Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: gast
Seppe, zolang als de mens vanuit zijn denken leeft, en dat geld hier voor iedereen, deelt hij/zij de wereld in tweeën. Ookal is het, net zoals jij ook al zegt, één geheel.
Waarom deze generalisatie? En waarom deze conclusie? Waarom zou denken impliceren dat je de wereld ook maar meteen in tweëen deelt? Ik zie een erg vastgeroeste gedachte bij je gast .
Haha, ja lekker vastgeroest die gedachte
Dat is "denken" toch al heel snel. Er is niets, maar dan ook niets nieuws aan wat je denkt want denken put uit het verleden. Dus is het niet zo gek dat dat onder invloed van al dat water dat in ons is een beetje roestig wordt op een gegeven moment.
Wat is er toch mis met die twee deling? Niets mijns inziens want het is de manier van ons denken om de wereld en onszelf te leren kennen. Er is geen andere mogelijkheid, of wel soms? Feit is er gewoon dat er groot/klein, lang/kort, oud/jong, geboorte/dood, zwart/wit en noem maar op bestaat.
Ik denk eerder dat jij mij en wat ik hier probeer uit te leggen met jou eigen vooroordeel over die tweedeling beoordeeld. Waarschijnlijk heeft het zich in jou denken genesteld dat je het niet zo mag zien want dat is niet 'spiritueel'.
En niet alleen jij dus maar er zijn er meer die dit zo zien.
Waarom die generalisatie; je schrijft hier niet als je niet vanuit je denken leeft. Daar denk je dan niet eens aan. Daarom kan ik zeggen dat iedereen die hier actief is vanuit zijn denken leeft. Snap eerlijk gezegt niet waarom dat erg zou zijn, we zijn toch mens. En die onderstrepen toch vaak het gezegde; ik denk dus ik besta! Dus wat is er nu mis aan dat ik zeg dat iedereen hier vanuit zijn denken leeft? Het zou erger zijn als ik zopu zeggen dat het hier allemaal leeghoofden zijn die niets te vertellen hebben. Dat zou pas 'erg' zijn, of niet soms.
Wordt jezelf dus bewust van je eigen gedachten, daar heb je meer aan dan naar die van anderen te luisteren want voor je het weet heb je die jezelf eigen gemaakt. En dat is de geboorte van weer een illusie.