Om in de beeldspraak te blijven van de vogels: vogels die ouder zijn, duwen soms hun jongen over de rand van het nest, om ze te leren vliegen. Als ze er dan tóch nog niet aan toe zijn, en te pletter dreigen te slaan op de rotsen, gaan de ouders er even onder vliegen om ze op te vangen. Af en toe dus de teugels laten vieren, maar als het kind om hulp vraagt, of als je als ouder het gevoel hebt te moeten ondersteunen, spring je bij.
Ik heb best wel steken laten vallen in de opvoeding van mijn twee dochters Marjon en Sandra.
Vorige week ging de jongste van bijna dertien naar de middelbare. Eerst introductiedagen, en vrijdag de eerste echte schooldag. Erg spannend voor haar. Zaterdag gingen we vervolgens met mijn familie (zo'n man of 20) een dagje naar de dierentuin, nog voor mijn moeders verjaardag. Het was een geweldige dag, alleen werd de jongste ongesteld. Gek genoeg werd ik ooit, 148 jaar geleden, ook voor het eerst ongesteld in een dierentuin, volgens mij ook nog dezelfde!
Anyway, het was goed dat ze de afleiding van haar neefjes en nichtjes had, maar ze vraagt nu constant mijn nabijheid. Ik moet telkens komen kijken of het nog wel klopt allemaal.
Gisterenavond zat ik met haar boeken te kaften, tenminste, ik kafte, en de jongste deed de stickers met de titel erop. Er onstond een gesprek over wat de jongste zelf zou moeten kunnen en wat nog niet.
Ik zei tegen de oudste: 'ik heb ergens spijt van, Marjon. Toen jij haar leeftijd had, was ik er niet 100% voor jou. Toen je ongesteld werd, logeerde je bij papa. Ik was niet in de buurt. En je boeken heb je ook praktisch allemaal zelf gekaft. Ik vind dit achteraf bekeken erg vervelend voor je.'
De oudste keek me aan en zei: 'wat zeur je nou! Je hebt het fantastisch gedaan! Je bent een heel erge goeie moeder! We mogen heel veel van jou, en we hebben het altijd goed bij jou. Soms was het toch gewoon niet anders? Als ik andere meisjes op school zie, die vette pech hebben met hun moeder, nou, dan mag ik wel heel erg blij zijn met een moeder als jij!'
Als ik eraan terugdenk kan ik nog vol schieten. Ik heb haar bedankt, en een knuffel gegeven.
Soms heb ik als moeder het gevoel dat ik maar wat aanklungel, en dat ik niet bepaald een rolmodel ben voor ze. Toch is haar bovenstaande antwoord enorm waardevol voor mij, en geeft me het gevoel dat ik, ondanks de scheiding, ondanks mijn burnout, altijd het lijntje met de kids heb weten te behouden.
Hoe het later met ze uit zal pakken? Wat ze ook kiezen, wat ze ook gaan doen, het enige wat ik kan doen is verschrikkelijk veel van ze houden en naar ze luisteren. En daar waar nodig adviseren, hoe moeilijk ik het zelf soms ook vind om antwoorden te vinden op hun levensvragen.
De oudste worstelt met wat waarheid is m.b.t. religie, spiritualiteit e.d. Wat is het juiste? Ik wil haar niet mijn eigen mening opleggen, maar haar haar eigen waarheid laten ontdekken. Moeilijk hoor. Maar openheid en communicatie helpt wel daarbij.
Lekker, een speculaasje! Tussen twee donkere boterhammen, met veel bruine basterdsuiker!