Tranen zijn water voor de ziel
De voor mij meest helende manier om met verdriet om de gaan is idd het verdriet uit te huilen......
Ik heb vroeger veel (en vaak snel) gehuild, maar ik kwam erachter dat dat wat verdriet leek ook vaak boosheid betrof. Toen ik leerde echt boos te (mogen) zijn, hoefde ik minder vaak te huilen.
O.a. door aan bio-energetica te doen heb ik geleerd écht te huilen, diep van binnenuit, vanuit de onderbuik. Een letterlijk brullen. Het is ongelooflijk wat voor een helende kracht daar vanuit kan gaan (heb ik ervaren).
Ik denk dat velen van ons niet geleerd hebben echt te huilen. We hebben er ook vaak ook moeite mee om dit onze kinderen toe te staan, denk ik. We leren kinderen vooral om flink te zijn, we geven beloningen als ze bv niet huilen wanneer ze een prik krijgen of we vinden dat het niet nodig is dat ze om een bepaalde kleinigheid huilen. Maar kinderen huilen vaak niet alleen om het gebroken koekje, maar om de achterliggende (ziele)pijn.
Wanneer we 'filmverdriet' hebben, geraakt worden door andermans verdriet, huilen we ook vaak om iets van onszelf toch?
Onderzoek heeft aangetoond dat huilen een heilzaam fysiologisch proces is, we herstellen via tranen de fysiologische balans.