Nou, ik denk ook (ook als ik kijken naar een ver verleden) dat als je alles inslikt, en goed wil zijn voor alle mensen, dat dit een soort grenzenloosheid oplevert. Tijdens een huwelijk, lang geleden, lag ik in een dergelijke spagaat. Mijn ex-man schafte constant nieuwe huisdieren aan, terwijl ik daar niet van hou! Ook al riep ik nee, ik wil het niet hebben, dan gebeurde het toch.
Veel beter zou het zijn geweest als ik daarbij misschien mijn boosheid had gebruikt! Door de koffers te pakken, door weg te gaan met de kids, of door doodgewoon de dieren in een onbewaakt ogenblik terug te brengen naar het asiel! (ik weet, dat dit misschien geen goed voorbeeld is voor sommigen hier, die gek zijn op beesten). Ik ben niet zo daadkrachtig, en probeer altijd de bemiddelaar te zijn. Dit is wel een punt waar ik over na wil denken. Je kunt wel altijd alles bedekken met die eeuwige mantel der liefde, maar die is inmiddels tot de draad versleten!
Er staat toch ook: heb uw naaste lief als UZELF: hoe kan ik nou liefhebben, als ik dat niet ten volle voor mezelf doe? Deze (bijbel)tekst is zo confronterend voor mij, en is voor nu het startpunt richting de kern.