Loading...
nl

PDD NOS - checklist

JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 30 '08
Hi,

Ik ben op zoek naar een checklist voor PDD NOS waarmee je kan achterhalen of iemand aan het PDD NOS profiel voldoet. Heeft iemand deze toevallig?
Delen:
es
es nov 30 '08
PDD-nos is een verzamelnaam voor alle verschijnselen die autistisch zijn, maar niet onder het klassieke autisme of Asperger vallen. ADD wordt er ook vaak bijgevoegd, zeker als er de verschijnselen bijhoren die ik al noemde.
Aangezien PDD-nos dus voor iedereen anders is, weet ik niet of er een checklist is eigenlijk...
Er is wel een overzicht van de verschillende soorten autisme, die hebben ze gebruikt toen Menno getest werd, maar ik weet niet meer hoe dat heette. Dan zou ik de papieren erbij moeten zoeken, maar die heb ik diep weggestopt, haha!
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 30 '08
Mocht je hem nog vinden..... wink
Helma
Helma dec 1 '08
http://members.lycos.nl/rachelspdd/newpage7.html

Mijn dochter kreeg de diagnose PDD-nos weliswaar, maar ik ben het niet met die uitslag eens. Op sociaal vlak doet zij het namelijk erg goed. Veel eerder denk ik bij haar aan ADD.

Ze leest hier mee, en ze weet dat ik er zo over denk. We hebben hierin geen geheimen voor elkaar.

Op de pagina http://autisme.startpagina.nl/ vind je nog veel meer sites waar je testen kunt doen...
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 1 '08
Hey Phoenix,

Bedankt voor die link. Ik vond op deze site wel een goed overzichtje:
http://www.pdd-ig.nl/kenmerken.html
Als eerste wil ik dat je goed begrijpt dat de kenmerken die ik hier onder noem van persoon tot persoon verschillen. Niet iedereen heeft dezelfde kenmerken, of in dezelfde mate. Dat maakt PDD-NOS ook lastig om te begrijpen omdat er geen enkele PDD'er hetzelfde is. Als tweede wil ik ook eerst heel goed duidelijk maken dat onderstaande kenmerken per situatie kunnen verschillen. Iemand kan op school heel veel last hebben van zijn of haar kenmerken maar thuis weinig tot geen last ondervinden. Dat je niet aan iemand merkt dat hij of zij PDD-NOS heeft betekend niet dat hij of zij het niet heeft!

Zoals ik bij "wat is PDD-NOS" ook al zei is contact voor kinderen/jongeren met PDD-NOS een lastig iets. Wanneer het gaat om contact met volwassennen verloopt dit over het algemeen wel redelijk makkelijk. Volwassenen zijn namelijk voorspelbaar in hun gedrag. Contact met leeftijdsgenoten vormt vaak een probleem. Heb je PDD-NOS dan voel je de ander niet zo goed aan.

Voor iemand met PDD-NOS is het heel belangrijk dat er iedere dag een vaste structuur is. Een dagplanning is daar een goed hulpmiddel bij. Veranderingen in de structuur van iemand met PDD-NOS kan leiden tot verwardheid, ergernis, irritatie en boosheid.
Voor ieder mens is een goede nachtrust belangrijk, maar voor iemand met PDD-NOS is dat extra belangrijk. In je slaap verwerken je hersenen alles wat er die dag is gebeurd. Hoe meer er is gebeurt hoe meer tijd er nodig is om alles op te slaan. Bij iemand die PDD-NOS heeft is er meer tijd nodig om alles op te slaan. Daarom is het belangrijk dat iemand met PDD-NOS goed slaapt. Als een "gezond" iemand 7 uur slaap nodig heeft om alle gebeurtenissen van de dag te verwerken dan moet je rekenen dat iemand met PDD-NOS 1 a 2 uur langer nodig heeft, dus 8 a 9 uur.

Iemand met PDD-NOS is gevoelig om te gaan piekeren over dingen die er overdag gebeurt zijn. Dit gebeurt vaak voor het slapen gaan en door het piekeren vallen ze nog moeilijker in slaap dan anders. Iemand met PDD-NOS word daarom vaak aangeraden om een uur voor hij/zij naar bed gaat niets meer te doen. Geen tv te kijken of met de computer bezig te gaan. De dag dan niet meer doorspreken enzovoort. Het beste is om dat uur een boekje te lezen of iets dergelijks. Iets ontspannends.

Nog een veel voorkomend kenmerk van PDD-NOS is dat iemand met PDD-NOS geen behoefte heeft aan (veel) vrienden en feestjes van vrienden/klasgenoten. Dit versterkt ook heel erg het beeld dat iemand met PDD-NOS zich zelf afzonderd. Een PDD'er denkt visualiserend. Bij een uitdrukkinge als "als een haasje iets doen" ziet de PDD'er dit precies voor zich. Ook denken PDD'ers vaak heel concreet. Daardoor worden uitdrukkingen als "ga toch fietsen" letterlijk genomen...

Ook associëren PDD'ers vaak. Bij het woord tafel kan een PDD'er direct denken aan een stoel en zijn verhaal helemaal laten omslaan, en over een stoel gaan vertellen. Dit kan leiden tot grappige maar ook irritante situaties.

Wat je vaak ziet bij PDD'ers is dat een gesprek veel "eenrichtingsverkeer" is. Jij stelt de PDD'er vragen en de PDD'er antwoord daar op. Zijn antwoorden zijn kort en bondig. Dit komt omdat er niet in de PDD'er op komt om meer te vertellen. Ook kunnen PDD'ers vaak alleen vertellen over dingen die hen intereseren. Computers, internet, televisie, muziek, enzovoort.

Wat opvalt in discussies met PDD'ers is dat ze vaak een (heel) starre mening hebben. Wanneer ze hun mening gevormd hebben veranderen zij die nog moeilijk.
Als een PDD'er begint met iets te vertellen dan moet hij dit ook afmaken anders kan hij geirriteerd raken. Vaak hebben PDD'ers ook moeite om te wachten tot iemand is uitgesproken. Wat ze willen vertellen moeten ze ook direct vertellen....

Wanneer een PDD'er moet luisteren naar een lang verhaal dan is dit vaak lastig voor hen. Op een gegeven moment word concentreren en het verhaal goed blijven volgen moeilijk en na een tijdje weet de PDD'er niet meer waar het nou over gaat. Verder hebben ze ook vaak last van drukte om hen heen.

Veel PDD'ers hebben ook moeite om van gedachten te veranderen. Wanneer zij een mening gevormt hebben dan blijven ze daar bij en zullen zich ook niet aanpassen.
Veel mensen met PDD-NOS voelen zich niet fijn in grote groepen mensen. Ze worden dan gestrest, angstig of raken geirriteerd. PDD'ers gebruiken vaak wat professioneel en ouwelijk taalgebruik. Voor leeftijdsgenoten lijken ze soms net kleine professors.


© 2008 | Bernhard Flokstra, Oldebroek
es
es dec 1 '08
Zo te lezen heb ik het ook! wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 1 '08
Ik vond op deze site ook nog interessante info:
http://www.touretteplus.nl/kk_500000.html

Waar staat PDD-nos voor?

PDD-nos is de afkorting van Pervasive Development Disorder – not otherwise specified, oftwel Pervasieve Ontwikkelings Stoornis, niet anderszins omschreven. Pervasief komt uit het latijn en betekent 'doordringen'. Het gaat om problemen die doordringen in de verschillende ontwikkelingsgebieden van kinderen. Denk hierbij aan problemen zoals: motorische ontwikkeling, prikkelverwerking, taalontwikkeling maar vooral aan problemen met het 'sociale snapvermogen', het vermogen om zich te richten op anderen en het eigen gedrag in sociale situaties goed te sturen.

PDD-nos wordt ook wel aangeduid als een ondergrensconditie of een restcategorie van autisme; er zijn kenmerken van autisme maar niet genoeg om zo genoemd te worden.



Wat zijn de kernproblemen?

Er is een verminderde geneigdheid zich, met aandacht en interesse, op de sociale buitenwereld te richten en hiervoor open te staan.



Daarnaast, of mede daardoor, is er een zwakte in de ontwikkeling van sociaal inzicht en sociaal gevoel. Feitelijke informatie krijgt niet de juiste betekenis of wordt niet op een voor ieder invoelbare manier geïnterpreteerd. Het lukt een kind niet om personen, situaties en gebeurtenissen in het juiste perspectief te zien, ten elkaar af te wegen en ten opzichte van elkaar op de juiste plaats te zetten. Hierdoor is het kind onvoldoende op de goede manier georïenteerd op en verankerd in wat er om hem heen gebeurt. Het kind functioneert te veel los van de sociale context waarin het zich begeeft.


Daardoor bestaat er een ernstige handicap om het eigen handelen te sturen, in juiste verhouding tot en afgestemd op wat het meemaakt. Het gedag hangt als het ware te los in de lucht (raakt kant nog wal). Op zichzelf normale gedragingen zijn te heftig, van te korte of te lange duur, te veel, te eenzijdig of te zwak. Kortom, de juiste afstemming ontbreekt. Daarbij kan het gedrag meer chaotisch, of juist meer rigide (star) van aard zijn.


Als de druk van informatie wordt vergroot, bijvoorbeeld door plotse onverwachte veranderingen, dan wordt het kind angstig, verzet hij zich, nemen het inzicht en het overzicht af en de gedragsproblematiek toe.
Extra problemen

De kernproblemen staan centraal bij kinderen met een PDDNOS. Dat wil zeggen dat ze bij alle kinderen met een PDDNOS, in meer of mindere mate, een rol spelen. Daarnaast zijn er vaak nog andere problemen. Voor een aantal van deze extra problemen geldt dat we deze vooral op jongere leeftijd zien en dat ze nogal eens ‘verbleken’ bij het ouder worden. Juist door de extra problemen kunnen kinderen met een PDDNOS onderling sterk verschillen in de wijze waarop ze zich gedragen. Deze extra problemen zien we veel vaker, maar dan in ernstiger mate, bij kinderen met autisme.”


Denk hierbij aan:



- Stereotiepe manier van reageren op interne en externe prikkels

- Problemen in de ontwikkeling van de taal en het praten

- Problemen in de verstandelijke ontwikkeling: de intelligentie

- Problemen in de ontwikkeling van het bewegen: de motoriek

Co-morbiditeit


Tenslotte heeft een aantal kinderen met een PDDNOS ook nog andere typen van problemen. Er is dan als het ware sprake van een dubbele stoornis. We noemen dat ‘co-morbiditeit’.


Hierbij kun je denken aan:


- Aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit: ADHD

- Tics: het syndroom van Gilles de la Tourette

Andere co-morbiditeit


PDDNOS komt ook wel voor in combinatie met andere stoornissen, zoals

- angststoornissen

- dwangstoornissen

- depressies (in de put zitten).


Dit is echter meer uitzonderlijk.


Wat is de oorzaak van PDD-nos?


De oorzaak van PDD-NOS is nog niet echt duidelijk. Men vermoedt een stoornis in de ontwikkeling van de hersenen die gevolgen heeft voor het verwerken van (vooral sociale) informatie. Geschat wordt dat erfelijkheid in 80-90% een rol speelt in de vorm van een kwetsbaarheid voor het ontwikkelen van de stoornis. Dikwijls ziet men in families van kinderen met PDD-NOS veel varianten van deze stoornissen, in de verschillende gradaties van sociaal een beetje onhandig tot het zuivere autisme.






Hoe kan het gedrag van een kind met PDD-nos er uit zien?


Vooropgesteld dat kinderen met PDD-nos door de ernst van de kernproblemen en het aantal en de ernst van de bijkomende problemen, onderling sterk verschillen, komen de volgende punten veel voor:



*
Onhandig en angstig gedrag in sociale situaties
*
Het niet of nauwelijks leren van sociale ervaringen
*
Het ontbreken van wederkerigheid in het contact
*
Een eenzame, gesloten indruk maken
*
Zich angstig tonen voor veranderingen
*
Fanatiek vasthouden aan bepaalde routines
*
Zich koppig en driftig uiten, ingegeven door angst
*
Een eenzijdige belangstelling tonen
*
Rigide en dwangmatige gedragspatronen
*
Een onhandige, stijve motoriek
*
Taal lettelijk nemen
*
Eigenaardig, ouwelijk taalgebruik
*
Overgevoelig voor zintuiglijke prikkels
*
Of juist weinig gevoelig voor geluiden, beelden, temperaturen of aanrakingen




Hoe wordt PDD-NOS vastgesteld?


Een diagnose kan nog niet gesteld worden aan de hand van exacte gegevens. De diagnose wordt gesteld aan de hand van systematisch verkregen gegevens van de ouders, leerkrachten en bevindingen uitonderzoek van diverse deskundigen uit de medische en psychologische beroepsgroep. Doorgaans wordt de diagnose door een arts gesteld en vindt er, vooral ook als er medicatie wordt voorgeschreven, een lichamelijk onderzoek plaats.







Wat zijn de gevolgen voor opvoeding en gezin?


Een kind met PDDNOS heeft invloed op de opvoeding en op het gezin. De opvoeding van een kind met een PDDNOS verloopt andere dan de opvoeding van kinderen die zich normaal ontwikkelen. Veel ouders merken dat de vaardigheden die in de opvoeding van andere kinderen wel werken, bij hun kin met een PDDNOS onvoldoende werken of soms zelfs een averechts effect hebben. Het feit dat de opvoeding anders verloopt heeft meestal ook gevolgen voor de manier waarop ouders het ouderschap beleven.


De problematiek van kinderen met een PDDNOS verschilt onderling sterk (het hoe en waarom wordt in hoofdstuk 2 van “Sociaal onhandig” uitvoerig beschreven).

De mate waaron een kind met een PDDNOS als problematisch wordt beleefd verschilt ook per gezin. Soms ervaren de ouders het kind wel als ‘anders’, maar zijn er nauwelijks problemen in de opvoeding. Soms hebben ouders het idee geen invloed te kunnen uitoefenen op het kind, zijn er veel opvoedingsproblemen en bepaalt het kind de sfeer in het gezin op een negatieve manier.


De belangrijkste verschillen met de opvoeding van ‘normale’ kinderen zijn:

- ouders ervaren de opvoeding als eenrichtingsverkeer

- ouders ervaren dat ze minderen een appel kunnen doen op de sociale intuitie

van hun kind

- ouders begrijpen hun kind niet automatisch

- het kind blijft meer en langer afhankelijk van de ouders.


Deze kenmerken hebben invloed op de manier waarop ouders het ouderschap beleven. Ze voelen zich vaak onzeker over hun kwaliteiten als opvoeder. De kunnen last hebben van de grote verantwoordelijkheid die op hun schouders rust.

Sommige ouders vinden het moeilijk te accepteren dat hun kind anders is en dat het ouderschap anders is dan ze gedacht hadden. Veel ouders hebben zorgen over de toekomst.

Een kind met een PDDNOS in een gezin betekent nogal eens dat de dingen anders gaan dan in ‘gewone’ gezinnen. Spontane uitstapjes gaan soms moeilijk, visite komt er weinig. De relatie tussen ouders komt gemakkelijker onder spanning te staan. Samenwerking, onderlinge steun, wederzijds begrip en elkaar aanvullen en helpen, zijn bij ouders van een kind met een PDDNOS nog meer nodig dan bij andere ouderparen. Voor broertjes en zusjes kan het soms moeilijk zijn om een broer of zus met een PDDNOS te hebben.

Nogal eens kunnen ouders het niet alleen af. Ze zoeken antwoorden op hun vragen. Ze willen weten wat er aan de hand is en wat ze kunnen doen om de situatie te verbeteren.


Kan PPD-nos overgaan?

Nee, er is geen behandeling waardoor PDD-NOS verdwijnt, ook groeit een kind er niet overheen. Wel kun je je kind helpen door een combinatie van voorlichting, medicatie, opvoedingsondersteuning, begeleiding op school en psychotherapie in de vorm van gedragstherapie en/of sociale vaardigheidstrainingen.

Acceptatie door de omgeving is van groot belang. Maak de omgeving van het kind zo voorspelbaar mogelijk om angsten te voorkomen. De omgeving zal zich moeten aanpassen aan de problemen van het kind met PDD-NOS en niet andersom. Leer je kind stapje-voor-stapje om te gaan met onzekerheid. Van de personen om het kind heen wordt gevraagd veel voor het kind te verduidelijken en veel geduld te hebben met driftbuien en agressiviteit.

Medicatie kan worden gegeven om de bijkomende problemen zoals angst, depressie of agressie te verminderen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 1 '08
Ik vond ook nog een vragenlijst op deze site:

http://hsk.punt.nl/?id=306000&r=1
De vragenlijst.
Beantwoordt de vragen zo goed als je kunt. Antwoord met 'Ja' als het in ieder geval enigszinds opgaat of gedurende een aanzienlijke periode in het verleden opging. Antwoord met 'Nee' als het niet speciaal of helemaal niet opgaat voor je kind.

Mijn kind...
1. Schrikt snel
2. Heeft last van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen zijn/haar huid
3. Houdt over het algemeen niet van grote verrassingen
4. Leert meer van een vriendelijke terechtwijzing dan van een strenge straf
5. Lijkt mijn gedachten te kunnen lezen
6. Gebruikt moeilijke woorden voor zijn/haar leeftijd
7. Ruikt elk vreemd geurtje
8. Heeft een scherpzinnig gevoel voor humor
9. Lijkt zeer intuitief
10. Is moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
11. Heeft moeite met grote veranderingen
12. Wil zich vekleden als zijn/haar kleren nat of zanderig zijn geworden
13. Stelt veel vragen
14. Is een perfectionist
15. Heeft oog voor het verdriet van anderen
16. Houdt meer van rustige spelletjes
17. Stelt zeer diepzinnige beschouwende vragen
18. Is zeer gevoelig voor pijn
19. Kan slecht tegen een luidruchtige omgeving
20. Heeft oog voor detail (iets van plaats is veranderd, een verandering in iemands uiterlijk ed)
21. Kijkt eerst of het veilig is alvorens ergens in te gaan klimmen
22. Presteert het best wanneer er geen vreemden bij zijn
23. Beleeft de dingen intensief
Helma
Helma dec 1 '08
Deze info heb ik al zooooo vaaaaaak gelezen. En heel herkenbaar.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki