Loading...
nl

Uitzoomen

JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 25 '08
Ik merk vaak dat als mensen problemen hebben in hun leven ze vaak heel erg diep op onderzoek uitgaan. Ze wroeten in zichzelf, in hun omgeving en proberen alles uit te pluizen.

Geen enkele steen blijft op zijn plek en echt overal wordt gekeken waar de oorzaak van het probleem zit. Wat er dan vaak gebeurd is dat er nog veel meer problemen zichtbaar worden, of naar boven komen waarvan ook bekeken moet worden waar deze nu precies vandaan komen.

Omdat dit proces enorm moeizaam en onoverzichtelijk kan worden, gaat de omgeving zich er ook nog wel mee bemoeien, en begint met lastige vragen te stellen. Al met al, brengt dit zoveel druk en onvrede met zich mee, dat je al snel het helemaal niet meer ziet zitten.

Uit ervaring weet ik dat je op dat soort momenten eigenlijk maar 1 ding, echt effectief kan doen. Dat is namelijk uitzoomen.

Laat de details los, die je nu zoveel tijd kosten, dat je niet meer weet waarom je uberhaubt op onderzoek bent uitgegaan.

Als je namelijk uitzoomt, worden de kleine dingen, kleiner, en zie je ook weer de relatie tussen de verschillende grote problemen. Het overzicht komt terug, en je weet weer welke essentiele dingen je kunt oppaken.

Gebeurt er dan weer iets in je omgeving, vraag je direct af, hoort dit in het grote plaatje? Of hoort dat er helemaal niet thuis? Want in dat laatste geval hoef jij er ook niets mee te doen.

Trap niet in de valkuil die je omgeving heet. Het is heel makkelijk om de oorzaak van problemen bij anderen neer te leggen, want dan hoef je zelf lekker niets meer te doen. Het geeft je alleen maar een klein moment van rust, alleen komen de problemen daarna, 3x zo erg terug. Het enige dat echt helpt is uitzoomen en de problemen in een groter plaatje te zetten.

Kijk ook eens in dat plaatje naar de echt grote dingen die wel gewoon goed zijn. Zie ook het hele plaatje! Niet alleen de donkere plekken zijn daar, maar ook alle lichtpuntjes.
Delen:
inneke
inneke okt 25 '08
Mooi Nims, helder verwoord! Ik geloof in een afwisseling tussen in- en uitzoemen, maar voeling hebben met ,en zicht hebben op, het grotere geheel maakt idd dat je niet ten onder gaat en alleen maar bezig bent problemen op te lossen. Meestal hangen 'problemen' ook wel samen met een stuk in jezelf waar je steeds maar weer tegenaan loopt. Kun je dat stuk helen,dan heb je ineens een pak 'problemen' minder.
Lena
Lena okt 25 '08
ja goed om bij stil te staan,vaak zitten we ergens op en vergeten de rest smile
admin
admin okt 25 '08
Als je gaat wroeten moet je er rekening mee houden vieze handen te krijgen..
Lena
Lena okt 25 '08
laughen niet allleen schuren en plamuren
Thomas A
Thomas A okt 25 '08
Ja wat een gaaf ver-haal NiMS. Even afstand nemen en daar ook de tijd voor nemen, het werkt! Van origine is de zondag daar ooit voor ingesteld, alleen de meesten leven dit niet meer als zodanig. Maar het was ooit de dag voor instrospectie!
Lena
Lena okt 25 '08
of even naar de Keutenberg smile

ja daar zeg je wat eigenlijk is het niet zo verkeerd al is het maar
1 dag in de week voor jezelf nemen
gast
gast okt 25 '08
Origineel bericht van: Thomas A
Ja wat een gaaf ver-haal NiMS. Even afstand nemen en daar ook de tijd voor nemen, het werkt! Van origine is de zondag daar ooit voor ingesteld, alleen de meesten leven dit niet meer als zodanig. Maar het was ooit de dag voor instrospectie!


Ja Thomas, maar volgens mij was de sabat er eerder wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 26 '08
Leuk dat jullie je erin kunnen vinden. En om de daad bij het woord te voegen, wie van jullie heeft dit al eens gedaan bij zichzelf en hoe beviel (/beviel niet) het?
admin
admin okt 26 '08
Met grote regelmaat, maar schijnbaar doet niet iedereen dat begrijp ik nu laugh
Hoe het bevalt? Lol best een grappige vraag.. hoe bevalt het om van een afstand naar mezelf te kijken en ook naar anderen.
Ik denk dat het er aan ligt wat je ziet.
Maar het werkt wel.
gast
gast okt 26 '08
Voor mijn is het uiteindelijke plaatje van de puzzel het belangrijkste maar we hebben wel alle stukjes nodig om tot een geheel te komen en met puzzelen moet je de onderlinge stukjes goed bekijken om hem op de juiste plaats te kunnen leggen. Dus beide zijn belangrijk, het geheel en de sukjes. Gevaar zit er wel in dat je halverwegen al denkt wat het uiteindelijke plaatje gaat worden en het al gaat invullen zonder de overige stukjes, dan krijg je dus een raadplaatje i.p.v. een zeker weten.
Lena
Lena okt 26 '08
voor mij is het een pas op de plaats maken en laten bezinken van gedachten en/of gevoelens
zeker ook een moment van rust en proberen daar de ontspanning te vinden...
even loslaten.....
en wat komen gaat.....
meer laten gebeuren......
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 26 '08
En als jullie eens zouden uitzoomen op de berichtjes die jullie hier op Merudi plaatsen. Wat vinden jullie zelf van jullie eigen algemene bijdrage hier? Heb je voor je gevoel een grote / kleine bijdrage en op wat voor manier wordt Merudi door jou gevormd?

Ik vraag dit juist omdat ik wel benieuwd ben hoe mensen zichzelf hier zien.

Als ik mezelf uitzoom hier, dan zie ik mijn berichtjes als vrij aanwezig. Ik heb altijd wel een reactie klaar, en heb ook het meeste wel in de gaten. Ik probeer vaak gesprekken te sturen naar een "faire" discussie en kan erg slecht tegen onduidelijkheid.

Ik wordt graag uitgedaagd voor theorethische discussies en kan daarin soms erg scherp zijn. Soms ga ik wel te ver door en had ik beter wat meer rust / afstand kunnen nemen.

Ok, dit was het wel zo'n beetje. Wie durft wink.
Helma
Helma okt 29 '08
'Leuk dat jullie je erin kunnen vinden. En om de daad bij het woord te voegen, wie van jullie heeft dit al eens gedaan bij zichzelf en hoe beviel (/beviel niet) het?'

Nims, momenteel ben ik wel aan het zoeken, maar vind het lastig om de kleine puzzelstukjes los te laten. Het lukt wel steeds beter om uit te zoomen, maar als het gepaard gaat met pijn - wat soms aanwezig is - dan wordt het wel bemoeilijkt om helder te denken. Ik denk dan ook, dat het goed is om emoties even in de ijskast te zetten: als je middenin de emoties blijft hangen, wordt het beeld vertroebeld. Tenminste, dat is mijn ervaring.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 29 '08
Dat is zeker ook zo, maar wat je zegt is wel enorm waardevol. Als je namelijk uitzoomt, en er blijven kleine puzzelstukjes "hangen", dan horen deze dus thuis in het grote plaatje. Je mag hier dus mee aan de slag gaan, ipv ze in de ijskast te zetten. Het enige dat je echt wilt bereiken door uit te zoomen, is de relatie en misschien ook wel de oorsprong van de verschillende problemen te zien.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki