Loading...
nl

Wie wint?

gast
gast nov 5 '08
Hij heeft ook niet maar een beetje gewonnen, hij heeft overtuigt gewonnen (in iedergeval volgens de telling tot nu toe). Hij zal wel een harde dobber krijgen na Bush.
Ayasha
Ayasha nov 5 '08
Vind het sowieso moedig om in een land als Amerika de eerste zwarte president te willen worden. smileGezien er al twee idioten een "aanslag" hadden willen plannen. Het is ze welliswaar niet gelukt maar de opzet en het idee was er dus al zelfs vóór dat hij verkozen werd. Zonde.

Sowieso denk ik dat hij die oorlog enz niet opgelost krijgt in die vier jaartjes die hij voorlopig mag regeren. (als hij die uit kan doen)

nikskeuh; ik kan me wel wat voorstellen bij racistische gedachten. Ik kan me iig voorstellen hoe dat zo'n gedachten kunnen ontstaan en hoe diepgeworteld die kunnen zitten. smile
Maris1976
Maris1976 nov 5 '08
Ik vind het knap om en de 1e zwarte president te worden en om alle rotzooi van Bush op te ruimen, hij zl er nog een flinke dobber aan krijgen, maar meerderheid van Amerika heeft vertrouwen in hem.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 5 '08
Origineel bericht van: Kath
Vind het sowieso moedig om in een land als Amerika de eerste zwarte president te willen worden.

Als ik me niet vergis, was Nelson Mandela de eerste zwarte president smile.
gast
gast nov 6 '08
Maar niet van Amerika, schat wink
Maris1976
Maris1976 nov 6 '08
klopt van Zuid Afrika toch?
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 6 '08
Van Zuid Afrika, ja.
gast
gast nov 6 '08
Vraag me zelf steeds weer af waarom mensen hem als zwart zien. Want hij is net zoveel blank als zwart, toch. Dus is hij net zo goed blank.
Maris1976
Maris1976 nov 6 '08
wat mij opviel is dat ze er enorm de nadruk op leggen dat ie zwart is en de hele black community eromheen.

Alsof alleen zwarte mensen op hem stemmen.

Maar ik geloof dat het toch een geval van "first in history" is dat een man met een kleurtje, ook al is hij een "halfje" verkozen is tot President.
liesanne
liesanne nov 6 '08
Zolang we het nodig hebben om te benoemen (daar de nadruk op leggen) dat iemand 'zwart' of 'blank' is, zal m.i. het einde van racistisch denken nog niet in het zicht zijn....
Maris1976
Maris1976 nov 6 '08
Lelijk woord vind ik het zwart. Blank daarentegen komt al positiver over.
Ik ben totaal niet rascistisch, zou de donkere mensen dan ook graag gewoon mensen willen noemen. Maar er wordt gewoon onderscheid gemaakt in kleuren.

Chinezen noemen we toch ook geen gele mensen?
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 6 '08
Nee die noemden we spleetogen, en de indianen, roodhuiden.
Volgens mij is er altijd een traditie geweest om de uiterlijke kenmerken als "type"-classificatie te gebruiken.

Uiteindelijk zijn het ook weer etiketjes.

Neem de etiketten "sterrenkinderen, kristalmensen, indigo's, ...". Is dat ook rasistisch?
Maris1976
Maris1976 nov 6 '08
Het klinkt in ieder geval wat vriendelijker.

Spleetogen, zwarten, worden ook als scheldwoorden gebruikt , dat is wel een verschil, etiketjes of niet.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 6 '08
Ik vind indigo helemaal niet zo vriendelijk klinken, maar het is eerder hoe het gebruikt wordt, en de associatie die je ermee hebt.

Stel je voor dat je ineens een anti-indigo beweging krijgt, wordt het dan ineens niet een stuk beladener allemaal?
liesanne
liesanne nov 6 '08
Maris wat ik zei was niet naar jou persoonlijk bedoeld hè... wink

Of een naam of bewoording nu wel of niet vriendelijk klinkt, het gaat toch vooral om wat het in ons oproept, hoe we ons ernaar gedragen en met wat voor vooroordelen we belast zijn. Dat heeft vaak meer impact dan we door hebben denk ik.(ook al zullen we zeggen dat we niet racistisch zijn)

nogmaals: ik praat hier in het algemeen... smile
Soulmate
Soulmate nov 6 '08
tja, en blanken zijn bleekscheten en kaaskoppen (in nederland althans). maakt het wat uit? we hebben allemaal een rood hart.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 7 '08
Precies, het is de associatie die je ermee legt. Zo heb ik zelf persoonlijk geen moeite met zwarte en ben zelf ook donker. Ik noem mezelf ook wel eens een pinda, dus ja is het niet eerder hoe jezelf tegen zoiets aankijkt?
Maris1976
Maris1976 nov 7 '08
Ik denk het wel, want mijn vriend noem ik ook een pinda, ik heb er geen moeite mee, maar hij vind het minder leuk.

Zo heb ik moeite met het woord zwarte, maar kan een ander dat niet hebben.
Sephora
Sephora nov 7 '08
Origineel bericht van: NiMS
Precies, het is de associatie die je ermee legt. Zo heb ik zelf persoonlijk geen moeite met zwarte en ben zelf ook donker. Ik noem mezelf ook wel eens een pinda, dus ja is het niet eerder hoe jezelf tegen zoiets aankijkt?

Hee ook een pinda? tongue
Haha...ik vind 't eerder vervelend als mensen moeilijk doen over een woordje. Het is ook maar net met welke intentie iemand 't zegt. Heb ook wel 's meegemaakt dat mensen je zitten te 'testen' door pinda of zelfs zwarte tegen me te zeggen, gewoon om te kijken of je aggressief word smirkrare mensen... wink
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420