Ik heb niet het gevoel dat ik mensen hoef uit te leggen, dat mijn verdriet het verdriet is dat ik een ander - Helma dus - aandoe, door deze gebeurtenis. Zij hebben mij niet goed gelezen de afgelopen 2 1/2 jaar en 1900 posts lijkt me.
Zelfmedelijden????? Doei!!!!!!!!
Ik weet niet hoe ik zou reageren als ik wat mij gebeurde 10 dagen geleden, uit de mond van een ander zou horen. Ik betwijfel of ik het zou be-grijpen, zou snappen. Maar ik weet dat ik misschien geneigd zou zijn er een beeld aan te plakken, omdat ik het niet herkende uit mijn eigen leven…………..tot vandaag dan……………….
Zij stapte op mij af en sprak; “Ik hou van je” en meer woorden, die mij alle verdere omhulsels deden loslaten. Omhulsels van ‘het kan niet want………’ Het was sterker dan ik…….. voor het eerst dat me zoiets passeerde. En ik gaf toe. Ik gaf toe aan wat ik al die tijd al koesterde voor deze vrouw, maar liet voor wat het was. Er was geen ontkomen of ‘het kan niet’ meer bij. Ook geen controle meer. Het maakt me nederig naar het leven, simpelweg omdat ik voor het eerst zo krachtig ervaar dat er dingen zijn die sterker zijn dan ik en waar ik toch mee te maken heb.
Amper nog, kan ik een woord uitbrengen en mijn stem lijkt enkele octaven gezakt te zijn. De stilte waar ik zo naar verlang zet zich voort op het pad naar binnen. Mijzelf doorlopend ervan bewust, dat de verloochening van ooit diepe sporen heeft nagelaten. Ze worden zichtbaar door een beweging van loslaten van het blinde principe en voor mijn hart te kiezen. Hoe heftig voor mijn omgeving is geen vraag meer maar een consequentie. Net als de vele vragende ogen van mijn omgeving die dit wat hier gebeurde niet kent en zal projecteren vanuit hun eigen toestand en ervaring. Ook mijn omgeving zal mee ver-anderen, gelijk mijn eigen leven, waarin weinig nog hetzelfde zal blijven.
Schreeuwen van de daken is er niet bij. Niet dat ik dat niet zou willen, maar omdat ik geen woord uit kan brengen. Het hoeft ook niet. Stil zijn is niet erg en ik heb genoeg te bezien.