Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: Stardust
Je hebt zeker gelijk dat je permanent in die distantie kunt leven of gaan leven.
Het wordt dan een werkelijkheidsvlucht.
Daarmee ben je dan de lijn met het leven kwijt.
Ik begrijp dit niet goed. Waarom ontstaat er een werkelijkheidsvlucht? Kan je juist niet de dingen helder zien zodra je het abstract kunt bekijken en juist kunt interpreteren? Sta je dan juist niet stabieler in het leven?
De beleving en ervaring is inderdaad heel individueel. Hoe zou je uberhaupt kunnen missen wat je niet kent, de mens is van nature in staat geluk te kunnen vinden in wie die is en waar die zich bevind met de mogelijkheden die hij of zij tot beschikking heeft.
Toch staan gevoelens en/of emoties wel voor een bepaalde levenslust, waarin je jezelf deelt met je omgeving. Denk maar eens aan het gevoel dat je hebt als je een achtbaan doorzeilt . De binnenkant in jezelf wordt dan ook zichtbaar aan de buitenkant. De meeste boodschappen in onze communicatie komt vanuit en binnen, in onze gevoelswereld. Hoe vaak zeggen mensen niet: ´Ik weet niet waarom, ..... , zo voelt het gewoon´.
Na een moeilijke periode heb ik mijn gevoel ook wel eens een tijd gemist, ik durfde werkelijk niets aan anderen dan mezelf en mijn kind, te laten zien alsof overal direct een klem op sprong als mijn gevoel opborrelde. Dit had te maken met een relatie (partner met borderline/schizofrenie) waar ik iedere keer als hij thuiskwam mijn gezicht in de plooi trok om maar geen toestanden te krijgen. Dat gedrag in mij heeft na die relatie nog een tijd voortgekabbeld en vooral in nabijheid van andere mensen, zelfs mensen die me goed aan voelden en waarvan ik van binnen wist dat ze me accepteerden zoals ik ben, kregen weinig te zien. En ergens heeft het me inderdaad voor het leven veranderd, ik ben heel voorzichtig geworden, met name met mijn gevoel naar mensen. Mensen zeggen wel eens ´het heeft je beschadigt´. Ik zie het niet zo, ik heb er van geleerd, ben gewoon eens heel hard gevallen en dat heeft me pijn gedaan, me een groot litteken bezorgd, maar juist ook hele goeie ervaringen en inzicht (in mezelf en anderen)gebracht. Soms is een beetje bedachtzaamheid best goed.
Toch zou ik mijn gevoelens voor geen goud willen missen, want ik kan er een intense verbinding in de dingen, mensen of situatie om me heen in voelen. Al ben ik ook blij dat ik in de loop van de tijd wat rustiger en evenwichtiger geworden ben.