?v=1uogVrhbc-s&feature=related

--------------------------------------------------------------------------------

Bron: Conversations with God Weekly Bulletin # 24
vertaald door Bas Meindertsma

http://www.gesprekmetgod.nl/inspiratie/artikelen/2002/a_181202.htm

Delen:
Beschermengel
Beschermengel dec 17 '08

Mooi he! ik heb ook al zijn boeken gelezen!
liesanne
liesanne dec 18 '08
Zeker mooi! Ik heb zelf de eerste twee boeken. Ik heb ook wel eens gehoord dat er een film is over het 'verhaal' van Neale Donald Walsch. Is iemand misschien bekend met die film?

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki