Als redacteur van het KRO programma Puberruil ben ik op zoek naar een gezin dat bewuste keuzes maakt ten aanzien van geld verdienen, eten, omgangsvormen etc. Een gezin dat bezig is met spirituele zaken. Waarschijnlijk kent u het programma niet, dus ik wil u er graag wat meer over vertellen.
In deze serie ruilen wekelijks twee jongeren vijf dagen met elkaar van plaats. Niet alleen van huis, maar ook van school, buitenschoolse activiteiten en vrienden. De succesvolle serie gaat het derde seizoen in. Puberruil is een leuk en leerzaam programma dat jongeren (en hun ouders!) confronteert met de vooroordelen van anderen en die van henzelf. Wat blijft er over van je angst of afkeer als je je 5 dagen laat onderdompelen in het leven van je tegenpool?
Zo ruilden onder andere:
een moslim jongen en een homoseksuele jongen
een boerenmeid met een stadse Antilliaanse
een blanke, racistische gothic met een Ghanese rapper
een christelijke jongen met een atheïstische jongen
een verwend materialistisch meisje met een meisje uit een heel groot pleeggezin
een Vlaamse, culturele "dame" met een Nederlandse stoere hardcore meid
Natuurlijk volgen we de jongeren gedurende de vijf dagen van de ruil. Maar we praten ook met zijn of haar ouders. Wat vinden zij belangrijk in de opvoeding van hun kinderen? Hoe is hun relatie met hen en wat proberen ze hen mee te geven voor de toekomst?
Respect voor elkaar staat voorop! Wij zijn geen sensatie programma. Wij, als makers, vellen geen oordeel over de gezinnen. Het ene gezin wordt niet als slecht, en het andere als goed bestempeld. Sterker nog, wij werken niet met "slechte" gezinnen, maar alleen met gezinnen die wij als gastvrij en open ervaren. Natuurlijk verschillen de gezinnen heel erg van elkaar, maar de ouders hebben allemaal het beste voor met hun kinderen.
Graag wil ik u het volgende voorleggen:
De redactie van Puberruil zoekt een gezin:
met ten minste één dochter van 16, 17 of 18 jaar
met een duidelijke interesse in spiritualiteit (astrologie, esoterie, numerologie, of wicca etc.)
dat duidelijk kiest voor een bewust, gezond leven (bijvoorbeeld qua eten: macrobiotisch, vegetarisch of veganistisch)
Het gezin mag samengesteld zijn op elke denkbare manier (een-oudergezin, stiefouders, pleegouders, woongroep etc) als er dus maar een dochter van 16, 17, of 18 deel uitmaakt van het gezin.
Bent u, of kent u zo'n gezin dan hoop ik dat u contact met mij wilt opnemen. Ik vertel u heel graag meer. Natuurlijk zit niemand zomaar vast aan deelname. Maar ik hoop de kans te krijgen een gezin uit te leggen wat de bedoeling van het programma is en wat we ermee hopen te bereiken.
Met vriendelijke groet,
Inge Brandt
Redactie Puberruil
VisibleTV/KRO
020 - 7990813
06 - 52638088
i.brandt@visibletv.com
www.puberruil.kro.nl
www.visibletv.com