Geloof jij in het bestaan van een tweelingziel, Stardust?
Zeg mij eerst eens wat jij daar onder verstaat?
Het thema van de tweeling is een bekend mythologeem en dus is er reden een, meestal onbewuste, associatie te poneren.
Maar in dit topic zie ik geen enkele reden om een tweelingziel als excuus aan te wenden om de projekties te ontkennen of de relaties te legitimeren.
Verder bestaat er geen bewijs voor die stelling, dus waarom iets aannemen dat puur hypothese is? Alleen al het gegeven dat het hier om meerdere relaties blijkt te gaan bewijst de projektie. Een ander punt is dat blijkbaar iemand uit die relaties lid is van dit forum en ik mij kan voorstellen dat dit wel pijnlijk en indiscreet overkomt. Dat alleen al geeft aan dat het gevoelsleven niet ver ontwikkeld kan zijn, want dan zou je deze pijnlijke situatie vermijden. Wat voor zin heeft het die relatie publiek te maken? Een niet persoonsgerelateerd voorbeeld zou toch voldoende zijn geweest? Ik heb geen ethische bezwaren tegen een driehoeksverhouding, liefde is nu eenmaal niet monogaam, waarmee ik geen vrij- brief bedoel, maar ik heb wel bezwaren tegen indiscreties. Een dergelijke houding is meer gericht op egobevrediging al wil ik T. echt niet aanvallen. Zolang hij zijn projekties niet inziet, zal hij in deze situaties verzeild blijven raken.
Een ding weet ik wel zeker, dat er een innerlijke moraal bestaat.
Zolang er geen verdere indicaties zijn, met hemelse aspiraties, blijf ik gewoon nuchter in de aardse realiteit.
Alleen een blinde ontgaat hier de Animasymboliek. Verliefdheid is een fascinatie maar omgekeerd is niet iedere fascinatie een verliefdheid. De fascinatie is de magische binding met iets geheimzinnigs. Juist het eeuwige vrouwelijke geheim fascineert de man. Maar het eeuwige is niet de aardse relatie al maakt die er ook deel van uit. Je zou bijna de vergelijking kunnen trekken dat een collectief beeld op een individu wordt geprojekteerd. Maria in de kerk is een middelares. De Anima is dat niet toevallig ook. Zij is de verbinding met het onbewuste en moet dat ook blijven. Wie haar op een gewone vrouw projekteert loopt spiegelbeelden na. De ontelbare voorbeelden in de kunst, de literatuur, film, mythen, legenden, sprookjes, sagen enz. leveren bewijs genoeg van het bestaan van dit fenomeen.
Groetjes