Loading...
nl

Channellen?

admin
admin okt 20 '08
Ja dat bedoelde ik Thomas, ik begreep je dus verkeerd smile
Die knop kan namelijk niet uit, maar ik begrijp dus dat de knop van chanellen wel uit kan, duidelijk.
Dank je wel voor je antwoord smile
Lena
Lena okt 20 '08
Origineel bericht van: Bezoeker
Origineel bericht van: NiMS
Volgens mij is kritisch gewoon iets zien dat de rest negeert? smile

Dat kan, maar is toch echt maar één aspect van de velen mogelijkheden. Kritiek kan bijvoorbeeld ook worden geuit omdat men aan dingen voorbij gaat...of men in wezen iets zegt over iets waar men geen weet van heeft...of wanneer men iets denkt te weten en ga zo maar door.

kritisch zijn of kritiek leveren heeft ook vele vormen
echter het lijkt me een heel goed middel om te leren smile
Volgens sommigen
Volgens sommigen okt 20 '08
Ik weet niet zo zeker of kritiek ons wel dient..

We zijn zo gewend geraakt aan kritiek, dat we het zelfs als leermiddel zien.

Leren we van nature niet op een kritiekloze manier?

Kritiek kán juist een sterk middel zijn dat ontwikkeling tegenhoudt en vrijheid of ruimte tot eigenheid wegneemt. De gevolgen zijn momenteel in veel levens zichtbaar, mensen die door kritiek van buitenaf of van binnenuit niet meer kunnen zijn wie ze zijn, niet meer spontaan kunnen voelen of durven te vertrouwen op hun gevoel met alle gevolgen vandien.

Vertrouwen is een inwendig gevoel dat verstand te boven gaat en feilloos weet wat we nodig hebben en welke keuzes we het beste kunnen maken, daar hebben we geen kritiek voor nodig.

Niemand heeft bijvoorbeeld hinder van een Blossom Goodchild als we naar haar luisteren vanuit ons eigen gevoel en dat raakt ons dan of het raakt ons niet, het is beiden goed. Maar in plaats daarvan reageren we soms kritisch in woorden die de innerlijke gevoelswaarde voorbij gaan, met alle gevolgen vandien.
inneke
inneke okt 20 '08
Mensen hebben idd kritiek als afweer, om zichzelf te beschermen. Op zich denk ik dat het wel gezond is om te kiezen wat je binnen laat en wat niet. Dat kan op verschillende momenten in je leven anders zijn. Het eraan koppelen van een mening is natuurlijk datgene wat je doet om je eigen persoonlijkheid te onderscheiden van datgene wat je niet binnenlaat...

Maar Bezoeker, ik heb het gevoel dat het je pijn doet dat mensen (in dit geval ook ik) reageren vanuit hun denken, of afweer...datgene wat niet onvoorwaardelijk en vol vertrouwen is. Jouw felle reactie (wat voor mij neerkwam op kritiek op mij) raakte mij dan weer in het stukje Inneke dat bang is niet ok te zijn en de toegang tot het Licht en de Liefde niet te verdienen. Dit inzien en toelaten bracht me dan weer tot mededogen en acceptatie van wat er is.
Lena
Lena okt 20 '08

Vertrouwen is een inwendig gevoel dat verstand te boven gaat en feilloos weet wat we nodig hebben en welke keuzes we het beste kunnen maken, daar hebben we geen kritiek voor nodig.

er zijn vele vormen van kritiek of kritisch kijken en voelen,waarom zou dit ons niet kunnen dienen?
vertrouwen is de sleutel tot alles dat geldt voor iedereen.
kritisch naar jezelf kunnen zijn en naar anderen zou niet weten waarom dit niet hoeft te zijn. smile
Lena
Lena okt 20 '08
Origineel bericht van: inneke
Mensen hebben idd kritiek als afweer, om zichzelf te beschermen. Op zich denk ik dat het wel gezond is om te kiezen wat je binnen laat en wat niet. Dat kan op verschillende momenten in je leven anders zijn. Het eraan koppelen van een mening is natuurlijk datgene wat je doet om je eigen persoonlijkheid te onderscheiden van datgene wat je niet binnenlaat...

Maar Bezoeker, ik heb het gevoel dat het je pijn doet dat mensen (in dit geval ook ik) reageren vanuit hun denken, of afweer...datgene wat niet onvoorwaardelijk en vol vertrouwen is. Jouw felle reactie (wat voor mij neerkwam op kritiek op mij) raakte mij dan weer in het stukje Inneke dat bang is niet ok te zijn en de toegang tot het Licht en de Liefde niet te verdienen. Dit inzien en toelaten bracht me dan weer tot mededogen en acceptatie van wat er is.

volgens mij ben je heel oke! licht en liefde is overal smiledus onvoorwaardelijk ook voor jou
gast
gast okt 20 '08
Kritiek is pas kritiek als je het ziet en ervaart als kritiek, zoals met alles in dit leven.
Kritiek zegt iets over de emotionele staat van de zender en de ontvanger. Dit is niet negatief of positief, dit is een ervaring. Een open deur die je aangeboden wordt om naar binnen te gaan om te zoeken waar het vandaan komt (die emotie). Een kadootje van het leven om je zelf te doorgronden. Stoot het niet gelijk af, weerkaats het niet direct terug naar die ander maar maak er gebruik van voor jezelf. Want als je deze(voor veel mensen gezien als aanvallen) kritiek niet pro-actief gebruikt kan dit een voedingsbodem worden voor onaangenamere confrontaties met je eigen innerlijk.
Dus maak in wezen gebruik van je filters (emoties) om jezelf beter te leren kennen (en zo je bewustZijn te vergroten) wat uiteindelijk de hele mensheid ten goede kan komen.
inneke
inneke okt 20 '08
Dank je Lena. Dat 'weet' en voel ik ook, maar niet altijd (da's de Boze Stiefmoeder van Sneeuwwitje in mij) crazy
inneke
inneke okt 20 '08
Je zegt het helder Gast. Zo kreeg ik het niet verwoord, maar je slaat de nagel op de kop.
Wanneer de bal teruggekaatst wordt, is er geen communicatie meer mogelijk. Degene die terugkaatst zet zich 'boven' de ander. Dat klinkt negatief, maar we doen het vaak wanneer we ons gekwetst voelen. Ik ben in ieder geval in een rap tempo steeds dezelfde kwetsuur aan het tegenkomen en ervaar dat de wonde zich aan het helen is.
Lena
Lena okt 20 '08
je eerste zin zegt het helemaal
en zie het zeker als een kadootje smile
Lena
Lena okt 20 '08
Dank je Lena. Dat 'weet' en voel ik ook, maar niet altijd (da's de Boze Stiefmoeder van Sneeuwwitje in mij) crazy

smileik voel me vaak als doornroosje
Volgens sommigen

Allereerst Inneke vind ik het vervelend voor je dat je dit zo ervaren hebt n.a.v. mijn reactie, dat is helemaal niet de bedoeling en is naar mijn idee ook niet gezegd. Het zou wat zijn als ik daar over zou gaan tongue

Ik vraag me ook af waar voor jou dan precies het ´felle´ zit en waar ik precies kritiek had op jou?

Ik vind het mooi dat je probeert je te verplaatsen en iets aan te reiken, maar mijn werkelijke motivatie staat al weergegeven, dat was ook het enige waar ik me even aan stoorde en ook uitgesproken heb.

Wellicht ben ik daar dan niet helemaal helder in geweest of verschillen onze visies gewoon zoveel dat we elkaar niet zo goed begrijpen? En dat mag toch ook gewoon?

No hard feelings hoor wink
Volgens sommigen
Origineel bericht van: Lena10

er zijn vele vormen van kritiek of kritisch kijken en voelen,waarom zou dit ons niet kunnen dienen?
kritisch naar jezelf kunnen zijn en naar anderen zou niet weten waarom dit niet hoeft te zijn. smile

Waarom denk jij dat kritiek ons wel zou dienen?
inneke
inneke okt 20 '08
Nee hoor. Ik denk alleen dat je mijn 'visie', wat voor mij eerder overwegingen/vragen waren (zo heb ik ze ook gesteld), anders hebt geïnterpreteerd dan ik bedoelde. Het felle zit voor mij in de sterkte van je reactie en uiteenzetting op de enkele woorden die ik schreef.
Dus in dat opzicht had ik het gevoel dat je op meer reageerde dan op de woorden die ik schreef.
Maar 't is ok hoor voor mij. We hoeven hier niet over door te bomen.
Lena
Lena okt 20 '08

omdat het communiceren is
Volgens sommigen
Nee hoor. Ik denk alleen dat je mijn 'visie', wat voor mij eerder overwegingen/vragen waren (zo heb ik ze ook gesteld), anders hebt geïnterpreteerd dan ik bedoelde. Het felle zit voor mij in de sterkte van je reactie en uiteenzetting op de enkele woorden die ik schreef.
Dus in dat opzicht had ik het gevoel dat je op meer reageerde dan op de woorden die ik schreef.
Maar 't is ok hoor voor mij. We hoeven hier niet over door te bomen.

Dat kan ik me inderdaad wel voorstellen, niet alles in mijn reactie was in reactie op jou bedoeld, maar meer in het algemeen, dan had ik wellicht beter de quotes weg kunnen laten wink
gast
gast okt 20 '08
We zijn allemaal zender en ontvanger wink
Volgens sommigen

[quote=Bezoeker]Ik weet niet zo zeker of kritiek ons wel dient..

omdat het communiceren is [/quote]

Dus communiceren om maar te communiceren, verder niet?
Lena
Lena okt 20 '08
het is maar wat jij onder communiceren verstaat
inneke
inneke okt 20 '08
Ah, ja dat het in't algemeen bedoeld was- dat verduidelijkt de zaak! inderdaad, je citeerde mij dus nam ik het persoonlijk.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420