Loading...
nl

Artikel over autistische tieners en DIR/Floortime

es
es okt 23 '08
Reaching an autistic teenager

Dit stond in de New York Times, niet dat ik die lees, haha. blushIk kreeg de link via mijn favoriete scrapbookster Ali Edwards, en die leest hem blijkbaar wel. ;)Haar grote scraponderwerp zoontje Simon is autistisch.
Dit is haar blog trouwens: {A}

Ik ken de D.I.R./Floortime methode niet, maar ik heb het gelezen en het klinkt heel erg goed. Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat dit de richting is waar we met het onderwijs naartoe moeten. Maar goed, ik zou er meer over willen lezen eerst. Ga ik ook doen. smile

Groetjes, Esther, die heel lang afwezig is geweest hier! (Gaat overigens prima hier, afgezien van dat we allemaal grieperig zijn, met Menno gaat het fantastisch op de nieuwe school, we hebben een ontspannen, vrolijk kind thuis! Dat was lang geleden!!)
Delen:
proost
proost okt 23 '08
Interessant artikel. Dat Greenspan het oneens is met Piaget, die als kinderpsycholoog vermaard is in de pedagogie, kan volgens mij niet zo scherp zijn als het hier staat, want Piaget had in Zwitserland te maken met kinderen, die meertalig waren. Als ze thuis Frans spraken en dan op een Duitse school terecht kwamen hadden ze een leerachterstand, net zoals Friestalige kinderen op een Nederlandstalige lagere school. Greenspan benadert kinderen vanuit hun autisme vanuit hun emotionele band met de ouders, het nonverbale lachje naar een kind, enz. Wat betreft het syndroom van Asperge, welke autistische kinderen door dr. Asperge "professortjes" werden genoemd omdat ze hun gemis aan EQ en empathie compenseren met hun IQ, vraag ik me af op welke leeftijd je zo'n vorm van autisme bij een kind ontdekken kan.
Wat betreft de inkijk in het privéleven van Ali Edwards zijn dat leuke foto's, maar meer iets voor uitwisseling met vrienden en bekenden dan als steun voor dr. Greenspan en zijn autisme-opvattingen. De autisten, die er beschreven worden, komen op mij als lezer heel levensecht over, want ze zijn zoals hier beschreven.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki