Loading...
nl

hogeschool: same shit, different system

Ayasha
Ayasha okt 6 '08
Een beetje mijn huidige "idee" over de hogeschool. smileZal ook nog wel een enigszins sarcastisch stukje schrijven over de opleiding die ik volg. Maar daarvoor moet ik die eerst wat beter kennen :+

Hogeschool
Same shit, different system

Voor heel veel studenten begon de “hel” alweer op één september. De ene begon al met iets meer zin in het nieuwe jaar dan de andere. Voor de ene betekende het een stapje verder, voor de andere betekende het net dat hij bleef stilstaan. Wat het ook betekende voor de schoolgangers, ze moesten gaan. De laatstejaars alvast met Chrysostemos (wat zwaar overschat wordt overigens) in het hoofd, de vijfdejaars voelen zich “volwassen” terwijl de vierdejaars blij zijn om eindelijk gup-af te zijn. De derdejaars begonnen in onze school (die opgesplitst was in twee scholen) aan een geheel nieuwe school en zaten daarmee in hetzelfde schuitje als de eerstejaars enkel twee (of meer) jaar ouder. Terwijl de tweedejaars zich ware zesdejaars wanen als oudste van “hun school”. Geniet er nog maar een jaar van twenters. Soon it’ll start all over again! wink

Voor mij begon het nieuwe schooljaar, of moet ik zeggen “accademiejaar” officieel op 17 september. Toen hadden we onze eerste les, maar de twee dagen er voor waren onze “kennismakings dagen”. Dat houd dus eigenlijk in dat je wordt ingedeeld in klassen, dat je de eerste dag elkaars naam 200 keer zegt in spelletjes zonder echt te weten welk gezicht bij die naam hoort. (je weet alleen dat die naam in je klas zit! wink) en dat je de tweede dag je boeken en wat informatie krijgt. Pas op 17 september werden wij, guppen, losgelaten in de school.

Ik ga eerlijk zijn, ik heb zes fantastische jaren achter de rug op de PSSD. Altijd rebelleren tegen de regels, nooit een normale klas waar men normaal met elkaar kon omgaan omdat we allemaal nog al uitgesproken karakters hadden, zelden tevreden zijn met de gang van zaken en heel veel vloeken… Het hoorde er állemaal bij. En PSSD’ers. Geloof het of niet, hoe zeer jullie het er nu ook haten, jullie zullen het állemaal nog missen! Die oude vertrouwde school waar het contact met de leerkrachten ronduit close was (tenminste, in onze klas). Waar er altijd wel een volwassene was die aan je zag dat je met wat zat en daar ook achter vroeg en je probeerde te helpen. Eigenlijk gewoon: waar er altijd iemand was om door geholpen te worden!

Als je op de hogeschool aan komt, ben je volwassen. Je voelt je zo nog niet, want eigenlijk voel je je heel klein tussen al die mensen die daar al zo bekend zijn. Met je prille 18 jaar voel je je alsof je er helemaal niet hoort, als of je een jaar te vroeg naar daar gegaan bent. Hulp nodig? Daar heb je medestudenten voor. Vragen over de opdracht? Goh, spreek me eens aan als je me voorbij ziet lopen! (het probleem is: je ziet ze nooit voorbijlopen omdat je enkel gelijktijdig met hen aanwezig bent in een ruimte als je les hebt van ze.) en het woordje “toledo” hoor je zo vaak, dat het na twee dagen al je keel uit komt. Alles staat op Toledo. En voor de PSSD’ers die moeite hadden met smartschool, vraag asjeblieft een persoonlijke helper om je door toledo heen te slepen, want geloof me, smartschool is piece of cake vergeleken met Toledo.

Het meest doelloze deel van de hogeschool, zijn de hoorcolleges. Het komt er op neer dat je met een 50tal man in een aula zit. En dat alle 50 met iets bezig zijn, maar waarschijnlijk maar twee of drie zijn ook echt met de les bezig. Een hoorcollege geven komt hierop neer: Men neme een boek, men neme een microfoon en men leze het boek voor in de microfoon. Men vermijd elk contact met de leerlingen. Hetzij oogcontact, hetzij vragen. Men kijkt met een interval van twee minuten op de horloge en men sluit tien minuten voor tijd dankbaar af omdat men het lulverhaal zelf stilletjes aan beu werd.

Neen, zo erg is het nu ook weer niet, maar boeiend kan ik het ook niet noemen. Werkcolleges daarentegen vallen dan weer wel goed mee. Dat is een van de positieve punten, nog een positief punt, zijn de regels. Eigenlijk zijn er niet echt regels, op school draag je wat je wil, of je nu kleurrijk bent of in de rouw. Je doet je make-up zoals je wil en of je nu groen, roze of blauw haar hebt, het kan de pret niet drukken. Ieder krijgt de kans om die drie jaar zichzelf te leren kennen en te leren ontdekken wat men nu precies wil. Dat terwijl we op de PSSD in discussies over kledingsregels steevast te horen kregen “dat je later ook niet zomaar alles mag dragen”. Hogeschool maakt zich daar duidelijk geen zorgen om. Je word een stuk volwassener behandeld en krijgt veel meer verantwoordelijkheden. Dat zijn allemaal leuke dingen behalve dan dat dat ook betekent dat ze zich simpel gezien niets meer van je aantrekken. Of je komt of niet, maakt hen allemaal niet uit, maar er word wel achteraan gezegd dat je examen geweigerd kan (en dus zal) worden.

Kortom, voor en nadelen. Je vertrekt naar de hogeschool met het idee dat je een hoofdstuk af sluit. Dat je een geheel nieuw begin zal maken. Je gaat er van uit dat alle slechte dingen van op je secundaire school, daar niet meer zullen zijn. En weet je wat? Die zijn er ook niet meer. Die maken plaats voor geheel nieuwe irritaties. Maar irriteren zal je je toch. Uiteindelijk veranderd er veel en eigenlijk niets. Lessenroosters vallen tegen, het wisselen van diezelfde roosters irriteert, er zijn leerkrachten en vakken die je leuk vind maar ook die je helemaal niet leuk vind. Je vraagt je bij dingen af wat voor nut ze in godsnaam hebben en het grootste probleem: je vind vaak ook nog een antwoord ook. Uiteindelijk komt er van alle goede voornemens niets in. Je beloofd jezelf je lessen goed bij te houden, samen te vatten enzo, maar dat doe je uiteindelijk toch niet. Kortom; die geheel nieuwe wereld waar je zogenaamd in terecht zal komen. Verwacht er niet te veel van, het is dezelfde wereld, er wordt enkel nog meer van je verwacht en dat maakt je volwassener. Bijgevolg is het eenvoudiger om sociale contacten te leggen want ruzie’s over karaktertrekken…Daar is simpelweg geen tijd voor en daar zie je het nut niet meer van in…
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 6 '08
Weet je Kath, het enige dat niet veranderd in een nieuwe wereld, dat ben je vaak zelf. Maar toch gaat dat langzaamaan wel gewoon gebeuren. Je past je aan, aan je omgeving en de omgeving past zich aan aan jou. Het is alleen het doorhebben van de belangrijkste regels die daar zijn, en ja dat kan knap lastig zijn.

Het is alsof je in het diepe gesprongen bent, en even vergeten bent hoe je ook alweer moest zwemmen, omdat je net uit het pierebadje komt. De bodem is ver weg te vinden, maar ook als je duikt, ga je die vinden. Iets verder zoeken, maar hij is er wel smile.
Ayasha
Ayasha okt 6 '08
Weet je, het zijn niet zozeer "de regels van de school" maar "de regels van de gemeenschap" die moeilijk zijn. smileHet is een heel ander "publiek" en bijgevolg een heel andere op zich staande gemeenschap gezien we daar allemaal zijn, omdat we mensen willen helpen, hebben over het algemeen genomen toch allemaal dezelfde interesses. En ik blijf er bij, ik kon me geen betere klas wensen. Maar het is gewoon moeilijk om te weten hoe je je nu precies moet gedragen, wat er van je verwacht word...Maar ach, alles went he... smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 6 '08
Wat bedoel je met de regels van de gemeenschap? Dat je ze nog niet kent, en nog moet leren, omdat ze nergens opgeschreven staan?
gast
gast okt 6 '08
Ik zou maar gewoon mezelf zijn in welke gemeenschap dan ook wink
admin
admin okt 7 '08
Dragen wat je wilt?
Hadden jullie dan uniformen op je oude school Kath?
Volgens sommigen
Volgens sommigen okt 7 '08
Origineel bericht van: Kath
Weet je, het zijn niet zozeer "de regels van de school" maar "de regels van de gemeenschap" die moeilijk zijn. smileHet is een heel ander "publiek" en bijgevolg een heel andere op zich staande gemeenschap gezien we daar allemaal zijn, omdat we mensen willen helpen, hebben over het algemeen genomen toch allemaal dezelfde interesses. En ik blijf er bij, ik kon me geen betere klas wensen. Maar het is gewoon moeilijk om te weten hoe je je nu precies moet gedragen, wat er van je verwacht word...Maar ach, alles went he... smile


Ha die Kath, ik kan me voorstellen hoe je je voelt. Je bent blijkbaar in een ´cultuur´ terecht gekomen waarvan je merkt dat je ook binnen die cultuur een sterk individu bent met eigen inzichten. Zeker op een opleiding zit die gericht is op mensen helpen, wordt er eerst veel van studenten zélf gevraagd. Steeds weer mag je laten zien wie je bent en tegelijkertijd krijg je dingen te leren die dat nogal tegenspreken of je het gevoel geven dat het niet past en dat is verwarrend.

Misschien helpt het in je gevoel wat afstand van dingen te nemen, gewoon te doen wat je moet doen en bij jezelf te blijven en te denken als ik klaar ben doe ik meer en meer mijn eigen kleurtje er in, ga ik meer met mijn werkelijke idealen doen. Ik begrijp dat het even zoeken is naar die balans in jezelf.

Kijk ook maar eens welk beeld jij jezelf hebt gevormd van mensen die een dergelijk beroep doen en/of ervoor studeren. En wat zie je dan? Is dat hetzelfde of zijn er verschillen?

Ook mensen die anderen willen helpen kunnen onderling totaal verschillen. Het is evengoed een afspiegeling van de maatschappij en of het nu een student of docent is, niet iedereen is in werkelijkheid even idealistisch, elk motief is anders, ook binnen de hulpverlening.

Docenten hebben ook idealen, maar vaak al geleerd te werken binnen een bepaald systeem of cultuur en kennen in die zin de beperkingen van de zorg. dat kan wel eens een beetje stomp over komen, maar heeft wel degelijk een grondslag. En maak dat gerust een beetje wakker wink

Het is een kwestie van meebewegen binnen en tegelijkertijd jezelf zijn, en dat meebewegen is niet altijd gemakkelijk, maar zul je ook in je beroep nodig hebben om te kunnen werken met je doelgroep, de werkcultuur en je eigen ideeen.

Liefs grin
Ayasha
Ayasha okt 8 '08
Ik heb eigenlijk geen idee van die mensen. Meestal als ik me een beeld vorm van iemand vraag ik daarbij niet naar zijn of haar beroep. smileLeerkrachten, opvoeders, poetsvrouwen. Zijn allemaal hetzelfde voor mij. smileIk doe wel wat ik moet doen hoor, maar ik doe dus ook "niet meer" dan dat op het moment. Ik vermoed dat ik gewoon mijn ritme niet vind oid :+ (niet dat er veel ritme is in de hogeschool maar dat even daar gelaten)

Karin; neen, maar we hadden wel hele strenge regels ivm piercings, make-up en kleding. smile

gast; Dat weet ik. Maar eerlijk gezegd pas ik me liever een beetje aan wink

NiMS; weten wat kan en wat niet kan. smile
silke
silke okt 13 '08
tjah...
Ik ben eerlijk gezegt blij als ik naar de hoge school kan gaan volgend jaar. In mijn richting heb ik 7 jaar middelbaar ipv 6. Het stomme eraan is dat ik op een school zit met nogal erg kinderlijke regels, (zelfs mijn ouders zeggen amai wat een stelletje idioten daar.) en zeker als je de oudste bent van de hele hoop. (onze school is ook weer een uitzondering zo te horen wat andere scholen betreft)

Dus ben ik blij als ik op school zit waar ze je niet behandelen als kind van 12
Ayasha
Ayasha okt 19 '08
Silke, mijn school was ook zo, de meest idiote regels. Mijn moeder heeft zelfs geregeld gebelt alla "mijn kind is bijna 18 potverdikke behandel haar ook zo!" Maar gut wat mis ik die regels nu soms. smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki