Loading...
nl

HSP Hooggevoeligheid Hoog Sensitief informatie

JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 10 '08
Ik zag dat er hier nog geen onderwerp over HSP was, dus bij deze maar even toegevoegd.

Volgens de door psychologe Elaine N. Aron ontwikkelde theorie, is een hoogsensitief persoon (Engels: highly sensitive person), afgekort HSP, een persoon die een gevoeliger zenuwstelsel heeft dan gemiddeld. In het Nederlands wordt highly sensitive soms vertaald als "hoog sensitief", maar vaker als "hooggevoelig". De theorie werd in 1996 in Amerika en in 2002 in Nederland gepubliceerd en is dus relatief nieuw. Of HSP geaccepteerd wordt door de gevestigde psychologie of dat het een overwaaiende hype is, zal de toekomst moeten uitwijzen.

In het filmpje
legt zij in eigen bewoordingen uit wat HSP inhoudt.

Wat betekent het dat je hooggevoelig bent?

Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zo zijn sommigen gevoeliger dan anderen. Een HSP is meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels en merkt meer signalen en details op. Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens. Wat anderen normaal vinden zoals mensenmassa’s of harde muziek, kan voor HSP’s al snel te veel zijn; zij raken dan overprikkeld door letterlijk een teveel aan (sterke) prikkels.

Hooggevoeligheid is een eigenschap van het zenuwstelsel in combinatie met de hersenen.
Ongeveer 20% van de bevolking is hooggevoelig. Het is waarschijnlijk een erfelijke eigenschap, die evenveel voorkomt onder mannen als vrouwen.

Kenmerken van HSP’s zijn onder meer:

* Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar
* Zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf; vaak voelen HSP’s zich hierdoor niet op hun gemak
* Hebben meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken
* Hebben een diep en rijk innerlijk leven; dromen, fantaseren en overwegen veel
* Voelen stemmingen en sferen goed aan
* Worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek
* Eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren
* Hebben moeite met planning en het verkrijgen van structuur
* Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet
* Zijn vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
* Functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden
* Zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen; moeite om grenzen aan te geven
* Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieën, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.
* Lopen groter risico op stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten en verslavingen

Twee soorten HSP's
Er zijn globaal genomen twee soorten HSP’s: de grootste groep, zo’n 70%, is van nature rustig en meer introvert. Zij voelen zich prettig bij een redelijk gelijkmatig leven met weinig risico’s. Het andere deel, ongeveer 30% van de HSP’s, heeft juist behoefte aan nieuwe ervaringen en spanning en is meer extravert. Zij worden ook wel HSS genoemd, ‘High Sensation Seekers’. Zij zijn enerzijds snel verveeld en op zoek naar uitdaging, maar raken anderzijds snel overbelast. Zij leven als het ware met één voet op de rem en één voet op het gaspedaal.

Hooggevoeligheid kan sterk van invloed zijn op werk, het persoonlijk leven en relaties. Het is een eigenschap die in onze hectische, westerse maatschappij, waar de nadruk ligt op verstand en ratio, niet erg wordt gewaardeerd. Veel hooggevoelige mensen ervaren in eerste instantie dan ook last van hun eigenschap, en vragen zich af wat er mis is met hen. Zij hebben de neiging zichzelf te willen veranderen, en hun eigenschap te onderdrukken of negeren.

Door het bewustzijn en accepteren van de eigen hooggevoeligheid kan deze echter van een valkuil en een last, tot een kwaliteit en een gave worden. Hiertoe is het onder andere belangrijk om goed te leren aarden, grenzen te stellen, de innerlijke kracht te versterken en een juiste balans te vinden tussen activiteit en rust.
Elders op deze site en ook op het forum zijn veel aanvullende informatie en tips te vinden over HSP hoe hiermee om te gaan.

Kritiek
Het fenomeen HSP zoals beschreven in het boek "Hoog Sensitieve Personen" van Elaine Aron is uitsluitend gebaseerd op statistisch onderzoek. Aron gebruikte daarvoor haar eigen cliënten, en was dus zowel behandelaar als onderzoeker. De uiterst subjectieve diagnose HSP is niet geverifieerd door derden. Verder ontbreekt deugdelijke neurologische of psychologische onderbouwing volledig.

Er bestaan geen sluitende diagnostische criteria voor hoogsensitiviteit. De kenmerken zoals deze in Aron's boek en in zelftests op het internet te vinden zijn uiterst aspecifiek, vaag en subjectief. Hoe test je bijvoorbeeld objectief of iemand gevoelig is voor lawaai of muziek? Wat is gevoeligheid voor muziek exact? Waar ligt de grens tussen erg gevoelig en minder gevoelig? Andersom is niet iedere musicus hoogsensitief, maar vermoedelijk wel gevoelig voor muziek.
Delen:
Prada
Prada jan 15 '09
Ik heb hier nog eens een vraagje over, mss dat iemand mij verder kan helpen..

Heb er al t een en ander over gelezen en ben er van overtuigd dat ik HSP ben

Eerst wist ik niet wat het was en herken veel over wat er word geschreven over HSP en sferen voelen.. En heb nu aantal keer foto gelezen en dit klopte aardig (waar ik blij mee ben) MAAR (nu komt het...)

Heb nu als ik in de trein zit naar werk of terug dat ik mensen bij me in de buurt aankijk (of nog nie eens) dat ik dan denk van ow die is vooral met zichzelf bezig, verder met niemand en weer bij andere dat die bijvoorbeeld heel zorgzaam is naar iedereen..

Nu met fotolezen hebje daarna een bevestiging (of niet), maar zo in de trein vraag ik me ook weer af, verzin ik het niet gewoon zelf omdat ik graag wil dat ik er beter in wordt?!

Vind het zo raar, had het eerst helemaal niet (of ik was me er niet van bewust) maar nu ik er - denk ik - meer voor opensta heb ik steeds meer gedachtes over verschillende mensen die ik helemaal niet ken. En je gaat in de trein aan wildvreemde natuurlijk ook niet zomaar vragen of dat die een zorgzaampersoon is ofzo dan kijke ze ook raar aan haha

Had tijdje terug voorval op het werk(volges mij al een keer ergens hier beschreven) dat ik intens verdriet voelde bij mijn baas zomaar uit het niets (toen wist ik nog niet dat ik hsp ben) daarna had ik het erover met een andere collega die erbij was, maar die had weer een heel ander idee hierover.. Dan dnek ik weer dan zal ik het wel mis hebben, want diegene kent hem veel langer (ik werkte er toen pas net 3maanden)

Dus in het kort nog eens mijn vraag: Hoe weet je dat het klopt wat je denkt zonder het te kunnen vragen (dat staat zo raar)
Sephora
Sephora jan 15 '09
Ik denk dat je daar nooit echt bevestiging van buitenaf van kan krijgen, iemand kan altijd jouw gevoelens ontkennen omdat diegene er misschien niet voor openstaat of 't eng vind dat je zoiets kan weten.
Misschien goed om de bevestiging los te laten en gewoon je eigen gevoel onderzoeken, zodra je dichter bij jezelf komt weet jij voor jezelf wel wat waar is of niet. Dan hoef je 't ook niet buiten jezelf te zoeken zeg maar.
Zo zie ik 't dan smile
Precious1
Precious1 jan 15 '09
Goeie vraag, ik zou het ook niet weten.
Meestal klopt je gevoel wel. Die collega kan het natuurlijk ook mis hebben. Het hoeft niet zo te zijn dat jouw baas al zijn privé zaken aan jouw collega verteld.

Het kan ook zijn dat je voorspellende dingen ziet. Dus zaken die nog niet aan de orde zijn, maar die staan te gebeuren.

Wacht het wat je baas betreft maar gewoon af. Misschien krijg je de bevestiging nog?

Wat andere mensen betreft, ik denk gewoon je gevoel er laten zijn en het verder loslaten.
Je moet het denk ik echter wel scheiden in gevoel en "inschatten" van een persoon. Dat zijn 2 verschillende dingen. Inschatten gaat volgens mij op basis van verstand en ervaring.
Precious1
Precious1 jan 15 '09
En, iets te graag willen zorgt ervoor dat het niet lukt.

Hoe hard je ook probeert, dan juist lukt het niet.
Heb ooit een keer mijn gids in een flits gezien. Juist op het moment dat ik er totaal niet mee bezig was. Daarna geprobeerd hem weer te zien. Nou forget it, dan gebeurd het dus gewoon niet. wink
Prada
Prada jan 15 '09
Bedankt voor jullie snelle reacties! wil graag bevestiging of ik het bij het goede eind heb, omdat ik het graag beter onder de knie wil krijgen wink

En wat Sephora zegt is denk ik wel waar, dat de mensen ervan zullen schrikken en het ontkennen, niet dat ik van plan was om het zomaar op de man af te vragen ;-) denk niet dat ik dat zou durven..

Maar goed, kan wel wat met jullie reacties
Prada
Prada jan 15 '09
Daar hebej ook gelijk in, alsje te graag wil lukt het niet meer.. Zal het proberen wat meer los te laten en het zijn beloop te laten.. Als het zo mocht zijn dat ik er op en dag veel beter in ben, komt die dag vanzelf wel
Anne
Anne jan 15 '09
@ Prada,

Ik denk dat als je steeds sterker word in het horen van je intuitie en erop te vertrouwen dat je je steeds minder vaak af vraagt of het klopt wat je denkt.

Met fotolezen word ook niet altijd alles bevestigd wat je denkt. Soms zien mensen wat je hebt gezien in hun en wat je naar hun uit het als een aanval. Een stukje wat ze niet graag willen zien.

Het belangrijkste is naar je intuitie te luisteren die heeft meestal gelijk.
Sephora
Sephora jan 16 '09
Origineel bericht van: Anne

Ik denk dat als je steeds sterker word in het horen van je intuitie en erop te vertrouwen dat je je steeds minder vaak af vraagt of het klopt wat je denkt.

Dat is zeker waar.
Toen ik pas in contact kwam met 't begrip 'HSP' zocht ik ook bevestiging buiten mezelf. Nu besef ik dat alleen jijzelf bevestiging kan geven en niemand anders. Dat geld voor iedereen (en met alles) eigenlijk. Het begin is er al, bewust worden van wat je voelt, dus die bevestiging in jezelf komt wel. Het is belangrijker dat JIJ weet wat je voelt en dat je weet dat je gelijk hebt wink
roosa
roosa jan 16 '09
hey hey,

ik heb ook hsp behoorlijk heftig soms en ik herken dat prada wat je ook hebt als je iemand ziet dat je meteen dingen voelt..

ik had ook eerst vanne, klopt het, bevestiging zoeken ik heb geleerd dat ik 10 van de 10 keer mijn gevoel klopt en zelfs als er iets niet klopt later uit kwam, dus voorspellend zelfs..

Het gaat bij mij nu zelfs zo sterker dat ik mensen zie en hun overleden familielid kan voelen..

Vertrouw op je gevoel want die liegt gewoon niet, het is een mooi gegeven als je gevoel zo sterk is..
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar jan 16 '09
Origineel bericht van: Prada
Dus in het kort nog eens mijn vraag: Hoe weet je dat het klopt wat je denkt zonder het te kunnen vragen (dat staat zo raar)

Ik heb een aantal mensen om mij heen die ik kan vragen. Een aantal zijn niet echt spiritueel ontwikkeld, of hoog sensitief, maar ze staan wel voor me open. Daarnaast ken ik nu twee mensen in mijn directe werkomgeving die verder ontwikkeld zijn richting de NT dan dat ik dat nu ben. Deze mensen gebruik ik om te vragen of emoties die ik van hun aanvoel, energieën die duiden op angst, ruzie, veranderende machtsposities, afwijzing, ook kloppen. Zo leer ik.

Maar wat een belangrijke regel voor mezelf blijft: als een emotie me overvalt en niet bij mijn gemoedstoestand past, realiseer ik me dit en zeg tegen mezelf in gedachten, dat dit niet mijn emoties/energieën zijn die ik oppak maar dat ze van anderen, of juist van een massa zijn. Tot nu toe nog altijd, reageer ik er goed op en kan ik de emotie plaatsen en afstand nemen. Het raakt me dan niet meer. Voelen kan ik het wel.

NiMS heeft me wel eens aangeraden mezelf in een piramide van wit licht te visualiseren, maar dat krijg ik vooralsnog niet voor elkaar.grin

Heb je daar wat aan?

Succes!
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 16 '09
Origineel bericht van: Prada
Bedankt voor jullie snelle reacties! wil graag bevestiging of ik het bij het goede eind heb, omdat ik het graag beter onder de knie wil krijgen wink

Dat is een hele goede vraag, maar helaas niet altijd in de praktijk haalbaar. De enige betrouwbare methode die ik heb gemerkt is het fotolezen op dit forum en de reacties van de gelezene te lezen. Ook je eigen lezing controleren met die van anderen is een goede bevestiging.

Pas daarna ga je vertrouwen en weet je door je eerdere ervaringen, wat je juist of niet juist zien. Het is net zoals met auto-rijden. De eerste keer is doodeng, en moet je ineens alles doen (schakelen, sturen, gas geven, remmen, vooruitkijken, om je heenkijken, etc.) pas na een flink aantal keer het gedaan te hebben, gaat het over in automatisme. Dit principe geld ook voor fotolezen. Het gaat op een bepaald moment automatisme worden, en kan je iedereen lezen.
Prada
Prada jan 16 '09
Nogmaals bedankt allemaal..
Origineel bericht van: Paulette

Ik heb een aantal mensen om mij heen die ik kan vragen. Een aantal zijn niet echt spiritueel ontwikkeld, of hoog sensitief, maar ze staan wel voor me open. Daarnaast ken ik nu twee mensen in mijn directe werkomgeving die verder ontwikkeld zijn richting de NT dan dat ik dat nu ben. Deze mensen gebruik ik om te vragen of emoties die ik van hun aanvoel, energieën die duiden op angst, ruzie, veranderende machtsposities, afwijzing, ook kloppen. Zo leer ik.

Heb ook een vriendin die hier voor openstaat (ken haar van school) en hebben samen stage gelopen, en toen hadden we het vaak over zulk soort dingen. Helaas studeerd ze nu in Rotterdam dus zie ik haar nauwelijks meer "live".

Origineel bericht van: Paulette

NiMS heeft me wel eens aangeraden mezelf in een piramide van wit licht te visualiseren, maar dat krijg ik vooralsnog niet voor elkaar.grin

Heb je daar wat aan?

Succes!

Heb dat ook een aantal keer geprobeerd. soms werkt het, maar het komt dat t werkt omdat ik er dan in geloof.. Andere keer probeer ik het maar heb ik zoiets van hoe kan dat nu werken en dan werkt t niet..
Gysko
Gysko feb 20 '09
Het zou kunnen dat hier voor mij een nieuwe deur voor me open gaat. Dit wil ik zeker verder onderzoeken. Wat ik eigenlijk wil zeggen. Dat ik alle eigenschappen erken en aanvoel van HSS.
Moest dit kloppen, wat moet ik er mee en waar voor heb ik dit?
Gysko
Gysko feb 20 '09
lijkt me niet echt een zeer goede eigenschap. Of zie ik dat verkeerd?
Lena
Lena feb 21 '09
Origineel bericht van: Gysko
Het zou kunnen dat hier voor mij een nieuwe deur voor me open gaat. Dit wil ik zeker verder onderzoeken. Wat ik eigenlijk wil zeggen. Dat ik alle eigenschappen erken en aanvoel van HSS.
Moest dit kloppen, wat moet ik er mee en waar voor heb ik dit?

Wat is HSS?
Gysko
Gysko feb 23 '09
Dat kan je lezen helemaal in het beging van dit topic.
Het is zeker niet de bedoeling om kort tegen je te zijn hoor lena. Enkel te veel om even terug op te noemen.

Heeft er iemand ondertussen mischien een idee, wat de voordelen of nadelen zijn van HSS? Moest ik indd dit fenomeen hebben, dan weet ik mischien beter, hoe er mee om te gaan.

Vriendelijke groetjes
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 23 '09
HSS = high-sensation seeker en dus iets anders dan HSP.

HSP is een afkorting voor Highly Sensitive Person.
Dat wil zeggen dat een HSP hooggevoelig of soms zelfs overgevoelig is voor indrukken en prikkels van buitenaf, zoals bijv. geluid, licht, geur, drukte, maar ook voor gevoelens, emoties en energieen van andere mensen.
(Dit kan in je leven als je er niet mee om hebt leren gaan door jezelf vaak als negatief ervaren worden.)
HSP zijn is dus geen ziekte maar een overontwikkelde eigenschap die als je ermee om leert gaan je leven juist heel positief kan beinvloeden.

Naast het begrip HSP, bestaat ook het begrip HSS (high-sensation seeker). De HSS kenmerkt zich door onrust, het constant zoeken naar uitdagingen en verandering. Het ene kenmerk (HSP) sluit het andere (HSS) niet uit, beiden kunnen in één persoon verenigd zijn wat vaak resulteert in nog meer onrust en spanning.
Gysko
Gysko feb 23 '09
Bedankt NiMS

Deze eigenschappen, herken ik verbazend goed.
De eewige zoektocht naar andere uitdagingen,verandering, onrust en al de andere eigenschappen die er beschreven staan.

Ik zal er beter mee moeten leren omgaan.
Lena
Lena feb 23 '09
Origineel bericht van: Gysko
Dat kan je lezen helemaal in het beging van dit topic.
Het is zeker niet de bedoeling om kort tegen je te zijn hoor lena. Enkel te veel om even terug op te noemen.

dat maakt niet uit hoor winkmaar ik als ik iets niet weet dan vraag ik het.
van hsp was ik ook niet op de hoogte toen ik hier kwam.
dus thx nims.
een combi van hss en hsp extra belastend of bevrijdend?
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420