Loading...
nl

Osho, zen tarotkaart trekken..

Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 24 '08
Osho heeft een bewogen leven achter de rug en ik ben niet iemand die anderen volgt en zou geen goede discipel zijn. Maar zijn wijsheden spreken direct tot de verbeelding en ze inspireren me steeds weer, dus trek ik regelmatig een kaartje. Voor wie het ook aanspreekt:

Osho Zen tarotkaarten

De takken van deze twee bloeiende bomen zijn met elkaar verstrengeld en hun afgevallen bloemblaadjes mengen zich in hun prachtige kleuren op de grond dooreen. Het lijkt wel of de liefde een brug slaat tussen hemel en aarde. Maar ze staan elk afzonderlijk geworteld in de grond, ze hebben hun eigen verbintenis met de aarde. Op deze manier vertegenwoordigen ze de essentie van ware vrienden--volwassen, gemakkelijk in de omgang, natuurlijk. Hun verbintenis kent geen dwang, geen gebedel, geen verlangen om elkaar te veranderen in iets anders. • Deze kaart wijst erop dat je bereid bent een dergelijke vriendschap aan te gaan. In de overgangsfase merk je misschien dat je geen belang meer stelt in alle drama's en romances waarin anderen verwikkeld zijn. Dat is geen verlies. Het is de geboorte van een hogere, meer liefdevolle kwaliteit die uit de volheid van je ervaring is ontstaan. Het is de geboorte van een werkelijk onvoorwaardelijke liefde, die niets verwacht en geen eisen stelt.

Eerst moet je mediteren, gelukkig zijn, dan ontstaat er vanzelf veel liefde. Dan is het heerlijk in gezelschap te zijn en ook heerlijk alleen te zijn. Dan wordt het ook eenvoudig. Je bent niet van anderen afhankelijk en je maakt anderen niet van jou afhankelijk. Dan is het altijd vriendschap, vriendelijkheid. Het wordt nooit een relatie, het is altijd een verbondenheid.

Je hebt een band, maar je maakt er geen huwelijk van. Huwelijken ontstaan uit angst, verbondenheid ontstaat uit liefde.

Je hebt een band; zolang alles prettig verloopt deel je met elkaar. En als je ziet dat het moment gekomen is om te vertrekken omdat jullie wegen op deze kruising scheiden, neem je afscheid, innig dankbaar voor alles wat de ander voor je heeft betekend, voor alle vreugden en alle genot en alle mooie momenten die je met de ander hebt gedeeld. Zonder lijden, zonder pijn, gaan jullie eenvoudig uit elkaar.
Delen:
liesanne
liesanne sep 24 '08
17. Stilte

Stil als een spiegel wordt het ontvankelijke uitspansel van de nacht, bezaaid met sterren en met een volle maan, weerkaatst in het nevelige meer eronder. Het gezicht in de lucht verkeert in diepe meditatie, een godin van de nacht die diepte, vrede en inzicht brengt. • Je bent nu in een zeer waardevolle periode. Het valt je gemakkelijk innerlijk tot rust te komen, de diepten van je eigen innerlijke stilte te peilen tot op het punt waar ze de stilte van het universum raakt. • Je hoeft niets te doen, nergens heen, en alles wat je doet is doordrongen van je innerlijke stilte. Misschien voelen sommige mensen zich er onbehaaglijk bij, gewend als ze zijn aan al het lawaai en alle activiteit van de wereld. Dat geeft niet: zoek mensen op die een klankbord kunnen zijn voor je stilte of geniet anders van je alleenzijn. Nu is het moment om bij jezelf thuis te komen. Het begrip en de inzichten die je op deze momenten krijgt zullen zich later manifesteren, in een levensfase waarin je meer naar buiten treedt.

De energie van het geheel heeft bezit van je genomen. Je bent bezeten, jij bestaat niet meer, het geheel bestaat.

Dit moment, terwijl de stilte in je doordringt, kun je het belang ervan inzien, want het is dezelfde stilte als Gautama de Boeddha heeft ervaren. Het is dezelfde stilte als Tswang Tse of Bodhidharma of Nansen... Stilte heeft altijd dezelfde smaak.

De tijden veranderen, de wereld is voortdurend in verandering, maar de ervaring van stilte, de vreugde ervan, blijft hetzelfde. Dat is het enige waar je op kunt rekenen, het enige dat nooit sterft. Het is het enige dat je je diepste wezen kunt noemen.
Anne
Anne sep 24 '08
Aas van Water - Met de stroom meegaan

De figuur op deze kaart is volkomen ontspannen en op zijn gemak in het water. Hij laat zich willoos meevoeren. Hij beheerst de kunst van passief en ontvankelijk zijn zonder mat of slaperig te worden. Hij stelt zich gewoon open voor de stromingen van het leven, zonder ooit te denken of te zeggen: 'Dat bevalt me niet', of: 'Ik wil liever de andere kant op.'
• Ieder moment van het leven hebben we de keus het levenswater in te gaan en ons te laten drijven, of te proberen tegen de stroom in te zwemmen. Als je deze kaart trekt is dat een aanwijzing dat je je nu kunt laten drijven, in het vertrouwen dat het leven je in je ontspannen toestand zal steunen en je precies daarheen zal voeren waar het je hebben wil. Laat dit gevoel van vertrouwen en ontspanning steeds verder groeien; alles gebeurt precies zoals het moet.

Als ik zeg: 'Word als water', bedoel ik dat je moet stromen; blijf niet stilstaan. Blijf in beweging, en beweeg je als water. Lao Tse zegt: De weg van de tao is een waterweg. De tao beweegt zich als water. Hoe beweegt water of een rivier zich? Er zitten een paar mooie kanten aan die beweging. Ten eerste stroomt het altijd de diepte in, het zoekt altijd de laagste plek op. Het is niet ambitieus; het wil nooit de eerste zijn, het wil de laatste zijn.

Vergeet niet dat Jezus zegt: Zij die hier de laatsten zijn, zullen mijn koninkrijk Gods als eersten bereiken. Hij heeft het over de weg van het water, de weg van de tao--niet met zoveel woorden, maar daar heeft hij het over. Wees de laatste, wees niet ambitieus. Ambitie betekent dat je tegen de berg op gaat. Water stroomt omlaag, het zoekt de laagste plek, het wil onbeduidend blijven. Het wil niet beweren dat het uniek of uitzonderlijk of buitengewoon is. Het heeft geen concept van een ego.
gast
gast sep 24 '08
21. Voltooing

Hier wordt het laatste stukje van een legpuzzel op zijn plaats gelegd, de plaats van het derde oog, de plaats van de innerlijke waarneming. Zelfs in de immer veranderende levensstroom zijn er momenten waarop we een punt van voltooiing bereiken. Op deze momenten zijn we in staat het hele beeld te aanschouwen, het samenstelsel van alle stukjes die onze aandacht zo lang in beslag hebben genomen. Bij de voltooiing kunnen we óf wanhopig zijn omdat we niet willen dat er een eind aan de situatie komt, óf we kunnen dankbaar zijn en accepteren dat het leven een aaneenrijging is van telkens weer een einde en een nieuw begin.
• Wat je tijd en energie in beslag genomen heeft komt nu ten einde. Bij de voltooiing maak je ruimte voor het begin van iets nieuws. Gebruik deze rustpauze om beide te vieren--het einde van het oude en de komst van het nieuwe.

Dit is zen ten voeten uit: de dingen niet helemaal zeggen. Dit moet je begrijpen; het is een heel belangrijke methode. Niet alles zeggen betekent dat je de luisteraar de kans geeft het af te maken. Alle antwoorden zijn incompleet. De meester heeft je alleen maar op een bepaald spoor gezet... Tegen de tijd dat je er bijna bent, weet je wat er overblijft.

Daarom zal het iemand niet lukken zen verstandelijk te begrijpen. Het is geen antwoord op de vraag, maar meer dan een antwoord. Het wijst op de werkelijkheid zelf... De boeddhanatuur is niet iets ver weg--je eigen bewustzijn is de boeddhanatuur. En je bewustzijn kan getuige zijn van de dingen waaruit de wereld bestaat. De wereld komt tot een eind, maar de spiegel blijft, en ze weerspiegelt niets.
Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 29 '08
Als je 'in een gat' zit, kan dat verwarrend en zelfs angstaanjagend zijn. Geen enkele houvast, geen gevoel van richting, niet het flauwste benul welke keuzes en mogelijkheden je eventueel te wachten staan. Maar het was juist deze staat van zuiver potentieel waaruit het universum is voortgekomen. Het enige dat je nu kunt doen is je ontspannen in deze niet-ietsheid... je laten vallen in deze stilte tussen de woorden... deze pauze tussen de uitademing en de inademing gadeslaan. En koester elk leeg ogenblik van deze ervaring. De geboorte van iets heiligs is nabij.

