Loading...
nl

Labradoriet

Beschermengel
Beschermengel okt 26 '08
Labradoriet
De labradoriet is genoemd naar een van zijn eerste vindplaatsen: het Canadese schiereiland Labrador.
De steen is meestal geel en blauw op een grijze achtergrond, maar kan ook oranje, rood of groen opglanzen. Het kleurenspel wordt veroorzaakt door talrijke plaatvormige insluitsels, die het licht breken. Dit wordt 'labradoriseren' genoemd.

Labrador is niet de enige vindplaats van dit fascinerende mineraal. Finland levert de variant met een vuriger en bonter kleurenspel. Deze heet spectroliet. De naam is ontleend aan het woord spectrum, een verwijzing naar de veelkleurigheid.

Bij verwering levert labradoriet vruchtbare klei op. Deze vruchtbaarheid komt terug in de helende effecten, zowel letterlijk (helpt tegen onvruchtbaarheid) als figuurlijk (maakt creatief en stimuleert de fantasie).

Nauw verwant met de labradoriet is de zonnesteen, die in bruin moedergesteente rode en gele tinten vertoont. Nauw verwant is ook de maansteen, die in wit moedergesteente blauwige tinten vertoont.

Door veelkleurig labradoriet bij je te dragen, worden de ontbrekende kleuren in je aura aangevuld. Labradoriet sluit de aura en de zonnevlecht af voor negatieve stemmingen en gedachten van anderen.
Mensen die hypersensitief zijn, hebben baat bij het dragen van een labradoriet in de zak of als sieraad wanneer ze ergens naartoe gaan waar veel mensen zijn.

De steen is geliefd als materiaal voor gevelbekleding, vensterbanken, tafels, siervoorwerpen en sieraden.



Door de eeuwen heen
Labradoriet is in 1770 in Canada ontdekt, maar het was waarschijnlijk al bekend in de Romeinse tijd. Zo beschrijft de Romeinse historicus Plinius (23-79 n. Chr.) in zijn geschriften een edelsteen die zeer sterk doet denken aan de labradoriet. De naam van de steen noemt hij echter niet.
Spectroliet is pas in de twintigste eeuw in Finland ontdekt.
Van beide stenen is geen heelkundige overlevering bekend.

In de twintigste eeuw kwam onder de naam galaxyiet of sterrensteen een amfiboolhoudend gesteente met labradoriet insluitsels in de handel, afkomstig uit Quebec (Canada).



Effecten op de gezondheid
* De labradoriet is vooral geel en blauw. Vanwege deze kleuren werkt hij het beste op de zonnevlechtchakra (spijsvertering), en op de keel- en voorhoofdchakra (maakt creatief, communicatief vaardig, flexibel en invoelend).
* Labradoriet maakt rustig en geconcentreerd, helpt in stressvolle omgevingen het hoofd koel en helder te houden.
* Omdat labradoriet op de hypofyse inwerkt, heeft hij een gunstig effect op klachten die te maken hebben met de hormoonhuishouding, zoals menstruatieklachten, overgangsklachten, prostaatklachten, onvruchtbaarheid.
* De steen werkt ook in op de epifyse en harmoniseert het slaap-waakritme, waardoor hij soelaas kan bieden bij slapeloosheid.
* De labradoriet heeft ook effect op allerlei klachten met botten en gewrichten. Leg de steen regelmatig op de aangedane plek of draag hem in je zakken of als sieraad. * Rode labradoriet werkt op de basischakra, zet je met beide voeten op de grond, maakt actief en doelbewust.
* Oranje labradoriet werkt op de heiligbeenchakra, helpt emoties te verwerken, geeft gevoelens de ruimte, maakt vrolijk, helpt bij het verwerken van verdriet.
* Gele labradoriet werkt op de zonnevlechtchakra (spijsvertering, vooral de geestelijke), geeft licht en warmte, leert je voor je zelf opkomen, beschermt je tegen negatieve invloeden van buitenaf.
* Groene labradoriet: werkt op de hartchakra, geeft balans en evenwicht, gevoel voor rechtvaardigheid.
* Blauwe labradoriet werkt op de keelchakra en de voorhoofdchakra. Te gebruiken bij stem- en keelklachten, klachten aan de luchtwegen en de longen. Deze steen maakt communicatief vaardig, creatief en flexibel, en geeft inzicht en overzicht.
* Violette labradoriet werkt op de kruinchakra. Het is een goede meditatiesteen en stimuleert de groei van intuïtie en spiritualiteit.



Symbolen
De labradoriet hoort bij het sterrenbeeld Waterman.

De runen die bij de labradoriet horen zijn is de Elgr en de Sól.
De z/R (elgr = Elandgewei) staat voor verdediging, ademruimte. De labradoriet is een krachtige beschermsteen die energetisch vampirisme tegengaat en je krachtig maakt.
De s (Sól = Zon, mannelijke energie) staat voor actie, zelfontplooiing. Labradoriet heeft alle kleuren in zich en versterkt ons daar waar nodig. Hij helpt je je eigen verantwoordelijkheid te nemen en te dragen, niet teveel hooi op je vork te nemen, en andermans problemen niet die van jou te maken.

Stichting Semoea
Delen:
admin
admin okt 26 '08
Ja, mooie steen Engeltje, ik heb er pas geleden ook 1 aan mijn verzameling toegevoegd smile
NiN
NiN okt 26 '08
Zeker mooie steen!

Ik heb em al jaren, gebruik hem als aura afsluiter als we bijv naar druk bezochte winkelcentra's gaan.
admin
admin okt 26 '08
Daar is tie perfect voor!
Beschermengel
Beschermengel okt 26 '08

Ja ik draag hem sinds kort ook bij me en voel me er prima bij en hij is erg mooi om te zien voorqal in het licht, prachtige mooie blauwe kleuren zitten erin.

Ik ben sinds kort met een stenen curcus bezig en vindt het erg interresant! ik heb zo al wat aardig steentjes verzameld en ben nu aan het leren waarvoor ze allemaal dienen.
admin
admin okt 26 '08
Ik had hem op aanraden van iemand op de paranormale beurs gekocht.
Heb hem een tijd gedragen maar toch weer weggelegd, het is een losse steen en hij viel steeds.
Het zou zonde zijn als hij kapot viel.
Ik draag nu een hangertje dat is gevuld met de chakrasteentjes.
Zo'n regenboogje, noem ik het maar.
Ik had het gevoel dat ik op deze manier symbolisch de boel weer recht kon trekken.
De kracht van stenen is groot.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki