Sommige mensen hebben de gave, ook hier op dit forum, om tijdens een goed gesprek enorm door te spitten in hun zoektocht. Ze gaan als het ware 'de diepte in'.
Al lang geleden wilde ik dat ook kunnen, maar vaak lukt me dat niet. Waarom kiezen mensen voor dat 'willen weten', dat uitdiepen, en daarin zo enorm veel te weten willen komen? En waarom is dat wel voor de één weggelegd, en niet voor de ander? Zoveel inzichten, zoveel wijsheid: wel fijn, om zoveel te weten.
Brengt het je ook datgene wat je ermee wil bereiken? Kun je van daaruit verder leven in een maatschappij die eigenlijk zoveel anders van ons vraagt?
De onrust in mijn leven, zoals het aards-gebonden zijn, het 'go with the flow', beperkt me in een aantal opzichten. Als ik de tijd zou vergeten (die eigenlijk niet bestaat), en me zou laten meedrijven in het gesprek, zou ik dan ook tot die inzichten kunnen komen?
Mijn baan, het zorgen voor de kids, mijn verantwoordelijkheidsgevoel ten aanzien van het meehobbelen op aarde zonder opnieuw te vallen, ontnemen me de tijd om de tijd te vergeten; belachelijke uitkomst. Hoe kan ik de tijd vergeten als de tijd niet bestaat?
Enfin, ik dwaal af. Ik merk dat ik er, sinds mijn burnout, toch vaak voor kies om helder te blijven, en mezelf niet compleet te verliezen: ik wil de draad makkelijk op kunnen pakken, en niet verzanden in misschien belangrijke wetenswaardigheden.
Zo heb ik een hobby(gehad): de bossen in met de verrekijker, om vogels te zien. Ik zou het best weer op willen pakken, om weer eens iets nieuws te ontdekken, en me daar gelukkig bij voelen, maar om de één of andere reden blijft het bij deze gedachte. Zoals Gast ergens zei: 'de bijstand in en vrijwilligerswerk doen', gaat niet lukken. Dit zal de uitkerende instantie niet pikken. Bovendien blijft het voor mij een moeilijk iets om mijn hand op te moeten houden.
Zelfs het afdwingen van meer alimentatie, wat onlangs aan de orde was in een rechtzaak, is iets volkomen abstracts voor mij, omdat ik eigenlijk volledig onafhankelijk wil zijn in de zorg voor mijn kids. Maar aangezien je altijd twee mensen hebt die verantwoording dragen, mag ik hun vader daar toch best op aanspreken.
Maar anyhow, ik dwaal weer af. Is dat het niet, dat ik gewoon te snel afdwaal? Afgeleid raak door de aards-gebonden dingen? Misschien wel. Misschien weet ik de rust niet te vinden om me volledig te laten gaan in mijn gedachten, om zo tot dieper zelfbewustzijn te komen. Wel jammer. Ik kan er de vinger niet op leggen. Misschien, als ik zestig ben, en het tikken van de klok kan laten zijn.
Ik kreeg eens een ansichtkaart van een tante, met een afbeelding van een mooi meisje aan het strand. De kaart heet: 'het meisje met de tijd'; ben ik dat in feite niet zelf? Waarom sta ik deze belemmering toe? En waarom lijkt het zo belangrijk voor mij om ook deel te kunnen nemen aan die enorme lappen tekst, zodat ik ook tot bepaalde inzichten kan komen? En zou het zoveel anders zijn als mijn leven compleet anders was gelopen? Ik ben tweelingen; en tweelingen zijn over het algemeen wat oppervlakkiger. Ik wilde maar dat dit niet zo was, maar aan de andere kant ben ik wie ik ben, en heb het zo nodig om voort te kunnen, ook al betekent dat alleen maar aandacht hebben voor de doodnormale dingen. Een dochter die 's avonds werkt bij de Lidl, wil toch ook een maaltijd; de container wil toch ook op de juiste dag aan de juiste weg staan.
Wat is belangrijk? Veel te weten willen komen, of dit leven leven, zonder al die kennis? Ik wil niet kiezen. Ik kán niet kiezen.
Het één sluit het ander niet uit, maar het moet wel werkbaar zijn. Mijn alertheid ten aanzien van mijn omgeving kan ik niet zomaar laten vieren, al merk ik dat het makkelijker gaat als de kids naar hun vader zijn, en ik met mijn partner een boom opzet over het één of ander. Toch zit er ergens een belemmering.
Ik kom er nog wel achter wat dat precies is.