Loading...
nl

tegen welke steen ik stoot...

Takhihiii
Takhihiii nov 30 '08
... roddel over een gezamelijke kennis (slaande ex, drankprobleem, kind uit huis geplaatst, verslavingskliniek)

Hoe komt het toch dat iemand zo in de **** terecht kan komen? Je kan je niet voorstellen dat het jezelf zou overkomen, terwijl je evengoed weet, dat je een jaar geleden ook op een randje stond. En gek genoeg is het de liefde, die je naar de afgrond dwingt.

Is dat zo? Is het werkelijk liefde of zijn het de ideeën die we over liefde hebben? De grenzen waar gewone kennissen of vrienden nooit doorheen komen, openen we voor die ene, en in ruil daarvoor gaan we voor die ene verder dan voor onszelf gezond is.

Ik ben een beperkt persoon. Als pasgeboren ziel was ik dit niet, maar door het leven en de keuzes die het leven vraagt, heb ik mezelf begrensd tot een stukje levensland dat voor mij comfortabel is, veilig en bekend. Die grenzen dienen gerespecteerd te worden.

Wanneer je alleen bent is rondom alleen niemandsland, een mooi gebied om te exploreren, lekker survivallen. Wanneer je samen bent worden op de grens eerst onderhandelingen geopend, wie waar mag komen en hoelang.

Niet!

In de liefde wordt helemaal niks onderhandeld. De passie sleurt je dwars door grenzen heen. Alles kan en mag plotseling.

Niet!

Wie zei dat? Is dit de klassieke strijd tussen verstand en gevoel? Spreekt hier de beperkte persoon, wiens grenzen niet gerespecteerd worden? Hoe dan ook, ook die persoon verdient liefde...

... je kan de liefde voor jezelf niet verliezen in de liefde voor een ander.
Delen:
Helma
Helma nov 30 '08
Ja, inderdaad. Is dat werkelijk liefde? Een antwoord kan ik je niet geven, al willen we dat nou juist zo graag weten. want hebben we ooit cursussen gevolgd in de liefde? Nee dus.

Ik weet, diep van binnen, dat het anders werkt.

En beperkt zijn we niet, maar we hebben allemaal het volste recht op onze grenzen. En ja, we hebben allen recht op liefde... en als de grenzen worden overschreden, dan is er iets goed mis. Om zelf te her- en erkennen wanneer die grens overschreden wordt, is lastig omdat het zo'n grijs gebied is. Maar het luisteren naar je kippevel en je rechtopstaande nekharen, naar de signalen in je hart en je hoofd moet je wel heel serieus nemen! Omdat we de ander niet kwijt willen, ontkennen we die intuïtie vaak, terwijl dat ons juist kan behoeden voor het ongeluk.

Zodra de ander geen respect heeft voor onze grenzen, zegt dat iets over de ander, en niet over jou. Maar zodra we de ander toelaten over die grens heen te gaan, zijn we zelf op de verkeerde weg.
Takhihiii
Takhihiii dec 4 '08
Ik denk dat het zo moet zijn; grenzen dienen ten alle tijden te worden gerespecteerd. Maar met liefde is het mogelijk dat grenzen verschuiven of vervagen. Maar ook dan geldt de eerste regel nog. Wat gegeven wordt in liefde, is een voorrecht, nooit een gewoonterecht. De liefde ontmoet zichzelf precies op de grens. Dáár is alles mogelijk grin
gast
gast dec 4 '08
Helma
Helma dec 5 '08
Mooi, Gast!

Takhihiii, ik denk dat liefde werkelijk blind kan maken. Aan ieder van ons is het zaak de boel helder te houden, en niet altijd op de stroom van emoties heen en weer te stuiteren. De verliefdheid/liefde omfloerst onze blik, en laat je niet helder nadenken. En nog, ook al zijn de signalen er, het is verdraaid lastig om open te staan voor iets 'negatiefs' in de ander, als je hoteldebotel bent.

En ja, alles kán mogelijk zijn, maar niet ten koste ván alles!!!
Takhihiii
Takhihiii dec 7 '08
Wat kost het me uiteindelijk? Mijn vrijheid. Het is mijn eigen vrije keuze om mezelf in te perken om ruimte te geven aan een ander, het wordt wat anders als hij/zij die ruimte claimt. Maar allebei werkt het niet. Wat wel werkt weet ik nog niet.
Helma
Helma dec 7 '08
Dat snap ik niet. Bedoel je te zeggen, dat als je de ander meer de ruimte geeft om zijn/haar ding te doen, dat je jezelf dan inperkt? Of bedoel je, dat als hij/zij bijvoorbeeld veel tijd besteed aan het huishouden of uitgaan, dat het samenzijn daardoor onder druk komt te staan?
Ik noem maar wat hoor...
admin
admin dec 9 '08
Wat mijn waarheid is ten opzichte van iemand anders volgt hieronder

Pure onvoorwaardelijke Liefde is zonder ego en bezit, is houden van iedereen. Liefde betekent niets aan de ander willen veranderen maar de persoon los laten en vrijheid geven om te zijn en te gaan. Spirituele Liefde heeft geen oordeel, Spirituele liefde is... niets meer en niets minder. Aardse liefde bestaat uit de voorwaarde(n) die jij stelt aan en bij liefde.
Hoe meer voorwaarden jij hebt bij deze liefde hoe dieper en vaker jouw hart gekwetst kan worden

Lieve groet,
Wilma
Helma
Helma dec 9 '08
Hoi Wilma,

ja, ik snap het, zonder ego. Maar hoe zit het dan met de liefde voor jezelf? Mag een ander dan zomaar bepalen voor jou? Mag een ander dan zomaar over je grenzen, en je in het gezicht slaan bijvoorbeeld?
Takhihiii
Takhihiii dec 9 '08
Aardse liefde is een uitdrukking van de goddelijke liefde. Ook slaan kan een uitdrukkingsvorm van liefde zijn... maar wel een gefrustreerde, verwrongen vorm. Het is de vraag of je mee wil gaan in zo'n vorm van liefde.
We hoeven niet allemaal jezus te zijn.
gast
gast dec 9 '08
Origineel bericht van: wilmaheijhoff
Wat mijn waarheid is ten opzichte van iemand anders volgt hieronder

Pure onvoorwaardelijke Liefde is zonder ego en bezit, is houden van iedereen. Liefde betekent niets aan de ander willen veranderen maar de persoon los laten en vrijheid geven om te zijn en te gaan. Spirituele Liefde heeft geen oordeel, Spirituele liefde is... niets meer en niets minder. Aardse liefde bestaat uit de voorwaarde(n) die jij stelt aan en bij liefde.
Hoe meer voorwaarden jij hebt bij deze liefde hoe dieper en vaker jouw hart gekwetst kan worden

Lieve groet,
Wilma


Kan het alleen maar onderstrepen, Wilma laugh
Helma
Helma dec 9 '08
tjonge... heb alweer tranen in mijn ogen...

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki