Ik draag de verantwoording over mijn leven en mijn daden. Ik ben zelf degene die keuzes maakt. In mijn hele leven zijn er situaties geweest waarin ik keuzes maakte die achteraf gezien niet de slimste waren. Uiteindelijk kwetste ik daarmee niet alleen mezelf maar ook anderen. Ik draag die verantwoordelijkheid met me mee, en mag mezelf vergeven.
Ik wil niet langer dat meisje zonder moeder heten; ik wil niet langer het zusje zonder broertje heten; ik wil niet langer de dochter zijn van een psychiatrisch patiënt; ik wil niet langer de exvrouw zijn van een homo; ik wil niet langer de verlatene zijn; ik neem het heft in eigen handen; ik pak mijn leven weer terug, en ik bepaal hoe dat er uit ziet. Ik ben Helma. En verder niets.
Ik hoef niet langer over mijn schouder te kijken naar de keuzes van de ander; alleen nog die van mezelf! Ik neem de volledige verantwoording op me voor de keuzes die ik maakte, en het leven dat ik nam zoals het kwam. Niemand, maar dan ook niemand, kan dit voor mij doen. Dus doe ik het voortaan zelf.
Ik zou er eigenlijk bij willen stampvoeten, en schreeuwen, maar dat hoeft niet meer. Want niemand luistert nog. Alleen ikzelf.
Waarvoor neem jij verantwoording???