@Nims, kun je ook uitleggen wat je precies met ´geschreeuw´ en ´zuiver´ bedoeld?
Uiteraard kan ik dat.
Wat ik bedoel met geschreeuw is dus niet letterlijk het schreeuwen van mensen, maar ik bedoel eerder het communiceren van de massa, en het mee-praten en de ander naar de mond praten. Het verhaal van Blossom-Goodchild is er een mooi voorbeeld van. Hierin is duidelijk een ophol geslagen massa, die ineens ook erover moet mee-praten en het ontaard in een enorm "geschreeuw".
Mijn reactie die ik gaf: "Daarom is het juist belangrijk dat iedereen gehoord wordt, en niet ondergaat in het geschreeuw." bedoelde ik ermee te zeggen, dat juist de enkeling gehoord moet worden, en niet ten onder moet gaan in de massa. Want juist die afwijkende noot, is wat het liedje zijn pracht geeft
.
Verder vraag je wat ik met zuiver bedoel en voor mij betekend zuiver eigenlijk zonder vervuiling. En vervuiling kan eigenlijk van alles zijn, maar hierbij een rijtje van de dingen die ik vervuiling vindt van een zuivere boodschap:
-wijzingen t.b.v. het eigen ego
-verkeerde motieven
-macht verkrijging
-verdraaing
-interpretatie zonder controle
-indruk proberen te maken
Beantwoord dit een beetje je vraag?
Ja, dank je Nims.
M.b.t. je uitleg over het geschreeuw, daar kan ik je helemaal vinden, i.i.g. zo ervaar ik dat ook.
Ik begrijp wat je bedoeld met vervuiling en het klinkt als een mooi streven, maar...is dat niet net zo geconditioneerd als andere voorwaarden?
Je schreef dit in je motivatie tot het geven van kritiek.
Ik zie alleen niet wat dit met kritiek te maken heeft, kritiek is m.i. namelijk een oordeel wat eerder al deze dingen die jij noemt in mensen oproept, dan ze wegneemt..wie zijn wij om van een ander te verlangen dat die zich naar onze zienswijze zou mogen ´verbeteren´?
Weten wij dan wat zuiver en eerlijk is? Plaatsen we onszelf daarmee om te beginnen al niet op een voetstuk? Kunnen wij de dingen werkelijk zien zoals ze zijn? Kennen wij de werkelijke toedracht van alles wat is? Is iets dat bestaat al niet perfect zoals het is?
Het blijkt ook niet te werken, want kritiek, veranderingen aanbrengen in anderen..het wakkert angst en onzekerheid aan, want de boodschap is immers dat je je beter aangepast, veranderd zou mogen worden, voor welke goed of minder goed bedoelde motivatie dan ook.
Er zijn momenteel onnoemelijk veel mensen die totaal de weg in zichzelf kwijt zijn..omdat zij zich vast hielden aan de mening van een ander. En nooit hebben geleerd te luisteren naar zichzelf. Het ge-vorm begint al in het klein in de eerste levensjaren en groeit uit tot een kritisch product
Met een beetje pech slaat kritiek om in voortdurend aanwezige zelfkritiek en loopt dit uit tot persoonlijkheidsstoornissen, burn-outs, depressies en ga zo maar door. Waarbij een hulpverlener als het goed is samen met de patient gaat zoeken naar wat hij of zij voelt en ervaart, om zijn oorspronkelijkheid weer te vinden.
Tjeempie, wat erg dat dat nodig is en kijk eens hoe vreselijk veel mensen dat er zijn, die zich in dit lijden begeven. Met recht een ziekte van deze tijd.
En waarom? Omdat we mensen altijd maar willen vormen (o.a. door kritiek te geven) binnen en groep, binnen een cultuur, ten koste van de individualiteit. En het doet er niet toe hoe integer de motivatie is, hoe goedbedoeld ook, harmonie willen is ook een vorm. Een vorm is een vorm en al geen oorspronkelijk mens meer.
Een mens is al heeft geen andere vorm nodig, maar mag groeien op een liefdevolle en authentieke wijze, uit de authentieke reactie van de ander kun je vanzelf aflezen wie je bent en waar je je begeeft, als je dat al zou willen weten. Daar heeft kritiek geen aandeel in en vraagt slechts een oplettend oog, een luisterend oor en een goed hart!