Loading...
nl

Klachten bij chakra blokkades

JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 18 '08
Wanneer je chakra's geblokkeerd zijn, kan dit lichamelijke klachten tot gevolg hebben. Hierom een handig overzichtje van je 7 lichamelijke chakra's.

1e chakra; wortelchakra, basischakra, stuitbeenchakra

Plaats: tussen anus en genitaliën, verbonden met het stuitbeen.
Kleur: Rood
Basisprincipe: Ik wil leven, ja zeggen tegen het leven
Lichamelijk verbonden met: Ruggengraat, botten, tanden, nagels, prostaat, dikke darm, endeldarm, anus, bloed en celvorming, bijnieren, benen en voeten.
In harmonie; Je veilig, geborgen en tevreden voelen, stabiliteit in je leven,doelen worden gecreëerd en gerealiseerd, je vindt het fijn om te leven, je wilt leren van het leven, je bent verbonden met de natuur.
Disharmonie: Verminderde weerstand, zowel lichamelijk als geestelijk, gebrek aan doorzettingsvermogen, labiliteit. niet geaard zijn, zweverig, duizeligheid, piekeren en jezelf zorgen maken, angsten, leven zien als een last, verslavingen, afstandelijk, moeite hebben met open stellen en ontvangen van aandacht en geborgenheid.
Lichamelijke klachten hierbij: Spijsverteringsproblemen bijv., obstipatie, aambeien, nagels die snel afbreken, koude handen en voeten, zwaarlijvigheid, duizeligheid en hoofdpijn.

2e chakra: sekschakra, heiligbeen chakra, onderbuik chakra

Plaats: In de onderbuik, vlak boven de geslachtsorganen
Verbonden met: het heiligbeen
Kleur: Oranje
Basisprincipe: voortplanting
Lichamelijk verbonden met: Bekkengebied, heupen, nieren, blaas, lymfevocht, bloed, spijsverteringsvloeistoffen, eierstokken en baarmoeder, prostaat en testikels, en het regelt de menstruatiecyclus
In Harmonie: Makkelijk emoties en nare dingen die gebeurd zijn loslaten, eenvoudig een relatie met anderen aangaan, je laat je meestromen met het leven, creativiteit, genieten van seksualiteit, geen menstruatieproblemen
Disharmonie: Weinig of geen eigenwaarde, niet los kunnen laten van emoties, verstarde emoties, geen levensvreugde, ontkennen en afwijzen van seksualiteit of het leven puur om seks te laten draaien, onzeker in contacten met mensen van het ander geslacht.
Lichamelijke klachten: Blaasproblemen, menstruatieproblemen, zwangerschapsproblemen, niet zwanger kunnen raken, of moeilijke zwangerschap of bevalling, psychische problemen, het vasthouden van emoties, niet los kunnen laten van nare gebeurtenissen.

3e chakra: Zonnevlecht, solar plexus ook wel genoemd.

Plaats: Vlak onder het middenrif, boven de navel.
Kleur: Geel
Basisprincipe: Vormgeving aan het bestaan en eigen wil.
Lichamelijk verbonden met: Buikholte, spijsverteringsorganen:maag, lever, galblaas, milt, alvleesklier en de Onderrug.
In harmonie: Je voelt je blij en gewaardeerd, je hebt een eigen wil zonder er koppig bij te zijn, je ziet mogelijkheden in plaats van problemen, je kunt je emoties goed verwerken.
Disharmonie: Somberheid, labiel, het gevoel dat bepaalde emoties niet te verteren zijn, je onderdrukt emoties en gevoelens die later weer naar boven komen, je zoekt naar zelfwaardering en bevestiging in de dingen die je doet, je hebt gebrek aan eigenwaarde, innerlijke ontevredenheid, rusteloosheid, moeilijkheden zien, en gebrek aan wilskracht.
Lichamelijke klachten: Spijsverteringsproblemen, migraine, lage rugpijn, vermoeidheid, diarree of verstopping, maagproblemen.

4e chakra: Hartchakra

Plaats: Bij het hart, tussen de borsten
Kleur: Groen-roze
Basisprincipe: Onvoorwaardelijke liefde, overgave aan het bestaan.
Lichamelijk verbonden met: Hart, borstkas, onderste gedeelte van de longen, huid(tastzin), bloedsomloop en bloed, bovenste gedeelte van de rug tot de nekwervels, Thymusklier (immuunsysteem)
In Harmonie: Je bent in staat liefde te geven en te ontvangen, je bent in staat anderen te vergeven en nare gebeurtenissen uit het verleden kan je loslaten, als je in harmonie bent, straal je dat uit naar mensen om je heen, d.m.v. vriendelijkheid en hartlijkheid, en je helpt graag mensen om je heen en je hoeft er niets voor terug, je hebt een groot inlevingsvermogen en je voelt veel dingen aan.
Disharmonie: Jezelf te veel wegcijferen, altijd klaar staan voor een ander, je geeft men aan anderen om waardering terug te ontvangen, het kan zijn dat je geen liefde kan ontvangen, verlegen worden onder complimenten, koel en afstandlelijk zijn, je niet in kunnen leven in anderen, je te veel bemoeien met anderen.
Lichamelijke klachten: Ademhalingsproblemen, niet van jezelf of van het leven houden, je kunt het benauwd krijgen als een ander je teveel bemoedert, vatbaar zijn voor virussen en bacteriën, hoge bloedruk en hartproblemen.

5e chakra: Keelchakra, communicatiecentrum

Plaats: Bij de keel, tussen de sleutelbeenderen
Kleur: Blauw
Basisprincipe: Communicatie
Lichamelijk verbonden met: Slokdarm, hals en nek, schildklier, keel en stem, luchtpijp bronchien bovenste gedeelte van de longen, kaken, oren en armen
In Harmonie: Kan je gevoelens, gedachten en inzichten verbaal uiten, je kunt NEE zeggen en je kan voor jezelf opkomen, je laat je niet beïnvloeden door de mening van anderen tijdens een discussie, je kunt je problemen bespreekbaar maken, je kan een ander vertellen wat je op je hart hebt, er is een harmonie tussen denken en voelen.
Disharmonie: Moeite met NEE zeggen, voor jezelf opkomen, moeite met jezelf te uiten, hese stem hebben en hoesten, overslaande stem, stotteren en een brok in je keel, wegslikken van emoties en gevoelens, stil en teruggetrokken zijn, of juist een prater-niet in staat om naar anderen te luisteren-anderen manipuleren met woorden, je denken en voelen is niet in harmonie en je bent perfectionistisch.
Lichamelijke klachten: Ademhaling o.a. hoesten, kaken, keelklachten, stemverlies en een brok in je keel, stotteren, moeite hebben met je te uiten, te weinig zelfexpressie, nekproblemen en oorklachten en schouderklachten.

6e chakra: Derde oog

Plaats: Boven de neus, tussen de wenkbrauwen
Kleur: indigo, lila
Zintuig: alle zintuigen ook buitenzintuiglijke waarnemingen
Basisprincipe: Inzicht, helderziendheid, intuïtie, verbeeldingskracht.
Lichamelijk verbonden met: Kleine hersenen, Hypofyse, gezicht, oren, ogen, neus en bijholtes, voorhoofdholtes, centraal zenuwstelsel.
In Harmonie: Goed concentratievermogen, goeie herinnering/geheugen, je bent spiritueel, vermogen tot meditatie en visualisatie.
Disharmonie: Ontkennen van spirualiteit, alles verstandelijk beredeneren, niet luisteren naar je innerlijke stem, je intuítie wordt genegeerd, heldervoelendheid, helderwetendheid enz. wordt afgedaan als fantasie, of men gaat zweven en verliest het contact met de realiteit, niet geaard zijn, je denken en voelen is niet in balans.
Lichamelijke klachten: Concentratieproblemen, vergeetachtigheid, verstrooidheid, duizeligheid, hormonen, hoofdpijn, oogproblemen en oorklachten, verkoudheid en voorhoofdsholteontstekingen.

7e chakra: Kruinchakra

Plaats: Bovenop de schedel kruin
Kleur: Violet, wit en goud
Basisprincipe: zuiver zijn, verbondenheid
Lichamelijk verbonden met: De grote hersenen, de pijnappelklier, centraal zenuwstelsel, schedel, hersenschors.
In Harmonie; Het volkomen begrijpen van het grote geheel
Disharmonie: De 7e chakra is meer of minder geopend. De ontwikkeling hangt af van het feit of erin ander chakra’s blokkades zijn of niet. Onzekerheid, angst, doelloosheid, innerlijke onrust, ongelukkig zijn, depressief zijn.
Lichamelijke klachten: Overspannenheid, depressie of een Burn-out. Het harmoniseren van de chakra’s bij jezelf of een ander.
Delen:
Helma
Helma nov 18 '08
Tssssss. bij de vierde en vijfde heb ik nog heel wat uit te zoeken.... confused
Lena
Lena nov 18 '08
Nims hoe kom je in balans dan?
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 18 '08
Als je bedoelt hoe je de blokkades kunt opheffen, dan gebruik ik meestal een steen in de juiste kleur. Kijk hierboven dus bij de chakra en kijk welke kleur erbij staat. Vaak zal een steen in die kleur, werken op die chakra. Als je hem dan op de plaatst van de chakra legt, is het effect nog sterker.

Het meest effectief is natuurlijk het wegnemen van de werkelijke oorzaak van de klacht, dat je kunt lezen onder disharmonie.
Lena
Lena nov 18 '08
disharmonie wegnemen blijft een grote uitdaging smile
Nymira
Nymira nov 18 '08
En wat zou dan bijv. goed zijn voor de zonnevlecht? deze is bij mij nog steeds flink geblokt...en de laatste weken is het verergert en doet het zelfs pijn in dat gebied....en dan kun je dus misschien het beste de steen met een pleister eropplakken? tenminste dan werkt ie overdag ook door,of zou dat teveel van het goede zijn.. confused
gast
gast nov 19 '08
Ik denk dat je vooral je emoties moet laten zijn wat ze zijn. Als je boos bent ben je boos, als je verdrietig bent ben je verdrietig, als je blij bent ben je blij, als je ontevreden bent ben je ontevreden, noem maar op wat je nog meer kunt zijn.
Boosheid lost maar tijdelijk op als je dit niet toe staat en verbergt onder onverschilligheid.
Probeer de emotie niet te verklaren maar "ben" het gewoon voor dat moment. Zoek niet naar een excuus om je ware zelf op dat moment niet te hoeven zijn.
We worden in onze opvoeding te vaak belemmerd om de echte emotie te tonen die op dat moment voor ons aanwezig is. Hierdoor hebben we aangeleerd gekregen dat we aardig blijven terwijl we dat niet zijn, moeten we stennis maken om iets waar we eigenlijk helemaal niet zo'n probleem in zien, moeten we vooral dankbaar zijn om wat we krijgen, en nog meer van dit soort aangeleerde reflexen die eigenlijk als enige doel hebben om de ware emotie te onderdrukken. Mijn inziens leren we hier niet veel van en heeft het alleen tot gevolg dat we disharmonie krijgen.
We moeten alles doorleven om ervan te leren. Ervaring opdoen ook in de "negatieve" sferen. Alles is in iedere mens aanwezig alleen wordt het niet door iedereen op de zelfde manier geuit. Ieder mens is uniek in hoe hij/zij het leven ervaart en kan alleen maar leren wat emoties zijn door ze zelf te ervaren.
Nymira
Nymira nov 19 '08
Origineel bericht van: gast
Boosheid lost maar tijdelijk op als je dit niet toe staat en verbergt onder onverschilligheid.


Hoi gast.....onverschilligheid daar heb ik gelukkig geen last van....en het is inderdaad goed om alles er te mogen laten zijn en te accepteren....alhoewel, het in elke situatie er laten zijn van een bepaalde emotie gaat natuurlijk niet altijd op...
de ruimte geven aan emoties gaat me gelukkig de laatste tijd steeds beter af.
maar blokkades in dit gebied kan bijv. ook te maken hebben met te weinig vertrouwen in hogere doelen en idealen en het naar buiten kunnen brengen en manifesteren hiervan..
en ook niet-eigen energieen kun je hier erg voelen..ik zit bijv. met een partner die erg zware energieen bij zich draagt..en steeds als hij bij me is voel ik een zware druk op de zonnevlecht..en voel ik een soort koord waardoor er veel 'binnenkomt'...heb het idee dat ik ook zijn emoties (en misschien nog wel andere dingen)aan het transformeren ben wat natuurlijk niet zo gezond is..op dit gebied heb ik ook nog iets uit te zoeken wat betreft het beschermen van mezelf en het stellen van grenzen.
Maar goed dat even terzijde, eigenlijk wilde ik gewoon vragen welke steen ik dan het beste zou kunnen gebruiken als ondersteuning en of het goed zou zijn zo'n steen hier 'op te plakken'..en of dat niet te intensief zou zijn dit de hele dag bij je te dragen..
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 19 '08
Origineel bericht van: Nymira
En wat zou dan bijv. goed zijn voor de zonnevlecht? deze is bij mij nog steeds flink geblokt...en de laatste weken is het verergert en doet het zelfs pijn in dat gebied....en dan kun je dus misschien het beste de steen met een pleister eropplakken? tenminste dan werkt ie overdag ook door,of zou dat teveel van het goede zijn.. confused

Een geel gekleurde steen is voldoende. Je hoeft hem er niet op te plakken om het laten werken hoor. Een kettinkje met de steen eraan, is bijvoorbeeld goed, of je houdt hem gewoon in je broekzak.

Ikzelf heb altijd wel een steen in mijn zakken. Let er wel op, of je de linker of de rechterzak gebruikt. Want dat staat voor verschillende dingen. Bij lichamelijke klachten draag je de steen rechts, bij geestelijke klachten draag je hem links.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 19 '08
Origineel bericht van: Nymira
en steeds als hij bij me is voel ik een zware druk op de zonnevlecht..en voel ik een soort koord waardoor er veel 'binnenkomt'...heb het idee dat ik ook zijn emoties (en misschien nog wel andere dingen)aan het transformeren ben wat natuurlijk niet zo gezond is..

Belangrijk is wel om te weten dat als je de chakra overstimuleert de klachten dus ook erger kunnen worden. In jouw geval zou het dus best zo kunnen zijn dat je zonnevlecht teveel openstaat (omdat je dan de klachten van anderen overneemt). In dit geval moet je juist een "negatieve" steen gebruiken, waarmee je het effect van de chakra juist afremt. Om te bepalen welke steen je moet gebruiken, heb je hier de anti-kleuren waarmee je de chakra kan behandelen:

Geel # Paars

Oranje # Blauw

Rood # Blauwgroen

Zwart # Wit


In jouw geval zou dus een paarse steen op je zonnevlecht helpen, of probeer eens het verschil uit met een paarse trui wink
Sephora
Sephora nov 19 '08
Ik heb paar jaar geleden een rotperiode meegemaakt, ik liep rond met schuldgevoelens, boosheid (ik was kwaad op mezelf), had 't gevoel dat ik letterlijk nergens meer recht op had omdat ik alles had verpest in mijn ogen. Kort daarna kreeg ik een blaasontsteking en na een paar dagen zat alles vast. Het hele gebied rond m'n maag/darmen zat vast, kon niet bewegen/lopen, deed gewoon pijn. Ook eten was moeilijk. Heb echo's laten doen maar ze konden niks vinden.
Uiteindelijk bij een ostheopaat laten behandelen en de pijn was na 2 weken weg.

Ik denk dat dit ook met een blokkade van energie had te maken, bij 1e of 2e chakra. Dat 't door m'n emoties kwam.
Maar tis me niet duidelijk of het door 1e of 2e chakra kwam...of bij beide...
gast
gast nov 19 '08
Quote:
alhoewel, het in elke situatie er laten zijn van een bepaalde emotie gaat natuurlijk niet altijd op...


Waarom niet? Omdat we geleerd hebben dat dit niet gepast is?
Weet je, energie die belemmerd wordt om te stromen hoopt alleen maar op en als de druk te groot wordt komt het er met een klap uit waar niemand meer iets van begrijpt omdat het meestal niet in proporties is voor wat het getriggerd heeft.
Het is m.i. juist het manco in deze wereld dat het niet geaccepteerd wordt dat emoties op het juiste moment geuit wordt. Het juiste moment is het moment dat de emotie opkomt/getriggerd wordt en niet op een ander moment. Zodra het "denken" erbij komt is de emotie vaak al niet meer wat het werkelijk was maar een interpretatie ervan.
Dus het eerst nadenken en dan pas reageren is m.i. juist een heel verkeerde manier om kinderen (en volwassenen) te leren met hun emoties om te gaan.
Maar dit is natuurlijk hoe ik erover denk en hoe ik het ervaren heb. Ieder moet het voor zichzelf ervaren.
Nymira
Nymira nov 19 '08
Daar ben ik het niet helemaal mee eens en ik vind het niet gepast om ALTIJD maar in elke situatie je emoties eruit te gooien...soms wordt je getriggerd in iets door iemand en kun je kwaad worden wat niets met die persoon te maken heeft en je buitenproportioneel reageert vanuit kindbewustzijn...in dit soort situaties is het goed daar even afstand van te nemen en te kijken wat je zo raakt ipv het er maar patsboem ongeremd eruit te gooien, je veroorzaakt hiermee ook een negatieve spiraal...want anderen zullen hier misschien ook weer op reageren vanuit hun boosheid etc. etc. wat ik zelf doe als ik bijv. een vlaag van woede voel is thuis even van me afstampen of desnoods ff lekker schelden, blijft het ook niet in je lichaam zitten,lucht op en je schaad er anderen niet mee.
Ik had het laatst nog bij iemand, die hing te snel de telefoon op...en ik voelde me niet serieus genomen...voelde me kwaad maar is niet verstandig die gelijk naar iemand te uiten.
Maar als iemand bijv. duidelijk over je grenzen gaat is het een hele andere zaak en is het gezond daar je boosheid over te uiten...
En het onderdrukken, oppotten en niet accepteren van je emoties is natuurlijk weer het andere uiterste en ook niet goed en dit zeg ik toch ook niet..maar in sommige situaties kun je de emotie die opkomt ook gewoon voelen, in je lijf blijven en het er laten zijn en voelen wat het raakt in jezelf.
Nymira
Nymira nov 19 '08
bedankt voor de tip Nims ! Ik zal het eens proberen met een paarse steen...ik hou niet zo van paarse truien smilezou best kunnen dat de boel teveel openstaat...
gast
gast nov 19 '08
Nymira hoe uit zich die blokkering van jou zonnevlecht in jou gedrag/uiting? Het geestelijk aspect dus naast de lichamelijke uiting.
Nymira
Nymira nov 19 '08
Ik heb eerlijk gezegd nu niet zoveel zin hier te diep op in te gaan.
het heeft meerdere oorzaken, ook die verder teruggaan..
Dit doe ik samen met iemand die mij hier meer bewustzijn in geeft.
mijn oorspronkelijke vraag ging dan ook over welke steen ik het beste als ondersteuning kan dragen bij dit chakra.
gast
gast nov 19 '08
Oké, het is niet mijn bedoeling altijd een antwoord te krijgen op mijn vragen. Het gaat mij in eerste instantie erom dat men ook eens naar "andere" oorzaken kijkt i.p.v. naar alleen het "gekende". En misschien kom je dan eens een deurtje tegen die je nog niet kent, snap ie.

Maar goed van je dat je er al naar kijkt met iemand die je kan helpen hierbij. Alle antwoorden zitten in onszelf het is alleen de kunst erachter te komen wink
admin
admin sep 20 '10
Doe rustig aan met je stenen, zeker met kinderen!
Baat het niet schaad het niet gaat hier niet op.
Twee stenen tot maximaal drie kun je omhangen, maar wees voorzichtig met kinderen!!
Blokkades lossen echt niet op door álleen mantra's te zingen en stenen te dragen.
1stMoonofMars
1stMoonofMars sep 21 '10
Hmmm, nog steeds (is al een tijdje... en wisselend..)
last met;

---------------------
3e chakra: Zonnevlecht, solar plexus ook wel genoemd.

Plaats: Vlak onder het middenrif, boven de navel.
Kleur: Geel
Basisprincipe: Vormgeving aan het bestaan en eigen wil.
Lichamelijk verbonden met: Buikholte, spijsverteringsorganen:maag, lever, galblaas, milt, alvleesklier en de Onderrug.
In harmonie: Je voelt je blij en gewaardeerd, je hebt een eigen wil zonder er koppig bij te zijn, je ziet mogelijkheden in plaats van problemen, je kunt je emoties goed verwerken.
Disharmonie: Somberheid, labiel, het gevoel dat bepaalde emoties niet te verteren zijn, je onderdrukt emoties en gevoelens die later weer naar boven komen, je zoekt naar zelfwaardering en bevestiging in de dingen die je doet, je hebt gebrek aan eigenwaarde, innerlijke ontevredenheid, rusteloosheid, moeilijkheden zien, en gebrek aan wilskracht.
Lichamelijke klachten: Spijsverteringsproblemen, migraine, lage rugpijn, vermoeidheid, diarree of verstopping, maagproblemen.

----------------------------

Die wil of dicht zijn of juist overactief.... kben zelf ook bezig om dat wat beter te laten verlopen enz (gaat opzich redelijk..., heb wel een idee van hoe en wat...

maar toch, iemand hier nog wat tips voor/ervaring mee?
(uhm geen stenen enz... die heb ik niet... een gedachtengang erbij of concrete dingetjes die van toepassing zijn bij deze chakra zoiets...? (dan kan ik dat weer voormezelf er bij plaatsten/uittesten)

Grtsz,

1stMoonofMars

*vermoeidheid---of juist opeens bruisend van energie.... dat is het lichaamlijke ding (en nog steeds 2 felle rode strepen boven elkaar die precies dit gebied letterlijk afbakenen op bij de buik (nuja een stukje boven) de navel dus...
admin
admin sep 23 '10
Kun je mij vertellen welke kristallen het zijn, niet in paniek raken lieverd smile
1 tot twee, uiterlijk drie kristallen is echt meer dan genoeg.
Sommige kristallen zijn erg sterk en kunnen heftige reacties geven, bij volwassenen maar ook bij kinderen.
Laat je kind zelf een kristal uitzoeken, kinderen weten feilloos welke ze nodig hebben.
Als je wilt kan ik met je meedenken, je mag altijd via pb contact zoeken als je dat prettiger vind.
Pagina's: 1 2 Volgende
Discussie is uitgelicht (Sticky)

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki