Loading...
nl

woede

liesanne
liesanne okt 31 '08
Hoe om te gaan met woede....

Nin, je schreef in 'mijn topic': Woede is een killer, je hebt uiteindelijk alleen jezelf en je kinderen ermee...

Misschien moet ik eerst vragen hoe je dit bedoelt....

Zelf denk ik dat woede een enorme levenskracht is en dat woede een 'killer' kan worden als die vooral onderdrukt wordt.
Het wordt ons veelal jammer genoeg niet geleerd onze gerechtvaardigde woede te uiten. Vooral in religieuze en/of spirituele kringen ervaar ik een moeite hiermee. Er wordt m.i iets te vaak gezegd dat je je woede moet toedekken met de mantel der liefde en vergeving.
Ook ik ben op gegroeid met een 'slaat iemand je op de wang, keer hem ook de ander toe'... Ik ben zelf behoorlijk vastgelopen in het onderdrukken van mijn boosheid die in een grote hoeveelheid in mij aanwezig was. Van buiten was ik het lieve meisje, van binnen raasde mijn boosheid waar ook nog eens een verbod op lag. Later heb ik de bevrijding van het toelaten van mijn boosheid mogen ervaren en ben ik erachter gekomen dat ik hierdoor júist liever kon zijn ( ook voor anderen).

Op sommige momenten of door sommige ervaringen mogen wij terecht boos zijn. En m.i. doen we onszelf of anderen daar geen kwaad mee, mits we boosheid op een 'zuivere' manier uiten.
Het zal ons vroeg of laat bevrijden van onze pijn....zodat we er juist weer optimaal kunnen Zijn.

Braak en brul het uit....

Delen:
Helma
Helma okt 31 '08
'Het wordt ons veelal jammer genoeg niet geleerd onze gerechtvaardigde woede te uiten. Vooral in religieuze en/of spirituele kringen ervaar ik een moeite hiermee. Er wordt m.i iets te vaak gezegd dat je je woede moet toedekken met de mantel der liefde en vergeving.'

Het toedekken met de mantel der liefde heb ook ik iets te vaak gedaan: deze keer ben ik er al snel achter dat dit niet werkt, tenminste, niet langer voor mij. Die mantel heeft mij namelijk verstikt, vooral in mijn jarenlange huwelijk. Het pikken en het slikken van de bagger van anderen brak mij op.

Gelukkig weet ik nu wel beter. Woede geeft lucht, en geeft weer ruimte aan mijn ademhaling.
Stardust
Stardust okt 31 '08
Woede ontstaat vooral door onderdrukking. Het vormt dan een kokende, rokende vulkaan, een soort ondergrondse veenbrand.
Triggersituaties ontstaan waarbij lawines vrijkomen van opgezouten ergernis en verdriet die de motor vormen van de woede.
Woede ontstaat vaak omdat er niet geluisterd wordt naar een kind.
Of omdat het kind zijn (gerechtvaardigde) woede niet mag uiten. Een kind hoeft helemaal niet rechtvaardig te zijn, immers het kent dat verschil nog niet. Er moet ruimte bestaan om die woede te aanvaarden en bij te sturen in een dialoog. Daarmee neemt het escaleren af en voelt het kind zich geaccepteerd en niet afgewezen.

Een volwassene mag gerechtvaardigde woede zeker uiten.
Woede kan een enorme energie opwekken. Iets ondernemen kan een creatieve uiting zijn van woede en de beste. Altijd maar vergeven, betekent dat je voortdurend incasseren moet en dat is zeker ongezond. Woede ontstaat als de emmer overloopt en dan heb je al teveel geslikt. Deponeer de oorzaak bij de persoon die het probleem veroorzaakt en stel het niet uit. Tenzij om op een later moment en na overdenken alsnog aan te vatten. Zelfbeheersing is zeer betrekkelijk, op een later moment komt de ergernis er ongepast uit in een te hoge mate. Erger is dat je dan ook nog een stigma kunt oplopen als opvliegend te zijn. Maar anderen hebben je signalen te lang genegeerd.

Koppigheid en starheid ontstaan vaak na onderdrukking in de kindertijd. Dus het beklemtonen van zelfbeheersing of het afstraffen is bij kinderen vooral een verkeerd recept. Woede neemt direkt af als je erover kunt spreken. Nadien kun je dan inzien in hoeverre de woede gebaseerd was op redelijke argumenten. Daarmee bereik je respekt voor elkaar.
inneke
inneke nov 1 '08
"Gelukkig weet ik nu wel beter. Woede geeft lucht, en geeft weer ruimte aan mijn ademhaling."

En dat is een goede barometer he, dat het ok is ze te uiten. Niet alleen ok, maar noodzakelijk.
Helma
Helma nov 1 '08
Wel grappig.
Gisteravond vond ik eindelijk de ruimte tijdens de telefoongesprekken om mijn woede te uiten, en mijn ding te zeggen. Het was prettig, omdat dit me door mijn eigen verwarring in de weg zat. Van nature kan ik niet goed boos zijn. Gelukkig werd er gisteren naar me geluisterd, en pas toen 'voelde ik me geaccepteerd en niet afgewezen'. Dus ja, vanuit de reactie van Stardust bekeken, reageerde ik als een kind.
Stardust
Stardust nov 1 '08
Hoi Inneke

Soms is het best gezond. Beter is het als er dialoog bestaat want dan hoeft de woede zich niet te vormen. Meestal is woede een bewijs dat er iets genegeerd wordt. De ander wordt niet gezien of gerespekteerd in zijn waarde. Maar deponeren waar het direkt thuishoort klaart de lucht zeker op. En ja, je wilt eens een ander servies.

Woede is een energie. Laatst zat ik even op een afsprakenbureau.
Een stel wilde voordringen zonder identificatie of nummer en zocht een opgeschroefde confrontatie, omdat ze niet te woord werden gestaan. Ik voelde het zo in mijn zonnevlecht, hoe die energie op mij inbeukte! Het lukte om die niet toe te laten, al kostte dat echt moeite. Het deed mij zo denken aan vroegere verbaal geweldservaringen. Misschien dat ik er daarom ook zo gevoelig voor ben. Woede lijkt een vuur of beest dat brullend rondwaart op zoek naar brandstof, het werkt aanstekelijk.

Leuk duiveltje!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki