Ik droom dat ik in een soort huisartsenpost ben en ik krijg te horen dat er met mijn bloed iets ‘niet goed’ is en dat ik naar het ziekenhuis moet. Ik vraag waarom en of ik misschien met medicijnen behandeld kan worden…. Nee, is het antwoord. Moet ik dan naar het ziekenhuis om te rusten en kan ik daardoor beter worden vraag ik en het antwoord is weer: nee. (dit vraag ik letterlijk zo in de droom)
Het dringt tot me door dat ik dood zal gaan en ik vraag me af waarom ik dan nog naar een ziekenhuis zal gaan. Ik kom toch in een ziekenhuis terecht, alleen, op een eenpersoonskamer. Nu trek ik helemaal de conclusie dat het wel ernstig moet zijn (dit zeggen ze niet, maar laten me het wel voelen). Ik ben bang dat ik niet lang meer zal leven. Als ik rondkijk in de kamer zie ik dat er achter een gordijn toch nog een ander bed staat ( het lijkt wel een soort bedstee), het heeft iets geheimzinnigs.
Op een volgend moment ben ik in een winkelcentrum (ik ben toch uit het ziekenhuis gegaan) en ik kijk uit naar een bijzondere feestjurk, ik heb het gevoel dat ik nog van alles wil doen/kopen. (om nog even heel intens te leven). Ik zie echter alleen maar hele truttige kleding hangen aan een rekje en ga weer verder.
Dan ben ik weer in het ziekenhuis en ik vang een gesprek op van de receptioniste met mijn man(?) ze wil aangifte doen omdat er een fiets is gestolen. Ik onderbreek het gesprek en vertel haar dat ik op die fiets naar de stad ben gegaan omdat ik weg wilde en ik vraag haar, wat zou jij doen als je weet dat je doodgaat….. en ik bemerk dat ze stilvalt. Ik bedenk dat ik mensen moet bellen om te vertellen dat ik binnenkort dood zal gaan en ik bedenk dat deze boodschap misschien (bepaalde) mensen zal choqueren…..
Op een ander moment ben ik in het ziekenhuis en is mijn zoon bij mij. Ik word verschrikkelijk verdrietig want ik besef dat hij nog te jong is om alleen naar huis te gaan met de bus en ik maak me zorgen hoe het moet, nu ik niet met hem meekan, wachten totdat mijn man uit z’n werk is?
Dan lig ik weer alleen op het zaaltje en achter het gordijn ligt nu een oude man in bed, die ligt enorm te roggelen en te hoesten. Op de gang hoor ik het personeel druk bezig.
Op een bepaald moment krijg ik mee dat ze van plan zijn om mijn moeder, die opeens ook naar het ziekenhuis moest, bij mij op de zaal te leggen. Alles in mij verzet zich en ik wil niet, nu ik zelf stervende ben, nog zorg voor mijn moeder hoeven dragen….
Ik heb het gevoel deze droom een lange tijd in beslag nam, als ik wakker werd en daarna weer in slaap viel leek het of dat de droom dan een vervolg kreeg.
De volgende dag bleef de droom mij heel sterk bij en ik voelde mij (onverklaarbaar) verdrietig, dat gevoel hield zo de hele dag aan.