Boeddha heeft een van de woorden gekozen met een
enorm potentieel: shunyata. De vertaling, het equivalent, 'nietsheid', is lang niet zo'n prachtig woord. Daarom wil ik er 'niet-ietsheid' van maken, want het niets is niet zomaar niets, het is alles. Het pulseert van de mogelijkheden. Het is een potentieel, een zuiver potentieel. Het heeft zich nog niet geopenbaard, maar alles ligt erin besloten.

Aan het begin staat de natuur, aan het einde staat de natuur--waarom maak jij je dan zo druk halverwege? Waarom maak jij je halverwege zoveel zorgen, zo ongerust, ben je zo ambitieus--waarom drijf je jezelf tot wanhoop? De hele reis gaat van nietsheid tot nietsheid.

Lena
Lena okt 1 '08
bij mij komt een kruisje in beeld waardoor de kaart niet beschikbaar is frown
nikskeuh
nikskeuh okt 1 '08
Kheb dezelfde kaart als gast had: voltooing.
admin
admin okt 4 '08
Hoe ik ook klik, ik krijg geen kaart... cry
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 4 '08
Ik zie ook nergens een kaart confused.
admin
admin okt 4 '08
Drie kaarten maar liefst! Gewoon even de site googlen Nims, ik denk dat de link van Bezoeker niet helemaal klopt of zo.
Of wij hebben een maandagochtend computer, kan ook...
gast
gast okt 4 '08
Regenbogen 2 - Van moment tot moment

Deze figuur loopt met lichte stap en blijmoedig over de stenen, maar tegelijkertijd is hij volmaakt in evenwicht en alert. Achter het kolkende, veranderlijke water zien we de omtrekken van gebouwen; op de achtergrond staat kennelijk een stad. De man bevindt zich op het marktplein maar tegelijkertijd erbuiten. Hij houdt zijn evenwicht en kan het van bovenaf bekijken.
• Deze kaart daagt ons uit ons niet langer bezig te houden met gebeurtenissen in een andere tijd en ruimte, maar alert te blijven op wat er in het hier en nu gebeurt. Het leven is een grote oceaan waarin je kunt spelen, mits je al je oordelen, je voorkeuren en je gehechtheid aan de details van je lange-termijnplannen laat varen. Wees open voor wat op je weg komt op het moment dat het komt. En maak je geen zorgen als je struikelt of valt; sta gewoon weer op, sla het stof van je kleren, lach er hartelijk om en ga verder.

Het verleden bestaat niet meer en de toekomst is nog niet gekomen: ze bewegen zich allebei onnodig in een richting die niet bestaat. Het ene heeft ooit bestaan maar bestaat niet meer en het andere is nog niet eens begonnen te bestaan. Het enige juiste dat een mens kan doen is van moment tot moment leven, zijn pijl op het ogenblik richten, altijd hier en nu zijn; waar hij ook is, zijn hele bewustzijn, zijn hele wezen, is betrokken bij de realiteit van hier en de realiteit van nu. Dat is de enige juiste richting. Alleen zo iemand kan de gouden poort binnengaan. Het heden is de gouden poort. Hier-nu is de gouden poort.

...En je kunt alleen in het heden zijn als je niet ambitieus bent--geen prestaties, geen verlangen naar macht, geld, aanzien of zelfs verlichting, want alle ambitie voert je de toekomst in. Alleen een niet-ambitieus mens kan in het heden blijven.

Iemand die in het heden wil leven moet niet denken, maar gewoon kijken en de poort binnengaan. De ervaring komt toch wel, maar ervaring kan niet van tevoren worden beraamd.
Centaine
Centaine okt 4 '08
Origineel bericht van: gast
21. Voltooing

Hier wordt het laatste stukje van een legpuzzel op zijn plaats gelegd, de plaats van het derde oog, de plaats van de innerlijke waarneming. Zelfs in de immer veranderende levensstroom zijn er momenten waarop we een punt van voltooiing bereiken. Op deze momenten zijn we in staat het hele beeld te aanschouwen, het samenstelsel van alle stukjes die onze aandacht zo lang in beslag hebben genomen. Bij de voltooiing kunnen we óf wanhopig zijn omdat we niet willen dat er een eind aan de situatie komt, óf we kunnen dankbaar zijn en accepteren dat het leven een aaneenrijging is van telkens weer een einde en een nieuw begin.
• Wat je tijd en energie in beslag genomen heeft komt nu ten einde. Bij de voltooiing maak je ruimte voor het begin van iets nieuws. Gebruik deze rustpauze om beide te vieren--het einde van het oude en de komst van het nieuwe.

Dit is zen ten voeten uit: de dingen niet helemaal zeggen. Dit moet je begrijpen; het is een heel belangrijke methode. Niet alles zeggen betekent dat je de luisteraar de kans geeft het af te maken. Alle antwoorden zijn incompleet. De meester heeft je alleen maar op een bepaald spoor gezet... Tegen de tijd dat je er bijna bent, weet je wat er overblijft.

Daarom zal het iemand niet lukken zen verstandelijk te begrijpen. Het is geen antwoord op de vraag, maar meer dan een antwoord. Het wijst op de werkelijkheid zelf... De boeddhanatuur is niet iets ver weg--je eigen bewustzijn is de boeddhanatuur. En je bewustzijn kan getuige zijn van de dingen waaruit de wereld bestaat. De wereld komt tot een eind, maar de spiegel blijft, en ze weerspiegelt niets.

Ik had deze kaart als dagkaart vandaag maar er rinkelt bij mij geen belletje. Ik zie niet wat er ten einde is.
Volgens sommigen
Volgens sommigen okt 4 '08
@Centaine, is er ook niet een bepaald inzicht op zijn plek gevallen, iets dat je duidelijk is geworden?

Innocence De oude man op deze kaart straalt een kinderlijk genoegen in de wereld uit. Hij wordt omgeven door een aureool van genade, alsof hij zich met zichzelf en met wat het leven hem heeft gebracht op zijn gemak voelt. Hij lijkt op speelse wijze te communiceren met de bidsprinkhaan op zijn vinger, alsof zij tweeën de dikste vrienden zijn. De roze bloemen die rondom hem neerdalen staan voor een periode van loslaten, ontspanning en beminnelijkheid. Ze vormen een respons op zijn aanwezigheid, een weerspiegeling van zijn eigen eigenschappen.
• De onschuld die een intens ervaren van het leven teweegbrengt is als die van een kind, maar niet kinderlijk. De onschuld van kinderen is mooi maar onwetend. Als het kind opgroeit en leert dat de wereld een gevaarlijk, bedreigend oord kan zijn, maakt deze onschuld plaats voor wantrouwen en twijfel. Maar de onschuld van een leven dat ten volle is geleefd, heeft meer weg van wijsheid en aanvaarding van het immer veranderende wonder van het leven.

Zen zegt dat als je kennis laat varen--en alles valt onder kennis: je naam, je identiteit, alles, want die heb je van anderen gekregen--als je alles wat je van anderen gekregen hebt laat varen, zal je wezen van een totaal ander gehalte worden: onschuldig.

Dit is een kruisiging van de persona, van de persoonlijkheid, en daarop volgt een wederopstanding van je onschuld. Je wordt weer kind, je bent herboren
gast
gast okt 4 '08
Er zit veel wijsheid in al de teksten die bij de kaarten horen. Mooi!
Volgens sommigen
Volgens sommigen okt 4 '08
grinJa, dat heb ik ook, al trek je honderd keer dezelfde kaart, steeds ontdek ik weer een nieuwe wijsheid.
Centaine
Centaine okt 4 '08
[quote=Bezoeker]@Centaine, is er ook niet een bepaald inzicht op zijn plek gevallen, iets dat je duidelijk is geworden?

Neen. Niet echt.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de rust voorbij is en dat de juiste actie nodig is voor iets (een wederkerend probleem waar ik wel al actie voor heb ondernomen maar dat niet effectief genoeg was).

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki