Loading...
nl

10 september Large Hadron Collider

Maris1976
Maris1976 sep 9 '08
De LHD zal morgen beginnen met experimenteren om de oerknal na te bootsen.
Er waren critici en tegenhangers die van mening waren dat morgen de wereld zou vergaan door het ontstaan van zwarte gaten, waardoor de wereld zal verdwijnen.

Toch gaat het experiment door.
Ik vind het best een enge gedachte iets na te bootsen waarvan nog niet eens zeker is dat het zo is ontstaan.

Lees ook dit
en

dit
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 9 '08
De LHC, de grootste deeltjesversneller ter wereld, vormt geen bedreiging voor de mensheid. Zo staat te lezen in een rapport, enkele dagen voor de cyclotron van het CERN op 10 september gaat proefdraaien ter hoogte van Genève. Bedoeling van de machine is het sluitstuk van het standaardmodel van deeltjesfysica te vinden, een deeltje dat de naam Higgs-boson draagt.

"Indien de in de LHC botsende deeltjes in staat zouden zijn de Aarde te vernietigen, dan zouden wij nooit kans hebben gehad te bestaan", zo staat nu in een rapport van het CERN dat vandaag is voorgesteld door Brits Instituut voor Natuurkunde (IOP). Het rapport is van de hand van de veiligheidsevaluatiegroep rond de LHC. Dezelfde evaluatiegroep had reeds in 2003 gezegd dat de experimenten in de cyclotron onschadelijk zouden zijn. Bij de proeven kunnen temperaturen worden bereikt die 100.000 keer hoger zijn dan die op de Zon.

Volgens het rapport wekt elke botsing van protonen energie op die te vergelijken is met die van twee muggen die tegen elkaar knallen. Elk daarbij opgewekt zwart gat zou veel kleiner zijn dan degene die bij de astrofysici gekend zijn. Ze kunnen ook niet gevaarlijk aangroeien. De officiële ingebruikname van de LHC is voor 21 oktober gepland.
Maris1976
Maris1976 sep 9 '08
Ik ben erg benieuwd, aan de ene kant denk ik....waarom zouden ze en aan de andere kant is het mooi voor de wetenschap.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki