Ook ik ben hooggevoelig en meestal weet ik wel hoe ik hiermee moet omgaan.
Echter de laatste tijd wordt al dat ‘voelen’ me wat teveel.
Mensen zijn vaak met hun (gevoels)problemen naar me toe gekomen, en ik heb altijd geluisterd, en graag geholpen waar ik kon. Maar hoezeer ik ook trachtte hun gevoelens me niet eigen te maken, het lukte me nooit. Ik voelde meestal exact de pijn op de manier zij die ervaren, stond er mee op, ging er mee slapen. Praatte met hen (vooral op msn) van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat; wanneer en hoelang ze er behoefte aan hadden. Eens ze zich beter voelde, kwam ook ik tot rust.
Alleen de laatste jaren kom ik in aanraking met mensen die eigenlijk niet geholpen willen/kunnen worden, zuigen en blijven mijn energie letterlijk leegzuigen. Mijn emmer lijkt overgelopen, ik stik! Me loslaten willen ze niet; vragen, blijven vragen, EISEN om aandacht. Ze laten ‘vallen’ kan ik niet. Van nature ben ik een volhouder, falen vind ik vreselijk. Kan ik iemand niet helpen voel ik me vreselijk schuldig. Ik ben zodanig ‘vastgelopen’ dat ik een (nog dikkere) muur rond me heen gemetst heb. Ik heb mezelf opgesloten, bang om te voelen wat anderen voelen, bang om niet meer losgelaten te worden. Het geeft me het idee dat ik een erg egoïstisch mens ben, en voel ik me daar weer schuldig om.
Hoe gaan andere HSP’ers hier allemaal mee om? Kunnen jullie grenzen trekken? Afsluiten voor andermans pijn?
Nu ik dit zo herlees lijken mijn beschreven gevoelens zo banaal.
Het zou me dagen en dagen kosten om alles neer te typen. Ik vertrouw erop en hoop dat - op deze toch wel een gevoelssite - begrepen wordt waar ik zo mee worstel.