Loading...
nl

Meditatie is erg gevaarlijk

admin
admin sep 17 '08
crazy
Lena
Lena sep 17 '08
?
admin
admin sep 17 '08
Met sommige dingen ben ik het eens, verkeerde ademtechnieken zijn voor niemand goed, maar om dat gelijk op de meditatie af te schuiven vind ik een beetje raar.
Daarbij ben ik het er niet mee eens dat meditatie levensgevaarlijk is, ik vind het kolder. Maar dat is mijn mening.
Autorijden is ook gevaarlijk als je de regels niet in acht neemt.
Beschermengel
Beschermengel sep 17 '08

Ik ben het met Karin eens! smile
Harmonie
Harmonie sep 18 '08
Ja, met ademhalingsmeditatie ga je je op je ademhaling letten en ga je die sturen. Normalerwijs gaat het automatisch, de kunst is om wel op je ademhaling te letten, maar om deze niet te sturen. Als je dat wel doet dan ga je inderdaad hyperventileren, althans dat is mogelijk, wat er dan gebeurd is dat dan het CO2 gehalte in je bloed daalt.
Heb effe wat opgezocht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperventilatie
Stardust
Stardust sep 18 '08
Karin niemand hier beweert dat meditatie "levensgevaarlijk" is en evenmin dat het alleen maar om ademhalingsoefeningen draait.
Gevaar schuilt in de overweldigende invloed die plots uit het onbewuste kan komen als je open staat. En niet te vergeten trauma's om maar iets te noemen.

Verder stond er: "Kan", en niet IS, "gevaarlijk zijn".
gast
gast sep 18 '08
Origineel bericht van: Karin
Met sommige dingen ben ik het eens, verkeerde ademtechnieken zijn voor niemand goed, maar om dat gelijk op de meditatie af te schuiven vind ik een beetje raar.
Daarbij ben ik het er niet mee eens dat meditatie levensgevaarlijk is, ik vind het kolder. Maar dat is mijn mening.
Autorijden is ook gevaarlijk als je de regels niet in acht neemt.

Maar dat is nu net waar het om gaat Karin; er zijn mensen die de regels dus niet kennen en het gaan doen. Dat kan gevaarlijk zijn net als het autorijden.
Lena
Lena sep 18 '08
niet alles is zomaar goed en onschuldig voor een mens
admin
admin sep 18 '08
Jullie kunnen met zoveel argumenten komen als je wilt, ik geef mijn interpretatie van de gelezen tekst weer.
Ik kan me zo voorstellen dat een leek hier enorm van schrikt.
En er wordt wel over ademhalingstechnieken gesproken.
Maar goed daar gaat het eigenlijk helemaal niet om.
En eigenlijk snap ik niet waarom ik me druk maak hierover.
Wat ik denk is niet belangrijk voor de rest van de wereld.

Ik ga Kath steeds beter begrijpen.
Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 18 '08
Kaar, ik begrijp je reactie helemaal.

Ik heb de indruk dat hierboven hele andere dingen onder een meditatie worden verstaan. Dingen die meer met trance, dis-sociaties, hallicunaties, dan met meditatie te maken hebben.

De meeste mensen die verkeerd ademen krijgen gewoon de hik. De mensen die andere ervaringen hebben doen er naar mijn idee goed aan, eerst eens naar hun andere problematiek te kijken.

Noch meditatie, noch ademhalingsoefeningen zijn gevaarlijk en kun je heel simpel terwijl je ergens zit al toepassen. Je hoeft er niet eens een ongemakkelijke houding op een kussentje voor aan te nemen, je hoeft geen lijntje met ´boven´ te wensen. Het is niets anders dan heel goed in contact staan met jezelf. Iets om werkelijk van te genieten en te koesteren.

grin
admin
admin sep 18 '08
Ja zo is het.
Fijn dat je begrijpt wat ik bedoel.

admin
admin sep 18 '08
@ Nanni, doe niet zo gek joh.
Ik denk dat het juist goed is dat je dit hebt geschreven.
Zo is het tenminste duidelijk dat meditatie en ademhalingstechnieken niet hetzelfde zijn.
Wél dat deze samen samen-horen.

Het gaat er ook niet om wie er hier gelijk heeft toch?
Wat ik gewoon enorm jammer vind is dat meditatie, de manier om contact te hebben met je binnenste, op zo'n negatieve manier word afgeschilderd. (nogmaals, míjn interpretatie).
Natuurlijk kun je mindere ervaringen hebben tijdens een meditatie maar om dat op de meditatie af te schuiven vind ik heel makkelijk.
Ik noem dat meestal het afhaal chinees verhaal. Geen verantwoording nemen voor wat jou gebeurd maar het doorschuiven zodat je er niets mee hoeft te doen. Niet de moeite nemen om te koken maar lekker makkelijk doen. Je honger is even gestild maar koken kun je nog niet.
Ik vind het jammer dat jij je min of meer voelt aangevallen Nanni, dat is absoluut niet mijn bedoeling.
Lena
Lena sep 18 '08
Origineel bericht van: Karin
Jullie kunnen met zoveel argumenten komen als je wilt, ik geef mijn interpretatie van de gelezen tekst weer.
Ik kan me zo voorstellen dat een leek hier enorm van schrikt.
En er wordt wel over ademhalingstechnieken gesproken.
Maar goed daar gaat het eigenlijk helemaal niet om.
En eigenlijk snap ik niet waarom ik me druk maak hierover.
Wat ik denk is niet belangrijk voor de rest van de wereld.

Ik ga Kath steeds beter begrijpen.

wat ik denk ook niet,maar er zijn ervaringen van mensen die er niet om liegen
wil je die dan maar terzijde schuiven??
Lena
Lena sep 18 '08
Origineel bericht van: Bezoeker
Noch meditatie, noch ademhalingsoefeningen zijn gevaarlijk en kun je heel simpel terwijl je ergens zit al toepassen. Je hoeft er niet eens een ongemakkelijke houding op een kussentje voor aan te nemen, je hoeft geen lijntje met ´boven´ te wensen. Het is niets anders dan heel goed in contact staan met jezelf. Iets om werkelijk van te genieten en te koesteren.

grin

als mensen op dat moment nu niet zo goed contact hebben met zichzelf, kan er volgens jou niks gebeuren?
Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 18 '08
Origineel bericht van: Lena10
Origineel bericht van: Bezoeker

grin

als mensen op dat moment nu niet zo goed contact hebben met zichzelf, kan er volgens jou niks gebeuren?

Nee, niet meer dan zonder meditatie ook zou gebeuren.
admin
admin sep 19 '08
Quote:
wat ik denk ook niet,maar er zijn ervaringen van mensen die er niet om liegen
wil je die dan maar terzijde schuiven??

Nee dat zou ik niet doen Lena.
Maar ik ken die verhalen alleen maar via via.
Mijn eigen moeder is yogalerares en die heeft mij veel geleerd over ademtechnieken, Ik ken vele mensen die aan meditatie doen en daar echt nog nooit een vervelende ervaring mee hebben gehad. (onverklaarbaar dan).

Als je een auto hebt ga je geen 100 rijden waar je maar 50 mag en zo doe ik dat ook met meditatie.
Soms gaat het niet en omdat ik mijn lijf best goed ken weet ik precies wanneer ik wel of niet met spirituele oefeningen bezig moet zijn. Maar geldt dat niet voor alles?
Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 19 '08
Haha Karin, ik zie woorden meestal meteen in beelden. Dus ik fantaseerde mijn boedha hier met een bordje 50 in zijn handen laugh

Inderdaad ken je voertuig, begrijp wat het kan.
admin
admin sep 19 '08
Ik was aan het zoeken naar een Boeddha met een verkeersbord en kwam deze tegen, hardstikke off-topic maar wel heel lollig smile

Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 19 '08
laughWhoehahahaa laugh

Lachen is gezond! grin
gast
gast sep 19 '08
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda