Loading...
nl

Het verschil tussen Autisme en hooggevoeligheid

JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 1 '08
Ik las dit artikel dat spreekt over een onduidelijke grens tussen autisme en HSP.

http://www.hooggevoelig.nl/drupal/?q=node/238

'Nieuwetijdskinderen' worden ze genoemd. Kinderen met nieuwe aandoeningen zoals ADHD, PDD-NOS, hooggevoeligheid (HSP) en hoogbegaafdheid. Een gevolg van de moderne tijd 'die steeds autistischer' wordt, schrijft psychologisch medewerker Hans Lemmens in zijn boek 'Het elastiek tussen lichaam en ziel'.

Na jarenlang gewerkt te hebben bij een antroposofische GGZ-instelling in Alkmaar, weet Hans Lemmens (61) het zeker: autisme staat niet op zich. Er bestaat een duidelijke link met hooggevoeligheid. ,,De wetenschap bakent autisme af. Dat beeld wil ik met mijn boek bijstellen.
Hans Lemmens over autisme en HSP
Foto JJ Foto Dick Breddels

Tussen hooggevoeligheid, PDD-NOS en kern-autisme is sprake van een glijdende schaal. Ze hebben allemaal met een versterkte gevoeligheid te maken. Tussen hooggevoeligheid en PDD-NOS zie ik een grijs gebied, waarin het onduidelijk is of je met het een of het ander te maken hebt. Ik beschrijf autisme als een extreme vorm van hooggevoeligheid, zonder te bedoelen dat hooggevoelige kinderen autistisch zijn.''
Lemmens gaat uit van een ziel die het lichaam bewoont. Bij ieder mens is er een verbinding tussen lichaam en ziel, die losser kan zijn of vaster. Als de ziel los met het lichaam verbonden is, is het elastiek als het ware een beetje uitgerekt. Zowel bij hooggevoelige kinderen als bij autistische kinderen is dat elastiek uitgerekt, maar bij de laatsten veel sterker dan bij de eersten. ,,Hoe losser de ziel met het lichaam verbonden is en hoe verder het elastiek dus is uitgerekt, des te gevoeliger is iemand.''
Autisten maken moeilijk contact. Lemmens: ,,Ze zitten in zichzelf opgesloten. Contact maken doen ze heel erg op hun eigen manier. Ze zijn sterk eigenzinnig en hebben behoefte aan houvast en controle.''
Ze moeten bijvoorbeeld ver van tevoren weten wat er gaat gebeuren. Deze groep staat kwetsbaar in de samenleving. Wat voor hen in extreme mate geldt, gaat in mindere mate ook op voor hooggevoeligen. Deze groep filtert de gebeurtenissen niet, maar neemt alles in zich op. Ze zien en horen alles. Hebben ook veel houvast en structuur nodig. Zijn vaak sociaal minder handig en angstig. Niet zelden gaat hooggevoeligheid samen met hoogbegaafdheid, al is een directe link niet te leggen.”

Moderne tijd zorgt voor nieuwe aandoeningen

Hooggevoeligheid komt veel voor. Lemmens spreekt van een tijdsverschijnsel. Dat is wat hem betreft zeker iets anders dan een ‘modeverschijnsel’, zoals wel smalend wordt opgemerkt. “Vroeger was de wereld overzichtelijk. Er was houvast, regelmaat, het leven was een traag bestaan. Nu is dat anders. Nog nooit werden kinderen aan zoveel prikkels blootgesteld als tegenwoordig. Hooggevoelige kinderen pikken alles op. Ik ben er van overtuigd dat hooggevoeligheid wel degelijk te maken heeft met deze tijd.”
Hij geeft de computer als voorbeeld van het huidige tijdsgewricht, waarin ‘nieuwetijdskinderen’ opgroeien. In ‘Het elastiek tussen lichaam en ziel’ schrijft de Alkmaarse therapeut: ‘De tijd waarin we leven is steeds autistischer geworden. Kijk maar eens naar de manier waarop mensen hun dagelijks werk doen. Een overgroot percentage zit daarbij achter de computer en als er één apparaat is dat de mens tot autistisch gedrag programmeert, dan is het de computer wel. De computer stimuleert een denken dat rechtlijnig is en abstract en waar het contact geen invloed op heeft.’

Kunnen kinderen over hun autistische eigenschappen heen groeien? “Echte kernautisten zullen nooit genezen. Voor hooggevoeligen geldt dat ze er vooral in het begin van hun leven last van hebben. Ze leren om te gaan met hun angst, ze leren hun weg te vinden in de maatschappij. En dan kan het gebeuren dat hun hooggevoeligheid een kwaliteit wordt. Vaak denken ze in beelden en hebben ze een buitengewone sensitiviteit voor contact tussen mensen ontwikkeld.”
Veel briljante geesten en kunstenaars kunnen (postuum) gerekend worden tot de hooggevoeligen. Voor zijn boek heeft Lemmens de biografieën bestudeerd van Bob Dylan en Albert Einstein. Onafhankelijke genieen, met hooggevoelige en autistische trekken. “Dylan bijvoorbeeld is iemand die zich niet bindt. Hij heeft de ene vrouw na de andere, is altijd on the road. Hij is een zwerver, vindt geen plek en is constant in gevecht met zijn publiek. Einstein had een heel eigen manier van leren. Op school was hij geen hoogvlieger, hij heeft zijn eigen lijn gevolgd. Praten over zichzelf kon hij niet. Hij was nuchter en sceptisch. Allen in zijn vioolspel kon hij zijn gevoelens kwijt.”

Lemmens’ boek bevat autobiografische elementen, zonder dat het een egodocument is geworden. De jonge Hans Lemmens sjeesde in de jaren zestig als student sociologie en koos voor een opleiding als mimespeler. Toen hij ook met mime stopte, volgde een acht jaar durend kluizenaarsbestaan in Amsterdam waar Lemmens vergeefse pogingen deed boeken te schrijven. Pas op zijn 42e belandde hij in de jeugdzorg, waar hij zich eindelijk op zijn plaats voelde. Eindelijk pasten ziel en lichaam bij elkaar. “Ik herken mezelf wel in mijn hooggevoelige clienten. Maar ik wil mezelf geen sticker opplakken. Het is niet als zelftherapie geschreven, maar voor iedereen die met hooggevoeligheid te maken heeft.”

Het elastiek tussen lichaam en ziel, ISBN 9789055992379, Andromeda, €17,90.
Delen:
Helma
Helma dec 1 '08
laugh
Soulmate
Soulmate dec 1 '08
dat is heel interessant! goeie Nims
admin
admin jun 1 '09
Hoi Nims ...

Een heel interessant artikel! Zou autisme ook in verband kunnen staan met hoogintellectueel??

Warme groet
admin
admin jun 2 '09
Persoonlijk denk ik van wel, mijn vader is autistisch, hsp en hoogbegaafd, ik ook en mijn oudste zoon is ook alle drie.
Mijn twee andere zoons zijn niet hoogebegaafd, maar wel hsp, pdd-nos en 1 heeft Gilles de la tourette met nld.
Juist hoofbegaafde kids hebben veel begeleiding nodig zeker als ze ook nog autistisch zijn, gelukkig weet ik dat en kan ik mijn kinderen goed helpen. Al is de oudste wel van Gymnasium naar atheneum en uiteindelijk naar de havo gegaan, net als mamma.
Nu ikzelf doorheb hoe het kan werken kan ik beter inspelen op wat ze echt nodig hebben en gelukkig heb ik ze nu op de goede weg kunnen helpen.

Debiorah
Debiorah aug 15 '09
Ik heb het boek gelezen en het heeft me veel herkenning en vernieuwde inzichten geboden. Erg interessant en wat mij betreft een aanrader voor iedereen die geinteresseerd is in een visie op dit onderwerp, die van het grote geheel uitgaat.
Serenity
Serenity jan 24 '11
Goh zeg, erg interessant voor mij ook ja..
Maar aan mijn leven hoeft geen naampje te worden gegeven hoor....
(Een paar manden geleden kon ik dit echt niet over mijn hart krijgen om te zeggen.)
Hokjes stempeltjes, tja ze zijn er wel.
En het is ook wel goed ook want dan kan de hulp die geboden word gerichter te werk gaan.
Maar binnen een instelling van wonen of werk of een dagbesteding in de vorm van vrijwilligers werk doet het er niet meer aan toe.
Je bent een persoon en net zoals ieder persoon heb je nu eenmaal een bijsluiter.
En die verscheeld per persoon ongeacht stempel of hokje.
Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en ook hun gebreken het gaat erom hoe daarmee word omgegaan .
Door de instelling uiteraard maar ook door die persoon zelf.
Ben je een stempel dan?
Ben je zwak en een slachtoffer?
Of maak je er het beste van?
En doe je net zoals ieder mens gewoon je best en maak je er een leuk iets van?
Die keuze ligt geheel aan jezelf ....

Ook bij mensen met een beperking moet er een balans worden gevonden...individueel want ieder mens is uniek!!

Succes met het vinden van uw eigen balans. ^^

ps :Negatief wil niet bijvoorbaat zeggen dat het slecht is.
En positief wil ook niet zeggen dat het bijvoorbaat goed is.

In dit Topic kan je precies lezen wat met yin&yang word bedoeld. nlforum.merudi.net-->topics-->Balans_is_evenwicht_voor_een_goede harmonie.

Zo blijven we lekker in evenwicht!!
Vraagbaak
Vraagbaak jan 24 '11
Volgens mij hoor ik bij geen van beide (ying / yang) ??

Wel interessante topic, bij mij dachten ze ook aan Asperger (toch niet, HSP)
admin
admin jan 24 '11
Hier ben ik ook eens een artikel ergens van tegen gekomen, ik zoek er al een week naar maar kan het nergens meer vinden.
Het komt erop neer dat vele autistische kinderen die nu zo geboren worden eigenlijk op een heel andere frequentie zitten, ze komen uit een ander sterrenstelsel en hebben een opdracht.
Kent iemand dit artikel?
Serenity
Serenity jan 24 '11
Origineel bericht van: Vraagbaak
Volgens mij hoor ik bij geen van beide (ying / yang) ??

Wel interessante topic, bij mij dachten ze ook aan Asperger (toch niet, HSP)
Lees :
Origineel bericht van: AJÂDA
Hier ben ik ook eens een artikel ergens van tegen gekomen, ik zoek er al een week naar maar kan het nergens meer vinden.
Het komt erop neer dat vele autistische kinderen die nu zo geboren worden eigenlijk op een heel andere frequentie zitten, ze komen uit een ander sterrenstelsel en hebben een opdracht.
Kent iemand dit artikel?
@ Vraagbaak misschien ben je een Alien en kom je uit een uithoek van het universum.....misschien hangt daar een most wanted poster en ben je gevlucht..... naast die andere mysterieuze man-->
Vraagbaak
Vraagbaak jan 24 '11
LOL

smile

Zou goed kunnen...

Leid wel redelijk aan het "wrong planet"syndroom.....

Je zou me wel een soort variant van de Santa kunnen noemen, de paashaas smile

Als ze me zoeken dan blijf ik nog wel ff hier smile
Serenity
Serenity jan 24 '11
L.O.L.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki