Loading...
nl

Liesanne's plaatje, oneindige knoop

gast
gast nov 5 '08
Hé Liesanne, even totaal of topic; ik kijk nu eens bewust naar jou plaatje onder je naam, dit lijkt heel veel op een patroon die ik op een tafeltje gemaakt heb alleen dan in kleur. Grappig, haha.
Delen:
Maris1976
Maris1976 nov 5 '08
Mooi zeg, is dat symbool toevallig de ineindige knoop?
liesanne
liesanne nov 5 '08
Nou ,ik had een afbeelding van een fles spa op mars geplaatst, maar die is verdwenen.....

Leuk gast, die tafeljes! heb jij dit patroon zelf bedacht?

Maris, ik weet zelf de betekenis niet van dit symbool.... wat is een ineindige knoop?
Maris1976
Maris1976 nov 5 '08
oneindige knoop sorry ik had het verkeerd opgeschreven.

Dat is een knoop die nooit eindigt kwa vorm, ik zal zo eens de betekenis opzoeken wat het p0recies inhoudt.

De oorsprong van de oneindige knoop (ook wel Keltische knoop genoemd) is vrijwel zeker heidens. Omdat er geen herkenbaar begin of eind is, symboliseerde de Keltische knoop van oorsprong waarschijnlijk de oneindige cirkel van bestaan. De lijnen komen altijd weer terug waar ze begonnen zijn.

Door het intekenen en omcirkelen van de knoop hadden de Kelten het gevoel dat ze de machten van de duisternis en chaos op een afstand hielden en het gevaar buiten sloten.
Ook kun je in de oneindig met elkaar vervlochten lijnen het principe van voordurende beweging zien.
liesanne
liesanne nov 5 '08

dit symbool hebben mijn mijn man en ik op onze trouwring laten maken. wink

Maris1976
Maris1976 nov 5 '08
Ja dat is er ook 1, leuk hoor, oneindige liefde smile
gast
gast nov 5 '08
Ik denk niet dat het een oneindige knoop is het figuur op mijn tafeltje. Het is zelf verzonnen ja. Toen ik het bedacht had ik er geen verklaring bij, het was gewoon een uitprobeersel. Toen die af was had ik het idee zelf dat de gekleurde cirkels die in elkaar gehaakt zijn staan voor de 4 elementen water, lucht, aarde en vuur. Daar waar ze verenigd zijn, de bloem zeg maar in het midden, dat staat voor het leven dat er door de elementen samen ontstaat. Het witte is de ether waar alle elementen in "drijven".

Grappig dat jullie een keltisch vlechtwerk hebben laten maken voor jullie huwelijk, Liesanne. Ik wilde zelf eigenlijk een tatooage van een keltisch vlechtwerk i.p.v. een trouwring. Maar mijn man mag geen tatoo dus hebben we het bij een "simpele" trouwring gelaten.
liesanne
liesanne nov 5 '08
Dit is vlgs mij een Chinese variant. De oneindige knoop is een geluksbrenger, het symboliseert een lang leven. Waarschijnlijk komt de geluksknoop oorspronkelijk uit China. In Tibet hangen ze vaak bij de ramen en deuren om de kwade geesten buiten te houden. In Europa kennen we het als de Keltische knoop.

Gast, bij ons is dit symbool ook gewoon op een gladde ring gezet. wink

Weten we nog niet de (officiële) betekenis van het andere symbool, jouw betekenis is ook heel mooi.
Maris1976
Maris1976 nov 5 '08
Wist het ook niet zeker hoor van die oneindige knoop, maar hij leek er wel op laugh

Liefs Maris
Beschermengel
Beschermengel nov 6 '08

Her lijkt ook op een Lemniscaat,

De lemniscaat is het wiskundige teken voor oneindigheid.

Je kunt de lemniscaat zien als symbool voor de oneindige ruimte en tijd. In dit beeld schept het ruimte en biedt het een opening naar de toekomst toe. De lemniscaat geeft vorm aan evenwicht tussen binnen en buiten, tussen geven en nemen, tussen aandacht voor jezelf en voor de ander.

In de lemniscaat kun je ook de relatie zien tussen jezelf en de ander. Dat kun je ervaren tussen partners onderling, maar ook tussen cliënt en counsellor. Afwisseling en gelijkwaardigheid zijn hierbij kernbegrippen.

Bij het kruispunt van de lemniscaat zit een spanningsveld met mogelijkheden tot interactie. Je kunt tijdens het contact de ander in vrijheid echt ont-moeten.

Je kunt de lemniscaat zien als twee cirkels die een relatie met elkaar zijn aangegaan. In het geval van een scheiding of bij verlies is het zaak de twee delen op een gezonde manier weer los van elkaar te krijgen.
Als mens ben je niet statisch. Er zou een voortdurend proces moeten zijn; geen rechtlijnigheid, geen vicieuze cirkel, niet in een klein kringetje blijven ronddraaien, maar telkens een impuls geven en ontvangen.

Bron: Lemniscaatcounseling
Nymira
Nymira nov 6 '08
prachtig zeg die zelfgemaakte mozaiektafels...ja allemaal universele symbolen die in ons onderbwuste zitten...bij mij komen ze ook vaak terug in mandala's etc...heb je nog meer van die kunstwerkjes gemaakt? groetjes Nymira.
gast
gast nov 6 '08
Nee, dit was mijn eerste. Ben wel gelijk begonnen met een ander, wel echt totaal anders maar die is nog niet echt van de grond gekomen. Dat heb ik wel vaker hoor, ik begin heel fanatiek ergens mee maar als het eerste af is en ik een volgende wil maken dan houd het gewoon op op de één of andere manier.
Wie weet komt die ander ook nog eens af. Dat is een bloem trouwens.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 6 '08
Origineel bericht van: Nymira
ja allemaal universele symbolen die in ons onderbwuste zitten...

Deze had ik erin zitten. Is dit ook een universeel symbool?
Nymira
Nymira nov 6 '08
k'zou het echt niet weten !!.....er zijn duizenden symbolen die ergens voor staan, maar de keltische knoop is heel bekend.
Dit kan net zo goed een chinese letter zijn winkof misschien wel iets voor bescherming o.i.d.
weet jij wat het betekent?
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 7 '08
Hahah,

Ja is van Merudi. De betekenis staat hier:
http://www.merudi.net/cgi-bin/cl/index.pl?page=/nl/index.htm
Nymira
Nymira nov 7 '08
Die Nims houd wel van een geintje he ? wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 7 '08
Altijd wink