Loading...
nl

Alcohol, drugs en spiritualiteit

Helma
Helma nov 20 '08
De laatste tijd lees ik nogal eens her en der dat mensen die bezig zijn met hun spirituele ontwikkeling, op welk terrein dan ook, de helderheid pas bekomen na het nuttigen van alcohol, of onder invloed van een wietje.

Het lijkt me best handig als je ineens alles snapt door geestverruimende middelen, maar wat doet het met je op den duur? Levert het je werkelijk zoveel op?
Ook ten tijde van de nozems, provo's en hippies werd er stevig geblowd. Ook toen had men het altijd over vrede en verdraagzaamheid. Beha's verbranden en overal bossen haar laten groeien.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd? Voor mij is het zo dat ik graag helder ben, met mijn voeten in de aarde, en niet met ondersteuning van een roze bril, waar bovendien een prijskaartje aan hangt. Zowel voor je portemonnee als voor je lijf.

En bovenal, niet onbelangrijk, ik werk voor mijn brood, en draag de zorg voor mijn kinderen, zonder daarbij afhankelijk te zijn van oppas, familie of anderszins. Ik sta op mezelf (behalve dan de ondersteuning op dit forum :D). Het lijkt me best lekker hoor, om eens flink high te zijn, en mijn lijf volledig te ontspannen, en de dingen eens anders te 'zien', maar daar zijn volgens mij ook andere middelen voor (sauna, zwemmen, meditatie, massage). En ja, ik sta mijzelf toe af en toe eens lekker een rood wijntje te drinken, al ben ik na twee glazen over het algemeen al flink teut. Maar niet dagelijks.

Ik hoop dat ik wietminnende forumleden over me heen krijg: ik wil namelijk wel eens weten of er van spirituele ontwikkeling wel sprake kan zijn zonder het verdoofde gevoel in je lijf.
Delen:
Soulmate
Soulmate nov 20 '08
ze zeggen dat wiet en paddo's geweldige paranormale ervaringen geven. nou, ik heb het niet nodig in ieder geval. ik zou wel een paar uur zonder willen eigenlijk voor de rust. het kan heel gevaarlijk zijn om middelen te gebruiken voor paranormale waarnemingen omdat de grenzen sterk vervagen. ik denk dat een goede training ook werkt. sommige blijven vluchten door de toch verslavende middelen. het besef van de werkelijkheid verdwijnt ook hierdoor. ontspannen kan ook op andere manieren. ik denk niet dat drugs een voorloper is op spirituele ontwikkeling. een spirituele ontwikkeling is een transformatieproces waarbij je uiteindelijk ook op struikelblokken stoot die dan weer haaks tegenover verslaving staan. althans dat verwacht ik. ik heb nooit geen drugs aangeraakt, wel alcohol gedronken, maar door mijn gevoelige systeem sta ik na 1 glas al ondersteboven dus dat doe ik zelden. een ander aspect is: wat is uiteindelijk het verschil tussen fantasie, hallucinatie en werkelijk paranormale waarnemingen?
gast
gast nov 21 '08
Quote:
wat is uiteindelijk het verschil tussen fantasie, hallucinatie en werkelijk paranormale waarnemingen?

Daar zouden we een heel topic over kunnen wijden en er uiteindelijk nog niet uit komen want is het hele leven niet een gehallucineerde, werkelijk fantastische paranormale ervaring wink
Helma
Helma nov 21 '08
Ja Gast, ik weet dat de discussie hier onlangs al eerder was.

De afgelopen maanden heb ik nogal regelmatig (vanaf en uur of vier in de middag) rode wijn genuttigd. En dat was ronduit lekker. Het maakte me erg vrolijk, maar het leverde mij in ieder geval geen echt helder moment op. Sterker nog, ik raakte erdoor bij mezelf vandaan (among other things). Ook heb ik deze zomer één keer wiet gerookt. Ik was erg ziek na die tijd, want ik had een lege maag. Niet echt slim van mij.

Ik herinner mij, dat ik toen buiten aan de picknicktafel zat, en naar een vuurtje staarde. Mijn jongste dochter kwam toen naar buiten, en had net een vet probleem met betrekking tot haar zus. Ik kon niet adequaat reageren op haar emotionele vraag, en dat vond ik best erg.

Nu drink ik nauwelijks nog wijn: ik wil graag helder zijn, om de boel te kunnen overzien.
Lena
Lena nov 21 '08
helder zijn lost op
verdoven stelt het alleen maar uit wink
gast
gast nov 21 '08
Er zijn vroeger veel experimenten geweest om uit te zoeken wat bijv. LSD voor uitwerking heeft op de mensen. Ze hebben testen gedaan op soldaten en zijn er toen ook achter gekomen dat die "waardeloos" worden voor het leger o.i.v. LSD want ze waren niet meer in staat om in het gelid als vechtwapen te dienen. Of dit nu zo slecht is wil ik niet zeggen. Wel is het een gevaar voor de gevestigde orde als alle mensen niet meer naar ze zou luisteren. Dus kun je je ook afvragen of het door die partij gepropageerd is dat je van dit soort middelen af moet blijven voor je eigen bestwil. Want niets is erger voor "de staat" dan vrije mensen.
Lena
Lena nov 21 '08
in de gezondheidszorg niet anders denk aan alle medicatie die voorhanden is.
zelfbeschikkingsrecht? tot welke prijs de verantwoording ligt waar?
Maris1976
Maris1976 nov 21 '08
Hoiii ja ik he dus veel wiet gebruikt en heb zo een aantal sprirituele ervaringen gehad, onder andere in trance raken.

Ook kleuren, smaak en geluid worden versterkt wat ik mooi vond en waar ik erg van genoot.

Dit alles is al zoveel jaren terug, maar ik vond het altijd wel heel fijn.
Lena
Lena nov 21 '08
smileja alles met mate,het is zeker lekker ontspannend
gast
gast nov 21 '08
Lena ik begrijp je niet helemaal. In de gezondheidszorg wordt medicatie gebruikt om mensen te sederen, dat is zeker zo.
De militairen werden in zekere zin ook heel meegaand alleen niet op de manier die het leger graag had gewild want de vijand werd niet meer als vijand ervaren en ze hadden er dus ook geen angst meer voor.
Zonder angst staat de mens totaal anders in dit leven.
Wiet is bij uitstek een drug die de emotie versterkt waarin je op dat moment zit. Dus het is een fabelte dat je vrolijk wordt als je depri bent. Je wordt ws alleen maar meer depri. Het is dus erg belangrijk dat je weet wanneer je dit soort middelen gebruikt. Het taboe, de illegaliteit en de leugens die erom heen gemaakt zijn helpen niet mee om het op de juiste manier te gebruiken.

Ik zal bekennen dat ik het ooit, 20 jaar geleden, twee keer gebruikt hebt. Niets voor mij, heb ik toen ervaren. Ik ben al een beetje gek en werd dat alleen maar nog meer, haha wink
Ik heb het, net als soulmate, niet nodig om over mijn grens heen te kunnen kijken.
Takhihiii
Takhihiii nov 21 '08
Ik heb vroeger stevig geblowd, en dat heeft mij misschien het ondergrondje gegeven voor later, toen ik op eigen kracht andere bewustzijnstoestanden leerde te bereiken.

Onze samenleving is niet erg gericht op het spirituele en drugs geven je misschien net dat zetje dat je nodig hebt om op het spirituele pad te raken. Je merkt opeens dat er veel meer is tussen hemel en aarde. Maar drugs is ook vergif voor je lichaam en geest en in die zin vergelijkbaar met het meemaken van een ongeval.

De alledaagse wereld stokt en daarom zal je de waarheid van die wereld gaan relativeren.
Helma
Helma nov 22 '08
Takhihiii, had jij destijds ook niet iets met sjamanisme? Ik denk, dat de indianen ook geestverruimende middelen gebruikten om te komen tot betere inzichten.

Vor mij persoonlijk blijf ik het eng vinden om te komen tot geestverruiming d.m.v. dat vergif, zoals jij het ook noemt.

Het relativeren van die waarheid: hoe moet ik dat zien? Is dan de wereld ineens 'anders' door die roze bril?
Lena
Lena nov 22 '08
Origineel bericht van: gast
Lena ik begrijp je niet helemaal.

is het niet een illusie dat we vrij zouden zijn,maw welke vrijheid hebben we eigenlijk als we niet netjes in de rij lopen?
gast
gast nov 22 '08
Daarom moet je niet in die rij willen lopen winkMaar op je eigen benen gaan staan en je eigen verantwoordelijkheid nemen voor wat er gebeurd in je leven.
Het in die rij lopen is of aangeleerd gedrag, of uit angst niet mee te kunnen komen met de wereld om je heen, angst niet in aanmerking te komen voor wat dan ook, en noem maar op waar onze "vrijheid" door aan banden wordt gelegt.
In onze cultuur staat vrijheid bijna synoniem voor regels en wetten. Hieruit blijkt dus dat het in een systeem zit van "goed en kwaad". Dit kan ook niet anders want onze buitenwereld is nu eenmaal daar afhankelijk van. Innerlijke vrijheid heeft dit niet. Je kunt je innerlijk heel vrij voelen ookal zit je in de gevangenis. Vrijheid kun je dus op twee manieren ervaren; buiten jezelf of in jezelf. Aan ons de keus voor welke we gaan kiezen.....
gast
gast nov 22 '08
Nu kun je innerlijke vrijheid een illusie noemen maar misschien is die uiterlijke vrijheid wel veel meer illusie wink
proost
proost nov 22 '08
Een psylocybine-achtige stof werd uit een cactus gewonnen en de medicjnman van een Indianenstam raakte daarmee dan in trance, maar het gebruik ervan was verboden voor onbevoegden bij de Indianen om 'godsdienstwaanzin' te voorkomen.

Het lied van de Beatles "We all live in a yellow submarine," is ontstaan doordat LSD in een gele capsule zat en bij inname had je dan het idee zelf in die capsule, een onderzeeër gelijk, te zitten.

Psychodelica worden soms gebruikt als psychodelicatessen en je kunt erop flippen of trippen. Beide kan gevaren opleveren.
Soulmate
Soulmate nov 23 '08
Origineel bericht van: gast
Quote:
wat is uiteindelijk het verschil tussen fantasie, hallucinatie en werkelijk paranormale waarnemingen?

Daar zouden we een heel topic over kunnen wijden en er uiteindelijk nog niet uit komen want is het hele leven niet een gehallucineerde, werkelijk fantastische paranormale ervaring wink

dat is een hele goeie en uiteindelijk de kunst om voor jezelf te bepalen wat waarde heeft. want het is uiteindelijk misschien wel allemaal nodig om het tot echte kunst te verheffen!
Nymira
Nymira nov 23 '08
Ik heb zelf 2 keer een sjamanistische ayahuascaceremonie bijgewoond...inmiddels alweer ongeveer 5 jaar geleden en dat waren voor mij bijzondere en waardevolle ervaringen.(maar ook confronterend) ik zou ammenooitniet zelf met dit spulletje gaan experimenteren..of met paddo's oid...erg gevaarlijk omdat je dan oa ook openingen kunt creeren voor andere energieen en je ook nooit weet waar je in terecht kunt komen..maar binnen een veilige en gereinigde/afgeschermde rituele omgeving met een goed sjamaan erbij, en mits je bereid bent om confrontaties aan te gaan en niet alleen maar mooie ervaringen wilt , kan het heel bijzonder zijn. (maar niet voor iedereen geschikt, het mag absoluut niet in combinatie met medicijnen, en ook niet aan te raden voor psychosegevoelige mensen)
ik heb zelf niets met geestverruimende middelen als vlucht...ik rook niet, blow niet (mijn ex is een blower en ik heb gezien wat het met hem gedaan heeft), na 2 glazen wijn ben ik al dronken en ik baal al van mn koffieconsumptie van 3 per dag..omdat het ook een soort verslaving is.....maar ik heb niets tegen mensen die het af en toe op zn tijd lekker vinden..zolang het maar geen vlucht wordt voor jezelf....
voor mij zijn er nu ook andere methodes om tot inzichten en een ruimer bewustzijn te komen....bijv. ademwerk meditatie..trancedance etc.
Lena
Lena nov 23 '08
voor mijn kinderen heb ik geblowd een paar keer,om te begrijpen wat het met je deed.
doordat ikzelf heel sterk reageer op wat dan ook,niet voor mij weggelegd wink
Takhihiii
Takhihiii nov 24 '08

Dat hangt voornamelijk af van je eigen referentiekader. Een scepticus zal alles afdoen als fantasie, een goedgelovige zal overal een paranormale dimensie in zien. Er is geen onderliggende waarheid waaraan beiden zich moeten onderwerpen, want alles bevind zich in de waarneming, ook het eventuele bewijs.

Sjamanistische rituelen zetten ook een referentiekader neer, zodat de waarneming een specifieke richting op wordt gestuurd. Eigenlijk een soort (zelf)hypnose. Daarom vind ik dat je onderscheid moet maken tussen ritueel gebruik van drugs en recreatief gebruik. Wederom een kwestie van gereedschap gebruiken waar het voor dient. Stel je eens voor dat wiet een klauwhamer is. Met die klauwhamer kan je spijkers inslaan (recreatief gebruik), maar je kan er ook spijkers mee uittrekken (ritueel gebruik). Iemand die wiet alleen recreatief gebruikt, zal er misschien nooit achter komen waar die andere kant van de hamer toe dient.

Het nadeel van drugs vind ik dat je niet onderweg uit kan stappen. Je neemt het middel tot je en je bent onder invloed tot het middel is uitgewerkt. Daarom ben ik ook met wiet gestopt, want het nam veel te veel tijd van me weg. Met een sjamanistische trancereis ben ik een half uurtje kwijt en als in mijn informatie heb, dan stop ik.

Origineel bericht van: Phoenix
Het relativeren van die waarheid: hoe moet ik dat zien? Is dan de wereld ineens 'anders' door die roze bril?

Ik denk ten eerste dat je in het dagelijkse leven al een roze (of donkere) bril op heb; jouw persoonlijke filter waardoor je de wereld bekijkt, gevormd door alle ervaringen die je in dit leven hebt opgedaan.

Als jij een roze bril op hebt, dan zie je alles in een roze gloed, behalve dingen die zelf roze zijn, die kan je niet zien. Zodra je dus een bril op hebt met een bepaalde kleur en je de wereld beschouwt op een bepaalde manier, zal je een deel van die wereld helemaal niet kunnen zien! Drugs zetten jou simpelweg een andere bril op met een ander kleurtje en dan vallen jou plotseling heel veel dingen op die je normaal over het hoofd ziet.
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420