Loading...
nl

cystes in de schildklier

liesanne
liesanne sep 23 '08
Ik heb sinds een paar weken een vervelende klacht. Ik voel een drukkend gevoel tegen mijn keel aan. (een z.g.'propgevoel' ) Soms zit het tegen de buitenkant aan lijkt het, alsof er een band om mijn keel zit en soms voelt het inwendig, alsof er een soort ‘haarbal’ in mijn keel zit.
Ik ging naar de huisarts en die voelde na lichamelijk onderzoek veranderingen bij de schildklier, zwellingen van lymfeklieren en ik werd doorgestuurd voor onderzoek. Ik heb intussen de uitslag van de echo (van de schildklier) en bloedonderzoek. Bloedwaarden zijn ok. (ha, ha moest nog wel denken aan mijn droom). De schildklier is niet vergroot, maar er waren op de echo wel verschillende cystes te zien in de schildklier (verspreidde noduli). Mijn huisarts zei dat ik me geen zorgen hoef te maken, dat het niet ‘kwaadaardig’ is, en dat behandeling op dit moment niet nodig is. Die cystes, daar kan ik al een hele tijd mee rondgelopen hebben en dat kan op zich geen kwaad, volgens de huisarts. Maar goed, ik zit wel met een ‘propgevoel’ wat nog steeds niet weg is. ( de ene keer is het sterker dan de andere keer) Het zou volgens de huisarts kunnen dat een cyste (die ook kan wisselen van grootte, omdat er vocht inzit) voor dat drukgevoel kan zorgen. Ook zou het kunnen dat hierdoor de schildklier soms even niet goed werkt. Als mijn klachten aanhouden zou ik dus voor verder onderzoek moeten omdat cystes moeilijk te lokaliseren zijn via een echo. Afgesproken het eerst nog even een tijdje aan te zien. Ik maak me op dit moment niet echt zorgen (hoewel het wel vaag is allemaal), maar zit wel met die hinderlijke klacht. Ik heb intussen al wel ervaringsverhalen van anderen gelezen en ben op zoek naar informatie.
Ben benieuwd of mensen hier ook ervaringen hiermee hebben en /of tips hebben.....
Delen:
gast
gast sep 23 '08
Ik herken het gevoel van die prop in je keel wel ja. Heb er nooit zoveel aandacht aan gegeven maar soms kan ik er niet om heen en is het een irritante aanwezigheid. Ooit ben ik er wel eens voor naar de dokter geweest en één kant van mijn schildklier leek wat verdikt maar uit bloedonderzoek kwam niets. Verder geen onderzoeken gehad.
Ik laat het maar zoals het is.
Als je verschijnselen krijgt die kunnen duiden op een te hoge (Hyperthyreoidie) of een te lage (Hypothyreoidie) schildklierwerking dan moet je wel aan de bel trekken hoor.
Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 23 '08
Hey Liesanne, ik herken je klacht, heb hetzelfde en na de zwangerschap is het eigenlijk alleen maar erger geworden. Mijn (lieve) oma zei vroeger al dat ik de katten te veel knuffelde en dat ik nu een haarbal in mijn keel had eek.

Een heleboel jaren later weet ik dat mijn schildklier wat trager werkt en aanwezigheid van cystes (op meer plaatsen in mijn lichaam), maar te weinig om medicatie op voorschrift te geven. De medicatie is nogal duur en ook erg omstreden, sommige artsen vinden dat de norm voor de meting van T4 verlaagd zou moeten worden, andere artsen zijn van mening dat je het metabolisme dusdanig verhoogd dat je hart gevaar loopt. Er is beiden iets voor te zeggen, maar met je klacht beland je in niemandsland. Daarnaast is er een verband met de bijnieren, de hypofyse, baarmoeder en eileiders (ook cystes) en belangrijk het wel in de gaten te houden. Hormonen zijn een invloedrijk stofje.

Houdt jij vocht vast, en ben je snel moe? Of heb je juist veel energie en val je eerder af? Afhankelijk daarvan kun je verder kijken.

Ik ben lang aan het zoeken geweest en de volgende dingen helpen redelijk goed. Veel drinken, kelp lecithine tabletten (erg voordelig bij de voordelige drogisten), maar chlorella kan ook. Daarbij gebruik ik vochtbalans tabletten op natuurlijk basis en drink regelmatig venkelthee. Wanneer ik hiermee stop neemt de brok binnen een paar dagen meteen weer toe. Hoe gek het ook klinkt, maar het is belangrijk voldoende jodium binnen te krijgen, dus helemaal zoutloos eten is geen aanrader. Terwijl je zou zeggen dat je van zout vocht gaat vasthouden.

Het lijkt wel of ik steeds vaker deze klachten hoor bij mensen. Maar misschien let ik er ook wel meer op. smirk

Een beetje een lange reactie, maar wellicht kun je hier toch iets mee?
Lena
Lena sep 23 '08
he liesanne,ik heb het vooral s,nachts ,ik word wakker dat ik moeilijk kan slikken,heb er nog nooit naar laten kijken.wel heb ik een cyste aan de eierstok gehad van 8cm.maar helaas heb dus geen nieuwe informatie,maar als het voor jou niet goed blijft voelen dan er toch maar vaart achter zetten denk ik dan.
liesanne
liesanne sep 24 '08
Bijzonder: drie mensen die het 'propgevoel' herkennen...

Voor mijzelf was het nieuw. Ik ben nu ook wel vooral benieuwd of er een relatie is met de schildklier (problemen).

Problemen met de schildklier, dat schijnen idd best veel mensen te hebben (zonder dat ze het weten). Ik las ook ergens dat als je alle mensen met diagnose 'depressief/angststoornissen' onder de scanner zou leggen voor een schildklieronderzoek, waarschijnlijk 1/3 schildklierpatiënt is!!!
Ik weet intussen dat een propgevoel ook stress gerelateerd kan zijn: globus nervosus wordt het dan genoemd.

@ Gast, een struma kan idd vaak gepaard gaan met normale bloedwaarden heb ik begrepen. Heb je die verdikking nog steeds?

@ Bezoeker, bedankt voor de tips! Wat zijn het voor een tabletten die je noemt? Zal vanmiddag eens even venkelthee halen... wink
Het is mij niet helemaal duidelijk, heb jij dus ook cystes in de schildklier zelf?
Klachten die ik heb en die zouden kunnen horen bij een te snel of te langzaam werkende schildklier zijn met name: af en toe een (onverklaarbaar) gejaagd gevoel in mijn lijf en het extreem koud kunnen hebben, soms ook vermeerderde haaruitval. Ik ben daarom in de afgelopen tijd al eens vaker op het schildklierhormoon geprikt, maar de bloedwaarde is altijd goed.

@ Lena, die cyste aan de eierstok heb je nu niet meer begrijp ik, hoe is die weggegaan (of weggehaald?)

Wat weten jullie van cystes, kunnen ze bv. na verloop van tijd vanzelf verdwijnen?

Liefs, Liesanne
gast
gast sep 24 '08
Liesanne, ik heb nu geen verdikking meer die aan de buitenkant zichtbaar is. Af en toe nog wel dat prop gevoel maar niet vaak. (kan ook met stress te maken hebben zoals je hier boven al zegt)
Het was de reumatoloog die het als eerste opviel bedenk ik me nu (dus niet mijn huisarts) dat mijn schildklier wat verdikt was. Hij heeft er toen bloed voor onderzocht met allerlei andere dingen (echt een hele lijst) maar hier kwam dus niets uit.
Zal mijniets verbazen dat het toch allemaal wel met elkaar te maken heeft; de gewrichts/spier klachten, de verdikte schildklier en wat al niet meer.
Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 24 '08
Hoi-hoi!

De tabletten zijn kelp-lecithine (soms heet het kelp lecitin) is in feite zeewier en een goede bron van jodium. Ik zie het als een natuurlijke aanvulling op onze voeding en ik krijg er meer energie door, de brok neemt af en mijn huid is minder droog, ook minder gevoelige gewrichten. Een potje kost €2 en je doet er eeuwen mee. De beste dosering staat op het potje. Venkelthee kun je zo kopen, maar je kunt het ook zetten van het bladgroen van de venkel (lijkt wat op aspergegroen). Stukje afknippen, afspoelen en 5 minuten trekken in heet water.

Of het echt letterlijk cystes zijn weet ik niet meer zeker, ik heb iig kleine vochtophopingen aan de buitenkant van mijn schildklier. Verder heb ik de typisch klachten die bij een trage schildklier horen. Cystes van 5-10 cm heb ik ook regelmatig in de eileiders (als de cyste er toevallig nog zat als ik op echo kwam voor mijn nieren of baarmoeder). Men heeft mij uitgelegd dat het in feite niets anders is dan een eitje dat blijft hangen in de eileiders en daar een tijdje blijft zitten, waardoor de cyste ontstaat. Het geeft een felle stekende pijn die na een paar dagen weer weg gaat. Wanneer men echt structureel cystes vind gaat men meestal wel verder kijken. Schildklier en hormonen is voor artsen soms ook een beetje het land van de vage klachten.

Ik ben benieuwd of het bij jou ook wat verschil teweeg brengt, ik hoop het iig voor je. Moet je nog wel een keer terug voor controle eigenlijk?

Liefs,
liesanne
liesanne sep 24 '08
Ik heb met mijn huisarts afgesproken het een tijdje aan te zien en als de klacht blijft ga ik voor verder onderzoek. Ik ga iig jouw middeltjes eens proberen!
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 24 '08
Ik heb nog even de schildklier voor je opgezocht:

Geestelijk oorzaak: Vernedering. Ik krijg nooit te doen wat ik wil doen. Wanneer ben ik aan de beurt?

En de hierbij horende affirmatie:
Ik ga voorbij aan oude belemmeringen en ik sta me nu toe mezelf vrij en kreatief te uiten.

Misschien kun je er iets mee?
liesanne
liesanne sep 26 '08
Dank je Julien. Ik had het zelf ook al even opgezocht.

Ik ben momenteel begonnen met een cursus ELW, dus ga weer hard aan het 'werk' met mezelf en mijn lijf..... Als thema koos ik (weer) in mijn kracht gaan staan!!
Lena
Lena sep 28 '08
ELW,waar staat het voor liesanne?

voor de cyste ben ik opgenomen in het ZH,kreeg eerst antibiotica per infuus,maar de volgende dag wat paniek,en is hij tijdens een kijkoperatie leeggezogen.
gelukkig was het niet kwaadaardig,maar ben er goed ziek van geweest.
Het propgevoel,merk ik is als ik onder stress sta veel vaker aanwezig dan in rust,dus maar ik me er geen zorgen nu om.
liesanne
liesanne sep 30 '08
ELW: Emotioneel Lichaams Werk


Waarom emotioneel lichaamswerk?
Een klein kind is vrij in het uiten wat in hem leeft. Dat zie je als een baby huilt. Dan beweegt alles en het maakt veel geluid en ademt vol. Echter al snel leert het kind zich aan te passen. "Zit nu eens stil. Stel je niet aan. Eet je bordje leeg. Jongens huilen niet. Meisjes zijn lief." Het kind past zijn gedrag aan en dat heeft gevolgen voor het lichaam. De emoties die nu vastgehouden worden, zorgen ervoor dat bepaalde spieren zich spannen. Dit gebeurt onbewust en na verloop van tijd ontstaat er een chronische spierspanning, ook wel het spierpantser genoemd. Wat jij in je leven hebt meegemaakt, is terug te vinden in je lichaamshouding en manier van ademen en bewegen. En ook in de manier hoe jij met contacten en situaties omgaat.
Door die bepantsering weet je vaak niet wat je voelt en als je wat voelt hoe je ermee om kan gaan. Voelen, denken en doen lopen heel gemakkelijk door elkaar.
Je past je aan naar wat er van je verwacht wordt. Je leeft niet "ten volle" en in vrijheid van keuze.

Wat is emotioneel lichaamswerk?
ELW is een mix van verschillende lichaamsgerichte methoden zoals bio-energetica, reicheriaans lichaamswerk, ademen, ontspanningstechnieken, visualisatie en meditatie.
Door meer te gaan ademen, bewegen en geluid maken gaat je lichaam reageren. Je wordt uitgenodigd om steeds weer met je aandacht naar je lijf te gaan. Waar te nemen wat daar gebeurt. Bewust te worden hoe jij reageert op situaties en mensen. Je leert jezelf beter kennen. Daarbij is het uitgangspunt dat het is zoals het is. Er hoeft niets te veranderen als jij dat niet wilt. Er is tijd om je ervaringen te delen. Je leert te uiten wat je voelt en je vindt herkenning bij andere mensen in de groep.
Belangrijke facetten zijn muziek, genieten, delen en acceptatie.

Wat doet emotioneel lichaamswerk?
ELW leert je weer wat voelen is.
Je wordt meer bewust van je gevoel en je leert (opnieuw) te luisteren naar je vanzelfsprekende lichaam. Denken en voelen kunnen hierdoor meer in harmonie komen. Energie gaat meer stromen en je ervaart je fysieke en ook je innerlijke kracht.
Met de vrijgekomen levensenergie kun je meer levenslust ervaren en voelen wat jouw verlangen is. Waar het jouw werkelijk om gaat in het leven en wie jij in wezen bent.

(bron: Lichaamswerk Westland-Bernadette van Ruijven)
Lena
Lena okt 1 '08
liesanne,
lijkt me heel bijzonder om dit te ondergaan,maar het is ook een bewustwording van.....
volgens mij heb ik dit al doorlopen op een onopgemerkte manier.
als ik dit zo lees is dit voor een alle mensen een mooie manier om met bewustzijn bezig te zijn smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki